uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 434a,
(1) Art. 441 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nakłada na globalne instytucje o znaczeniu systemowym obowiązek rokrocznego ujawniania wartości wskaźników stosowanych do określania ich wyniku zgodnie z metodą określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym, o której mowa w art. 131 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 . W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1030/2014 3 , przyjętym na podstawie art. 441 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, określono jednolite formaty i daty do celów ujawniania wartości stosowanych do określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. Art. 441 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 został uchylony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 4 .
(2) W art. 131 dyrektywy 2013/36/UE ustanowiono kryteria określania globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1222/2014 5 określono metodę ich identyfikacji oraz zdefiniowano podkategorie globalnych instytucji o znaczeniu systemowym. Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1222/2014 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/539 6 w celu uwzględnienia zmienionych międzynarodowych standardów dotyczących identyfikacji globalnych instytucji o znaczeniu systemowym przyjętych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego w lipcu 2018 r. 7 . Te zmienione standardy międzynarodowe, a w szczególności wymóg stosowania jednolitego formatu informacji na temat wartości wskaźników stosowanych do określania wyniku uzyskanego przez każdą globalną instytucję o znaczeniu systemowym, o których mowa w art. 441 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, powinny znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/637 8 .
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/637.
(4) Rozporządzeniem (UE) 2019/876 do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wprowadzono również art. 434a, który uprawnia Komisję do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych w celu określenia jednolitych formatów ujawniania informacji pozwalających ocenić profile ryzyka instytucji i stopień, w jakim spełniają one wymogi określone w przepisach części od pierwszej do siódmej rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/637 przyjęto na podstawie tego art. 434a i wprowadza ono nowe wymogi zamiast wymogów ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1030/2014. Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1030/2014.
(5) W celu zapewnienia płynnego przejścia z obowiązywania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1030/2014 do obowiązywania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/637 data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna być taka sama jak data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/637, tj. 28 czerwca 2021 r. Z tego samego powodu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, poprzedzającym datę rozpoczęcia jego stosowania, tj. 28 czerwca 2021 r.
(6) W grudniu 2019 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego opublikował skonsolidowane regulacje bazylejskie, w tym zaktualizowane wymogi dotyczące ujawniania informacji w ramach filaru III 9 , które w większości wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozporządzeniem (UE) 2019/876. W celu wdrożenia tych zmian rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/637 ustanowiono spójne i kompletne ramy filaru III w zakresie ujawniania informacji. W związku z tym, gdy globalne instytucje o znaczeniu systemowym ujawniają informacje na temat wartości wskaźników stosowanych do określenia ich wyniku, powinny one korzystać ze sprawozdania w ramach filaru III zgodnego z niniejszym rozporządzeniem.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.224.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1018 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/637 w odniesieniu do ujawniania informacji na temat wskaźników globalnego znaczenia systemowego oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1030/2014 |
| Data aktu: | 22/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2021, 24/06/2021 |