Decyzja wykonawcza 2021/958 ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/958
z dnia 31 maja 2021 r.
ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/904 państwa członkowskie przekazują w formacie określonym przez Komisję dane dotyczące wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w danym państwie członkowskim.

(2) Art. 13 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904 stanowi, że do zgłaszanych danych i informacji państwa członkowskie dołączają sprawozdanie z kontroli jakości. Format sprawozdania z kontroli jakości powinien zapewniać, aby przekazywane informacje i dane stanowiły wystarczającą podstawę do weryfikacji dokładności, wiarygodności i porównywalności tych informacji i danych między państwami członkowskimi.

(3) Zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/904 państwa członkowskie zgłaszają te dane i informacje Komisji drogą elektroniczną w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego, dla którego zostały one zebrane.

(4) Aby umożliwić państwom członkowskim wypełnienie obowiązków sprawozdawczych wynikających z dyrektywy (UE) 2019/904 oraz zapewnić dokładność i porównywalność zgłaszanych danych, format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w danym państwie członkowskim należy ustalić zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy (UE) 2019/904.

(5) Format określony w załączniku do niniejszej decyzji wymaga, aby ilości narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu i narzędzi połowowych stanowiących odpady były zgłaszane według masy. Państwa członkowskie powinny zatem podjąć niezbędne działania w celu zapewnienia możliwości składania sprawozdań zgodnie z tym formatem.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożenia Dyrektyw dotyczących Odpadów ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie przekazują dane dotyczące wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie zgłaszania danych określonym w załączniku 1 do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie sporządzają sprawozdanie z kontroli jakości, o którym mowa w art. 13 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie określonym w załączniku 2 do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVICIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1  3  

Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady zgodnie z art. 13 ust. 1 lit d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

A.
Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne 4
Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (1) (0 >1mm) Panele sieciowe wykonane z cienkiego szpagatu (0< 1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych (2) Boje, pływaki, liny
Ogółem (*) = (w tonach) A+B+C+D+E A B C D = I+K E = F+J+L
Tworzywa sztuczne ogółem = A+B+C+F A B C F
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HMPE)

- Nylon
- Inne (PET, PVC, HDPE, EVA etc..)
- Mieszanina polimerowa
Metale (łącznie) G = I + J I J
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem H = K + L K L
(*) Należy obowiązkowo zgłaszać jedynie całkowite ilości (w białym polu) narzędzi połowowych i ich składników.

Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.

(1) "Szpagat" obejmuje wszystkie szpagaty, sznurki, lekkie liny itp., niezależnie od tego, czy składają się one z jednego włókna (przędza jednowłóknowa) czy z wielu włókien, które są skręcone lub splecione razem w celu utworzenia jednego wielowłóknowego szpagatu.

(2) Mogą do nich należeć obciążniki metalowe, gumowe wałki, urządzenia/sieci ewakuacyjne itp.

B.
Format zgłaszania danych dotyczących zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady 5
Ogółem Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (1) (0 >1mm) Panele sieciowe wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych (2) Boje, pływaki, liny
Ogółem (*) = (w tonach) A+B+C+D+E A B C D = I+K E = F+J+L
Tworzywa sztuczne ogółem = A+B+C+F A B C F
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HMPE)

- Nylon
- Inne (PET, PVC, HDPE, EVA etc..)
- Mieszanina polimerowa
Metale (łącznie) G = I + J I J
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem H = K + L K L
(*) Należy obowiązkowo zgłaszać jedynie całkowite ilości (w białym polu) narzędzi połowowych i ich składników. Obejmuje to wszelkie narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, jak również wszelkie oddzielne składniki, substancje lub materiały, które były częścią takich narzędzi połowowych lub były do nich przymocowane w momencie ich wyrzucenia, w tym w przypadku ich porzucenia lub utraty. Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.

(1) "Szpagat" obejmuje wszystkie szpagaty, sznurki, lekkie liny itp., niezależnie od tego, czy składają się one z jednego włókna (przędza jednowłóknowa) czy z wielu włókien, które są skręcone lub splecione razem w celu utworzenia jednego wielowłóknowego szpagatu.

(2) Mogą do nich należeć obciążniki metalowe, gumowe wałki, urządzenia/sieci ewakuacyjne itp.

ZAŁĄCZNIK  2

Format sprawozdania z kontroli jakości dołączonego do danych, o których mowa w załączniku 1 zgodnie z art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

I.
Cel sprawozdania

Sprawozdanie z kontroli jakości ma na celu zebranie informacji na temat metod zestawiania danych oraz jakości przedłożonych danych. Sprawozdanie ma umożliwić lepsze zrozumienie strategii gromadzenia danych przyjętych przez państwa członkowskie, a także umożliwić porównywanie danych między państwami członkowskimi. Towarzyszy ono Jest ono elementem sprawozdawczości państw członkowskich na temat wprowadzanych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady.

Celem sprawozdania z kontroli jakości jest ocena jakości procesów gromadzenia danych, w tym zakresu i zatwierdzania źródeł danych administracyjnych oraz statystycznej wiarygodności podejść opartych na badaniach.

Ponadto sprawozdanie z kontroli jakości ma uwzględniać powody istotnych zmian w przekazywanych danych i zapewniać zaufanie do ich dokładności.

II.
Format sprawozdania z kontroli jakości: Wprowadzane do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne
1.
INFORMACJE OGÓLNE
Państwo członkowskie:
Organizacja odpowiedzialna za przekazywanie danych:
E-mail:
Nr tel.:
Rok referencyjny:
Data złożenia/wersja:
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
2.
OPIS STRON ZAANGAŻOWANYCH W GROMADZENIE DANYCH
Nazwa instytucji Kluczowe obowiązki

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.
OPIS ZASTOSOWANYCH METOD
3.1.
Specyfikacja metod i źródeł
Metody zbierania danych/źródła danych Dane obowiązkowe (metoda/źródło: tak/nie Dane dobrowolne (nieobowiązkowe) (metoda/źródło: tak/nie
Sprawozdawczość administracyjna (spis)
Badania (spis lub pobieranie próbek)
Statystyki handlowe (np.

z wykorzystaniem danych Prodcom lub Comext)

System rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR)
Producenci/sprzedawcy narzędzi
Inne (wyszczególnić)

Należy wskazać numer źródła odniesienia w nawiasach w polach, na które udzielono odpowiedzi "tak", np. tak (1).

W poniższej tabeli należy dodać szczegółowe wyjaśnienia dla pól, w których udzielono odpowiedzi "tak", używając numerów referencyjnych. Proszę podać częstotliwość gromadzenia danych (np. miesięcznie, kwartalnie, rocznie, w sposób ciągły), jeżeli jest dostępna.

Nr ref. Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.2.
Specyfikacja współczynników przeliczeniowych

Jeżeli do oszacowania danych dobrowolnych zastosowano współczynniki przeliczeniowe 6 , należy je podać w poniższej tabeli.

Ogółem narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne (w tonach) Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (Ø >1mm) Panele sieciowe i liny wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych Boje, pływaki, liny Ogółem według rodzaju materiału
Ogółem (*) (w tonach) Wartość obowiązkowa
Tworzywa sztuczne ogółem
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HmPE)

- Nylon
- Inne
- Mieszany
Metale (łącznie)
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem
Ogółem na element narzędzia połowowego
(*) Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.
4.
DOKŁADNOŚĆ DANYCH
4.1.
Badania statystyczne dotyczące ilości narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu
Zakres badania Rok Jednostki statystyczne Odsetek populacji objętej badaniem Dane (t) Poziom ufności Margines błędu Korekty pomiędzy rokiem badania a rokiem bieżącym Inne szczegóły

Należy dodać wiersze dla każdego przeprowadzonego badania.

Należy dodać szczegółowe wyjaśnienia w poniższej tabeli poprzez numerację/odniesienie do powyższych pól.

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.2.
Główne problemy dotyczące dokładności

Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych, w tym błędów związanych z doborem próbki, zakresem, pomiarem, przetwarzaniem i brakiem odpowiedzi. Opis zastosowanych szacunków.

Nr Kwestia dotycząca dokładności Dalsze wyjaśnienia/opis
1 Pobieranie próbek
2 Zasięg
3 Pomiar
4 Przetwarzanie
5 Brak odpowiedzi
6 Szacunki
7 Inne (wyszczególnić)

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.3.
Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku

Istotne zmiany metodologiczne w metodzie obliczania dla bieżącego roku referencyjnego, o ile występują (proszę uwzględnić w szczególności korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy dla jakiegoś roku wymagane jest oznaczenie przerwy).

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.4.
Weryfikacja danych
Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów czasowych (tak/nie) Audyt (tak/nie) Proces weryfikacji (tak/nie)
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne

Dodatkowe informacje na temat metod, w tym kombinacji zastosowanych metod.

Szczegółowy opis metod weryfikacji
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne (nieobowiązkowe)
5.
POUFNOŚĆ
5.1.
Określić, dla każdego ponumerowanego elementu, w jaki sposób zapewniono poufność (np. środki lub procedury zapobiegające nieuprawnionemu ujawnieniu danych itp.).
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

5.2.
Kwestie poufności związane z publikacją danych
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

6.
ROZPOWSZECHNIANIE: GŁÓWNE KRAJOWE STRONY INTERNETOWE I PUBLIKACJE

Tematy, które należy wymienić poniżej, są związane z rozpowszechnianiem danych.

Nr Wykaz stron internetowych, dokumentów, publikacji
7.
METADANE

Wykaz dokumentów związanych z metodologią gromadzenia danych, przetwarzaniem danych i kontrolą jakości.

Temat Dokument istnieje (tak/nie) Odniesienie do dokumentu (tytuł, rok, link do strony internetowej, jeśli dotyczy)
Gromadzenie danych
Przetwarzanie danych
Kontrola jakości
III.
Format sprawozdania z kontroli jakości: Zebrane narzędzia połowowe stanowiące odpady
1.
INFORMACJE OGÓLNE
Państwo członkowskie:
Organizacja odpowiedzialna za przekazywanie danych:
E-mail:
Nr tel.:
Rok referencyjny:
Data złożenia/wersja:
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
2.
OPIS STRON ZAANGAŻOWANYCH W GROMADZENIE DANYCH
Nazwa instytucji Kluczowe obowiązki

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.
OPIS ZASTOSOWANYCH METOD
3.1.
Specyfikacja metod i źródeł
Metody zbierania danych/źródła danych Dane obowiązkowe (metoda/źródło: tak/nie Dane dobrowolne (nieobowiązkowe) (metoda/źródło: tak/nie
Sprawozdawczość administracyjna (spis)
Badania (spis lub pobieranie próbek)
Porty
System rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR)
Producenci/sprzedawcy narzędzi
Podmioty gospodarujące odpadami
Inne (wyszczególnić)
Należy wskazać numer źródła odniesienia w nawiasach w polach, na które udzielono od powiedzi "tak", np. tak (1).

W poniższej tabeli należy dodać szczegółowe wyjaśnienia dla pól, w których udzielono odpowiedzi "tak", używając numerów referencyjnych. Proszę podać częstotliwość gromadzenia danych (np. miesięcznie, kwartalnie, rocznie, w sposób ciągły), jeżeli jest dostępna.

Nr ref. Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.2.
Specyfikacja współczynników przeliczeniowych

Jeżeli do oszacowania danych dobrowolnych zastosowano współczynniki przeliczeniowe 7 , należy je podać w poniższej tabeli.

Ogółem narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne (w tonach) Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (Ø >1mm) Panele sieciowe i liny wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych Boje, pływaki, liny Ogółem według rodzaju materiału
Ogółem (*) (w tonach) Wartość obowiązkowa
Tworzywa sztuczne ogółem
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HmPE)

- Nylon
- Inne
- Mieszany
Metale (łącznie)
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem
Ogółem na element narzędzia połowowego
(*) * Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.
4.
DOKŁADNOŚĆ DANYCH
4.1.
Badania statystyczne dotyczące ilości zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady
Zakres badania Rok Jednostki statystyczne Odsetek populacji objętej badaniem Dane (t) Poziom ufności Margines błędu Korekty pomiędzy rokiem badania a rokiem bieżącym Inne szczegóły

Należy dodać wiersze dla każdego przeprowadzonego badania.

Należy dodać szczegółowe wyjaśnienia w poniższej tabeli poprzez numerację/odniesienie do powyższych pól.

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.2.
Główne problemy dotyczące dokładności

Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych, w tym błędów związanych z doborem próbki, zakresem, pomiarem, przetwarzaniem i brakiem odpowiedzi. Opis zastosowanych szacunków.

Nr Kwestia dotycząca dokładności Dalsze wyjaśnienia/opis
1 Pobieranie próbek
2 Zasięg
3 Pomiar
4 Przetwarzanie
5 Brak odpowiedzi
6 Szacunki
7 Inne (wyszczególnić)

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.3.
Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku

Istotne zmiany metodologiczne w metodzie obliczania dla bieżącego roku referencyjnego, o ile występują (proszę uwzględnić w szczególności korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy dla jakiegoś roku wymagane jest oznaczenie przerwy).

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.4.
Weryfikacja danych
Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów czasowych (tak/nie) Audyt (tak/nie) Proces weryfikacji (tak/nie)
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne

Dodatkowe informacje na temat metod, w tym kombinacji zastosowanych metod.

Szczegółowy opis metod weryfikacji
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne (nieobowiązkowe)
5.
POUFNOŚĆ
5.1.
Określić, dla każdego ponumerowanego elementu, w jaki sposób zapewniono poufność (np. środki lub procedury zapobiegające nieuprawnionemu ujawnieniu danych itp.).
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

5.2.
Kwestie poufności związane z publikacją danych
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

6.
ROZPOWSZECHNIANIE: GŁÓWNE KRAJOWE STRONY INTERNETOWE I PUBLIKACJE

Tematy, które należy wymienić poniżej, są związane z rozpowszechnianiem danych.

Nr Wykaz stron internetowych, dokumentów, publikacji
7.
METADANE

Wykaz dokumentów związanych z metodologią gromadzenia danych, przetwarzaniem danych i kontrolą jakości.

Temat Dokument istnieje (tak/nie) Odniesienie do dokumentu (tytuł, rok, link do strony internetowej, jeśli dotyczy)
Gromadzenie danych
Przetwarzanie danych
Kontrola jakości
1 Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
3 Załącznik 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.52) zmieniającego nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2021 r.
4 Dane należy podawać według masy (w tonach) - w sprawozdaniu z kontroli jakości należy określić, czy zastosowano współczynniki przeliczeniowe (np. z objętości na masę).
5 Dane należy podawać według masy (w tonach) - w sprawozdaniu z kontroli jakości należy określić, czy zastosowano współczynniki przeliczeniowe (np. z objętości na masę).
6 Współczynnik przeliczeniowy jest arytmetycznym mnożnikiem służącym do przeliczenia ilości wyrażonej w jednym zestawie jednostek na ekwiwalent wyrażony w innej jednostce.
7 Współczynnik przeliczeniowy jest arytmetycznym mnożnikiem służącym do przeliczenia ilości wyrażonej w jednym zestawie jednostek na ekwiwalent wyrażony w innej jednostce.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.211.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/958 ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904
Data aktu: 31/05/2021
Data ogłoszenia: 15/06/2021
Data wejścia w życie: 15/06/2021