KOMITET,uwzględniając Umowę z dnia 21 czerwca 1999 r. między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 1 (zwaną dalej "Umową"), w szczególności jej art. 52 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 51 ust. 2 Umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria (dalej "Wspólny Komitet") monitoruje i egzekwuje postanowienia Umowy oraz wprowadza w życie klauzule dotyczące dostosowania i przeglądu, o których mowa w jej art. 52 i 55.
(2) Zgodnie z art. 52 ust. 4 Umowy Wspólny Komitet przyjmuje, między innymi, decyzje zmieniające załącznik 1 w celu uwzględnienia w nim, w razie potrzeby i na zasadzie wzajemności, zmian wprowadzonych w przedmiotowych przepisach lub podejmuje decyzje dotyczące wszelkich innych środków służących zapewnieniu właściwego funkcjonowania Umowy.
(3) Szwajcaria zamierza stosować przepisy prawne równoważne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 3 . Decyzją nr 2/2019 z dnia 13 grudnia 2019 r. 4 Wspólny Komitet, z jednej strony, zmienił załącznik 1 do Umowy w celu uwzględnienia w nim nowych materialnych przepisów tych dyrektyw, a z drugiej strony przyjął przepisy przejściowe w celu utrzymania płynnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską w oczekiwaniu na zmianę Umowy zgodnie z obowiązującymi procedurami. Te przepisy przejściowe pierwotnie miały zastosowanie do dnia 31 grudnia 2020 r. Decyzją nr 2/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. 5 Wspólny Komitet przedłużył termin do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) Termin poddania przeglądowi niektórych szwajcarskich przepisów krajowych wymienionych w załączniku 1 do Umowy, które mogłyby być niezgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, i które należy poddać przeglądowi w celu ich zniesienia, zmiany lub utrzymania, należy ustalić na dzień następnego posiedzenia Komitetu, a najpóźniej na dzień 31 grudnia 2021 r.
(5) W załączniku 1 do Umowy należy wymienić przypadki szczególne, o których mowa w art. 4 ust. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, które mogą być przewidziane dla każdej technicznej specyfikacji inte- roperacyjności w celu zachowania, we właściwy sposób, zgodności istniejącego systemu kolei, zarówno pod względem sieci, jak i pojazdów.
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
4 Dz.U. L 13 z 17.1.2020, s. 43.
5 Dz.U. L 15 z 18.1.2021, s. 34.