uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1241 przewiduje ustanowienie środków technicznych dla Morza Północnego.
(2) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. W dniach 15 i 19 października 2020 r. wspomniane państwa członkowskie przedłożyły dwie wspólne rekomendacje zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 oraz art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w których zaproponowały przyjęcie - w drodze aktu delegowanego Komisji - pewnych zmian obecnych przepisów dotyczących ograniczonego obszaru połowu gładzicy i ograniczonego obszaru połowu szprota w Morzu Północnym, określonych w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. W dniu 2 lutego 2021 r. przedłożyły one zmienioną wersję wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu szprota. Obie wspólne rekomendacje zostały przesłane przez przedmiotowe państwa członkowskie odpowiednim komitetom doradczym do konsultacji.
(3) Biorąc pod uwagę, że w obu wspólnych rekomendacjach zaproponowano zmiany w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w niniejszym rozporządzeniu delegowanym przewidziano środki zalecane przez państwa członkowskie zarówno w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota, jak i ograniczonego obszaru połowu gładzicy.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez państwa członkowskie na poparcie przepisów zawartych w obu wspólnych rekomendacjach 3 . Proponowane środki oceniono zgodnie z zasadą zawartą w art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla statków, których moc silnika przekracza 221 kW, poławiających przy użyciu niewodów duńskich, pod warunkiem że statki te spełniają wymóg rozmiaru oczek sieci określony w części B pkt 1.1 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że biorąc pod uwagę ograniczoną liczbę odnośnych statków oraz ograniczony wpływ duńskich niewodów kotwiczących na dno, wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla niewodów duńskich nie powinno mieć znaczącego wpływu na poziom ochrony na tym obszarze. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(6) We wspólnej rekomendacji dotyczącej ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano ponadto zastąpienie w części C pkt 2.2 lit. c) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 terminu "włoki denne" terminem "włoki denne rozpornicowe". STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że proponowana zmiana prawdopodobnie usunie wszelkie niejasności w rozporządzeniu i zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny, a prawdopodobnie wyższy niż poziom obecnie zalecany w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(7) We wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano również ograniczenie do maksymalnie 24 m długości trawlerów poławiających włokiem rozprzowym, które mają być włączone po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia do wykazu statków określonego w części C pkt 2.4 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że ograniczenie to zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny poziomowi przewidzianemu obecnie w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(8) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota zaproponowano kontynuowanie przez okres trzech lat praktyki zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w odniesieniu do statków wyposażonych w niektóre narzędzia połowowe w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 października, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1395/2014 4 przez okres do dnia 31 grudnia 2020 r. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i stwierdził, że nic nie wskazuje na to, by od 2017 r. zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota spowodowało jakiekolwiek szkody dla stada śledzia. STECF stwierdził ponadto, że jest mało prawdopodobne, aby zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota doprowadziło do obniżenia poziomu ochrony w porównaniu z obecnym. STECF zauważył jednak, że potrzeba więcej lat monitorowania połowów, aby udowodnić, że utrzymane zostaną równoważne poziomy ochrony. STECF zaproponował zatem, aby skutki zniesienia zostały poddane ponownej ocenie po trzech latach monitorowania. Państwa członkowskie zobowiązały się do monitorowania skutków zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w tym okresie poprzez gromadzenie danych określonych we wspólnej rekomendacji w odniesieniu do przyłowów śledzia w połowach szprota. Dane te zostaną przedłożone STECF do oceny. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(10) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.250.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1160 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym |
| Data aktu: | 12/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2021 |
| Data wejścia w życie: | 16/07/2021 |