Rozporządzenie wykonawcze 2021/1121 określające szczegółowo dane statystyczne, które państwa członkowskie mają przekazywać na temat kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1121
z dnia 8 lipca 2021 r.
określające szczegółowo dane statystyczne, które państwa członkowskie mają przekazywać na temat kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020 zobowiązuje państwa członkowskie do przedstawiania Komisji szczegółowych danych statystycznych obejmujących kontrole przeprowadzone przez organy wyznaczone na podstawie art. 25 ust. 1 w odniesieniu do wprowadzanych na rynek Unii produktów podlegających prawu Unii. W szczególności rozporządzenie (UE) 2019/1020 nakłada wymóg, aby dane statystyczne obejmowały liczbę interwencji w ramach kontroli takich produktów w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami.

(2) Te dane statystyczne należy szczegółowo określić.

(3) W przypadku gdy interwencja organów nadzoru rynku wyznaczonych na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 spowodowała odmowę dopuszczenia do obrotu na podstawie art. 28 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, dane statystyczne dotyczące liczby interwencji należy uzupełnić bardziej szczegółowymi informacjami na temat danego produktu, aby można było lepiej zrozumieć kwestie bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami oraz tendencje w tym zakresie. Przedkładane dane statystyczne mogą również przyczynić się do poprawy zarządzania ryzykiem.

(4) Wprawdzie przedkładane Komisji dane statystyczne dotyczące interwencji w ramach przeprowadzonych kontroli powinny obejmować wszystkie kontrole produktów wprowadzanych na rynek Unii, niemniej jednak powinny one obejmować tylko te kontrole, w odniesieniu do których rzeczywiście miała miejsce interwencja wyznaczonych organów. Dane statystyczne nie powinny zatem obejmować danych z kontroli przeprowadzanych wyłącznie za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 43 rozporządzenia (UE) 2019/1020,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Dane statystyczne, które należy przedkładać na podstawie art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020, obejmują następujące szczegóły interwencji w ramach kontroli produktów podlegających prawu Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami:
a)
łączną liczbę interwencji;
b)
łączną liczbę interwencji, które doprowadziły do zawieszenia dopuszczenia do obrotu na podstawie art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
c)
w odniesieniu do każdej interwencji skutkującej określeniem przez właściwe organy wymogu podjęcia przez odpowiednie podmioty gospodarcze konkretnych działań albo wymogu niedopuszczenia produktu do obrotu zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020:
(i)
datę przyjęcia przez organy celne zgłoszenia celnego;
(ii)
w przypadku zgłoszenia celnego z ograniczonym zestawem danych zgodnie z art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2  wskazanie typu zgłoszenia celnego;
(iii)
państwo pochodzenia (element danych 16 08 000 000) lub - jeżeli element ten nie jest dostępny - państwo wywozu (podelement danych 13 01 018 020);
(iv)
kod podpozycji systemu zharmonizowanego (podelement danych 18 09 056 000);
(v)
jeżeli jest dostępny, kod Nomenklatury scalonej (podelement danych 18 09 057 000);
(vi)
jednostki uzupełniające (element danych 18 02 000 000) lub - jeżeli element ten nie jest dostępny - masę netto (element danych 18 01 000 000);
(vii)
rodzaj transportu na granicy (element danych 19 03 000 000);
(viii)
główną kategorię przedmiotowych produktów;
(ix)
najważniejsze przepisy Unii, których naruszenie stwierdził organ nadzoru rynku;
(x)
wskazanie, czy produkt może zostać dopuszczony do obrotu po wykonaniu przez właściwy podmiot gospodarczy wszystkich konkretnych działań wymaganych przez właściwe organy.
2. 
Dane, o których mowa w ust. 1, obejmują dane dotyczące wszystkich kontroli, z wyłączeniem kontroli przeprowadzanych wyłącznie za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.
3. 
Na potrzeby ust. 1, w przypadku gdy zgłoszenie celne obejmuje produkty objęte przynajmniej dwiema pozycjami tego zgłoszenia celnego, interwencję w odniesieniu do każdej z pozycji uznaje się za odrębną interwencję.
4. 
Na potrzeby ust. 1 lit. c) ppkt (iii)-(vii) niniejszego artykułu dane, które należy przedkładać, to informacje dostępne w zgłoszeniu celnym w ramach odpowiednich elementów danych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446. Jeżeli jednak państwa członkowskie, zgodnie z art. 2, 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 lub jakimikolwiek innymi przepisami przejściowymi określonymi w tym rozporządzeniu, stosują odmienne wymogi dotyczące danych w odniesieniu do zgłoszenia celnego, dane, które należy przedkładać, to równoważne informacje dostępne w zgłoszeniu celnym objętym tymi wymogami dotyczącymi danych.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 lipca 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.243.37

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1121 określające szczegółowo dane statystyczne, które państwa członkowskie mają przekazywać na temat kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami
Data aktu: 08/07/2021
Data ogłoszenia: 09/07/2021
Data wejścia w życie: 16/07/2021, 12/07/2021