uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 7,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 3 i art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie zmniejszają kwotę płatności bezpośrednich, która ma zostać przyznana rolnikowi za dany rok kalendarzowy na podstawie tytułu III rozdział 1 tego rozporządzenia, o co najmniej 5 % w odniesieniu do części kwoty przekraczającej 150 000 EUR. Zgodnie z art. 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia szacunkową kwotę wynikającą z tego zmniejszenia udostępnia się jako dodatkowe wsparcie na środki w ramach rozwoju obszarów wiejskich.
(2) Zgodnie z art. 11 ust. 6 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 19 lutego 2021 r. państwa członkowskie powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty płatności bezpośrednich i szacunkowej kwoty wynikającej ze zmniejszenia na rok kalendarzowy 2021. W powiadomieniach Bułgarii, Czech, Danii, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji i Finlandii wskazano szacunkową kwotę zmniejszenia płatności większą niż zero.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit siódmy rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Czechy, Dania, Niemcy, Grecja, Francja, Łotwa i Niderlandy powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako wsparcie dodatkowe finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w roku budżetowym 2022 określonego odsetka swojego rocznego pułapu krajowego w roku kalendarzowym 2021.
(4) Zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit siódmy rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Chorwacja, Luksemburg, Węgry, Malta, Polska, Portugalia i Słowacja powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako płatności bezpośrednie w roku kalendarzowym 2021 określonej kwoty środków przydzielonych im z EFRROW na 2022 r.
(5) Należy zatem dostosować załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, tak aby roczne pułapy krajowe i roczne pułapy netto płatności bezpośrednich odzwierciedlały decyzje podjęte przez Bułgarię, Czechy, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Łotwę, Luksemburg, Węgry, Maltę, Niderlandy, Polskę, Portugalię, Słowację i Finlandię. Należy także dostosować załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, tak aby roczny podział wsparcia Unii na rozwój obszarów wiejskich według państw członkowskich równo odzwierciedlał te decyzje.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(7) Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 mają wpływ na stosowanie tego rozporządzenia w odniesieniu do roku 2021, w szczególności w odniesieniu do terminowego ustalania pułapów budżetowych mających zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a zmiany te powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.224.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1017 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 oraz załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 |
| Data aktu: | 15/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 25/06/2021, 01/01/2021 |