uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 1 i 2 oraz art. 41,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/787 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 2 . W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2019/787 ustanowiono przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku napojów spirytusowych w nowych ramach prawnych, a w szczególności uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie systemu oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. W szczególności niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1236 3 powinny zastąpić część przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 716/2013 4 , które w związku z tym należy uchylić.
(2) Aby ułatwić Komisji rozpatrywanie wniosków i przekazać zainteresowanym stronom pełne informacje w ramach procedury sprzeciwu, w przypadku gdy specyfikacja produktu zawiera szczególne wymogi dotyczące pakowania, jednolity dokument włączony do wniosku o rejestrację oznaczenia geograficznego powinien zawierać streszczenie uzasadnienia wskazujące, dlaczego pakowanie musi odbywać się na określonym obszarze geograficznym w celu zagwarantowania jakości, zapewnienia pochodzenia lub kontroli napoju spirytusowego.
(3) W celu zachowania spójności procedury oraz w celu ułatwienia rozpatrywania wniosków przez Komisję państwo członkowskie powinno zagwarantować, że jednolity dokument jest wiernym streszczeniem specyfikacji produktu, na którym Komisja może się opierać przy ocenie wniosku i na którym inne państwa członkowskie i zainteresowane strony mogą się opierać w celu egzekwowania przepisów dotyczących oznaczenia geograficznego. Z tych samych powodów odesłanie do publikacji specyfikacji produktu zawarte w dokumentacji wniosku przedłożonej Komisji przez państwa członkowskie powinno składać się z elektronicznego odesłania do specyfikacji produktu opublikowanej zgodnie z systemem administracyjnym danego państwa członkowskiego.
(4) Aby ułatwić zarządzanie wnioskami o objęcie ochroną, o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii lub o cofnięcie rejestracji oraz aby przyspieszyć rozpatrywanie tych dokumentów, należy określić informacje, które wnioskodawca musi przedstawić, aby takie wnioski można było uznać za dopuszczalne.
(5) Aby pokonać tymczasowe trudności i w dłuższej perspektywie zapewnić przestrzeganie specyfikacji produktu przez wszystkich producentów, państwom członkowskim należy umożliwić przyznawanie producentom okresów przejściowych, nie dłuższych niż 10 lat, na dostosowanie się do zmian niektórych przepisów dotyczących specyfikacji produktu.
(6) Komisja jest odpowiedzialna za zatwierdzanie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu, natomiast zmiany standardowe są zatwierdzane przez państwa członkowskie lub odpowiedzialną osobę lub organ w państwie trzecim. Aby zapewnić skuteczność procedury, jeżeli wniosek o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii zawiera również zmiany standardowe, te zmiany standardowe należy uznać za nieistniejące i nie należy ich uznawać za zatwierdzone w kontekście zmiany na poziomie Unii.
(7) Należy ustanowić procedurę zatwierdzania zmian standardowych i zmian tymczasowych, aby umożliwić państwom członkowskim przeprowadzenie odpowiedniej oceny wniosków oraz aby zagwarantować spójne podejście we wszystkich państwach członkowskich. Dokładność i kompletność oceny dokonywanej przez państwa członkowskie powinna odpowiadać dokładności i kompletności wymaganej w procesie oceny w ramach procedury dotyczącej wniosków o rejestrację oznaczenia geograficznego.
(8) Konieczne jest ustanowienie przepisów w celu zapewnienia koordynacji między procedurami dotyczącymi zmian w specyfikacji produktu w przypadkach, gdy wnioski dotyczące zmiany na poziomie Unii i zmiany standardowej są rozpatrywane w tym samym czasie, odpowiednio, przez Komisję i właściwy organ państwa członkowskiego. Ponieważ oba wnioski dotyczą zmiany w tej samej specyfikacji produktu, lecz są objęte dwiema różnymi równoległymi procedurami mającymi inny harmonogram, należy ustanowić przepisy, które pozwolą uniknąć niespójności.
(9) Należy uzupełnić przepisy dotyczące cofnięcia rejestracji oznaczenia geograficznego w celu wyjaśnienia, że do osób prawnych, które mogą mieć uzasadniony interes w złożeniu wniosku o cofnięcie rejestracji zgodnie z art. 32 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/787, należą także państwa członkowskie, oraz w celu określenia dokładnych odesłań do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, w którym dokonuje się publikacji.
(10) Aby zapewnić przejrzystość i jednolite podejście we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest ustanowienie elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) 2019/787 ("rejestru"), oraz przyjęcie dalszych przepisów dotyczących treści i formy rejestru. W szczególności, ponieważ dokumenty dotyczące każdej zarejestrowanej nazwy, które są dostępne lub mają być udostępnione, różnią się w zależności od przepisów, na podstawie których dana nazwa została objęta ochroną, wymogi dotyczące tych dokumentów należy odpowiednio dostosować. Aby umożliwić określenie dat pierwszeństwa dotyczących innych praw własności intelektualnej, w rejestrze należy podać datę złożenia wniosku o rejestrację oraz datę publikacji aktu prawnego chroniącego oznaczenie geograficzne i odesłanie do tego aktu prawnego. Rejestr powinien być elektroniczną bazą danych zarządzaną w ramach systemów cyfrowych udostępnianych przez Komisję i powinien być publicznie dostępny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.270.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1235 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 o przepisy dotyczące wniosków o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, zmian w specyfikacji produktu, cofnięcia rejestracji i rejestru |
| Data aktu: | 12/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |