Decyzja wykonawcza 2021/870 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2020

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/870
z dnia 28 maja 2021 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2020

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 3684)

(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 51,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią z audytu co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, musi rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 tego rozporządzenia, przed dniem 31 maja roku następującego po danym roku budżetowym.

(2) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N-1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2020 należy wziąć pod uwagę wydatki poniesione przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października 2019 r. a dniem 15 października 2020 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 .

(3) Art. 33 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 przewiduje, że kwoty, które mają być odzyskane od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 33 ust. 1 tego rozporządzenia, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z art. 33 ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do poniesionego wydatku w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków lub ją do niej dodaje.

(4) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła je o wynikach swej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.

(5) W przypadku niektórych agencji płatniczych roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.

(6) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego postępowania, a ich rachunki nie mogą zatem zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(7) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 3  wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu oraz październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie w tych miesiącach w roku 2020 została dokonana po przekroczeniu obowiązujących terminów. W niniejszej decyzji należy zatem ustanowić odpowiednie zmniejszenia.

(8) Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonała już zmniejszenia lub zawieszenia szeregu płatności miesięcznych za rok budżetowy 2020, ze względu na nieprzestrzeganie pułapów finansowych lub terminów płatności lub niedociągnięcia w systemie kontroli. W niniejszej decyzji Komisja powinna uwzględnić takie zmniejszone lub zawieszone kwoty, aby uniknąć jakichkolwiek niewłaściwych lub nieterminowych płatności lub zwrotów, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Kwoty, o których mowa, mogą zostać zbadane, w stosownych przypadkach, według procedur rozliczania zgodności zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(9) Komisja zmniejszyła już odpowiednie płatności miesięczne za rok budżetowy 2020 o kwoty należne Europejskiemu Funduszowi Rolniczemu Gwarancji (EFRG) w wyniku decyzji w sprawie rozliczenia finansowego i rozliczenia zgodności, zgodnie z art. 51 i 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, wykonanych przez Komisję w roku budżetowym 2020. Wszelkie takie kwoty są uwzględnione w niniejszej decyzji.

(10) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nie- odzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ujmowania w rocznych sprawozdaniach finansowych przekazywanych Komisji, zgodnie z art. 29 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014, poświadczonej tabeli z kwotami obciążającymi je w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które mają być odzyskane, określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą muszą stosować państwa członkowskie przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.

(11) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mogą w należycie uzasadnionych przypadkach zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie kwot, bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzys- kania powinno zostać pokryte z budżetu Unii. Kwoty, w odniesieniu do których państwo członkowskie podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody jego decyzji należy zawrzeć w rocznym podsumowaniu, o którym mowa w art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w związku z jego art. 102 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) ppkt (iv). Kwotami takimi nie należy zatem obciążać państw członkowskich, których to dotyczy, i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.

(12) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 niniejsza decyzja nie powinna naruszać decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w odniesieniu do roku budżetowego 2020.

Kwoty, które mają być odzyskane od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego zgodnie z niniejszą decyzją, w tym te wynikające z zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zostały określone w załącznikach I i II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2020 rachunki określonych w załączniku III agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) nie zostają rozliczone niniejszą decyzją i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja nie narusza przepisów przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może przyjąć zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Janusz WOJCIECHOWSKI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych Rok budżetowy 2020 - EFRG

Kwota podlegająca zwrotowi od lub płatna na rzecz państwa członkowskiego
PCz 2020 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Zmniejszenia, zawieszenia i inne dostosowania z tytułu wykonanych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności i rozliczenia finansowego za cały rok budżetowy (1) Kwota, jaką należy pobrać zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do

EFRG

Ogółem, w tym zmniejszenia, zawieszenia i inne dostosowania Płatności dokonane na rzecz państwa członkowskiego za rok budżetowy Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego (2)
rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków/ dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a b c=a+b d e f=c+d+e g h=f-g
AT EUR 712 580 493,14 0,00 712 580 493,14 -438 052,82 0,00 712 142 440,32 712 142 440,32 0,00
BE EUR 539 666 069,55 0,00 539 666 069,55 9 303 321,15 -714,37 548 968 676,33 549 216 464,24 -247 787,91
BG BGN 0,00 0,00 0,00 0,00 -1 040 285,86 -1 040 285,86 0,00 -1 040 285,86
BG EUR 797 560 837,08 0,00 797 560 837,08 -3 492 734,52 0,00 794 068 102,56 793 695 542,34 372 560,22
CY EUR 53 903 497,85 0,00 53 903 497,85 -422 479,23 0,00 53 481 018,62 53 458 196,40 22 822,22
CZ CZK 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
CZ EUR 871 214 455,97 0,00 871 214 455,97 -3 340 163,44 0,00 867 874 292,53 867 874 836,43 -543,90
DE EUR 4 873 382 533,21 0,00 4 873 382 533,21 -18 490 502,55 -19 513,11 4 854 872 517,55 4 855 086 234,98 -213 717,43
DK DKK 0,00 0,00 0,00 0,00 -31 582,89 -31 582,89 0,00 -31 582,89
DK EUR 825 164 121,08 0,00 825 164 121,08 28 998,28 0,00 825 193 119,36 825 355 180,69 -162 061,33
EE EUR 143 792 110,83 0,00 143 792 110,83 3 747,48 0,00 143 795 858,31 143 783 751,64 12 106,67
ES EUR 5 716 752 782,78 0,00 5 716 752 782,78 164 893 605,08 -1 332 201,60 5 880 314 186,26 5 884 081 566,21 -3 767 379,95
FI EUR 528 790 333,50 0,00 528 790 333,50 -91 209,53 -24 300,53 528 674 823,44 528 684 388,58 -9 565,14
FR EUR 7 433 340 301,86 0,00 7 433 340 301,86 109 417 008,04 -98 353,05 7 542 658 956,85 7 545 209 849,50 -2 550 892,65
EL EUR 2 037 063 961,52 0,00 2 037 063 961,52 -45 204 886,19 -2 616 175,96 1 989 242 899,37 1 991 859 077,81 -2 616 178,44
HR HRK 0,00 0,00 0,00 0,00 -503,39 -503,39 0,00 -503,39
HR EUR 328 656 163,62 0,00 328 656 163,62 -1 264 626,90 0,00 327 391 536,72 327 397 989,80 -6 453,08
HU HUF 0,00 0,00 0,00 0,00 -39 944 263,00 -39 944 263,00 0,00 -39 944 263,00
HU EUR 1 304 392 525,48 0,00 1 304 392 525,48 -2 334 257,65 0,00 1 302 058 267,83 1 302 241 243,81 -182 975,98
IE EUR 1 257 729 374,82 0,00 1 257 729 374,82 -2 242 355,99 0,00 1 255 487 018,83 1 254 623 848,09 863 170,74
IT EUR 4 084 701 847,96 184 578 471,40 4 269 280 319,36 -167 562 267,97 -5 216 598,80 4 096 501 452,59 4 097 021 659,49 -520 206,90
LT EUR 482 562 043,26 0,00 482 562 043,26 -435 684,24 -30,26 482 126 328,76 482 108 904,04 17 424,72
LU EUR 33 208 362,60 0,00 33 208 362,60 -23 741,41 0,00 33 184 621,19 33 108 650,58 75 970,61
LV EUR 279 850 914,39 0,00 279 850 914,39 -1 576,85 -11 798,86 279 837 538,68 279 849 337,54 -11 798,86
MT EUR 5 408 270,44 0,00 5 408 270,44 -591 621,91 0,00 4 816 648,53 4 816 566,32 82,21
NL EUR 685 966 710,88 0,00 685 966 710,88 -10 237 078,39 0,00 675 729 632,49 675 706 792,26 22 840,23
PL PLN 0,00 0,00 0,00 0,00 -508 847,00 -508 847,00 0,00 -508 847,00
PL EUR 3 421 262 538,14 0,00 3 421 262 538,14 854 066,26 0,00 3 422 116 604,40 3 422 195 465,64 -78 861,24
PT EUR 782 678 219,08 0,00 782 678 219,08 -1 736 465,95 -358 738,54 780 583 014,59 778 248 881,98 2 334 132,61
RO RON 0,00 0,00 0,00 0,00 -1 317 093,80 -1 317 093,80 0,00 -1 317 093,80
RO EUR 1 982 545 963,24 0,00 1 982 545 963,24 -89 926 247,22 0,00 1 892 619 716,02 1 893 477 397,21 -857 681,19
SE SEK 0,00 0,00 0,00 0,00 -17 891,73 -17 891,73 0,00 -17 891,73
SE EUR 698 323 963,30 0,00 698 323 963,30 -34 313 208,44 0,00 664 010 754,86 664 235 363,37 -224 608,51
SI EUR 140 919 228,17 0,00 140 919 228,17 1 234,75 -1,41 140 920 461,51 140 765 859,48 154 602,03
SK EUR 0,00 458 885 221,00 458 885 221,00 0,00 0,00 458 885 221,00 458 885 221,00 0,00
(1) Dotyczy uwzględnionych w systemie płatniczym zmniejszeń i zawieszeń, do których dodano w szczególności korekty wynikające z nieprzestrzegania terminów płatności ustalonych na sierpień, wrzesień i październik 2020 r. oraz innych zmniejszeń w ramach art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(2) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez państwo członkowskie lub płatnej na jego rzecz uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonych (kolumna a) lub sumę deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kolumna b). Stosowany kurs wymiany walut: art. 11 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014.

PCz Wydatki (1) Dochody przeznaczone na określony cel (1) Art. 54 ust. 2 (=e) Suma (=h)
08 02 06 01 6200 6200
i j k l = i+j+k
AT EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
BE EUR 0,00 -247 073,54 -714,37 -247 787,91
BG BGN 0,00 0,00 -1 040 285,86 -1 040 285,86
BG EUR 383 488,16 -10 927,94 0,00 372 560,22
CY EUR 22 822,22 0,00 0,00 22 822,22
CZ CZK 0,00 0,00 0,00 0,00
CZ EUR 0,00 -543,90 0,00 -543,90
DE EUR 0,00 -194 204,32 -19 513,11 -213 717,43
DK DKK 0,00 0,00 -31 582,89 -31 582,89
DK EUR 0,00 -162 061,33 0,00 -162 061,33
EE EUR 12 106,67 0,00 0,00 12 106,67
ES EUR 0,00 -2 435 178,35 -1 332 201,60 -3 767 379,95
FI EUR 77 207,17 -62 471,78 -24 300,53 -9 565,14
FR EUR 0,00 -2 452 539,60 -98 353,05 -2 550 892,65
EL EUR 0,00 -2,48 -2 616 175,96 -2 616 178,44
HR HRK 0,00 0,00 -503,39 -503,39
HR EUR 0,00 -6 453,08 0,00 -6 453,08
HU HUF 0,00 0,00 -39 944 263,00 -39 944 263,00
HU EUR 0,00 -182 975,98 0,00 -182 975,98
IE EUR 865 691,00 -2 520,26 0,00 863 170,74
IT EUR 4 696 391,90 0,00 -5 216 598,80 -520 206,90
LT EUR 17 454,98 0,00 -30,26 17 424,72
LU EUR 75 970,61 0,00 0,00 75 970,61
LV EUR 0,00 0,00 -11 798,86 -11 798,86
MT EUR 82,21 0,00 0,00 82,21
NL EUR 22 840,23 0,00 0,00 22 840,23
PL PLN 0,00 0,00 -508 847,00 -508 847,00
PL EUR 0,00 -78 861,24 0,00 -78 861,24
PT EUR 2 693 015,61 -144,46 -358 738,54 2 334 132,61
RO RON 0,00 0,00 -1 317 093,80 -1 317 093,80
RO EUR 0,00 -857 681,19 0,00 -857 681,19
SE SEK 0,00 0,00 -17 891,73 -17 891,73
SE EUR 0,00 -224 608,51 0,00 -224 608,51
SI EUR 154 603,44 0,00 -1,41 154 602,03
SK EUR 0,00 0,00 0,00 0,00
(1) Linia budżetowa 08 02 06 01 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 62 00, oraz korekty dodatnie na rzecz państw członkowskich, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 08 02 06 01 zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

UWAGA: Nomenklatura 2021: 08 02 06 01, 6200

ZAŁĄCZNIK  II

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych Rok budżetowy 2020 - EFRG

Korekty zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (*)
Państwo członkowskie Waluta W walucie krajowej W EUR
AT EUR
BE EUR
BG BGN
CY EUR - 31 351,87
CZ CZK 815 714,68 -
DE EUR
DK DKK
EE EUR - -
ES EUR
FI EUR
FR EUR
UK GBP
EL EUR
HR HRK
HU HUF 308 112,00 -
IE EUR
IT EUR
LT EUR - 20 686,14
LU EUR
LV EUR - 180,47
MT EUR - -
NL EUR
PL PLN 63 221,90 -
PT EUR
RO RON
SE SEK
SI EUR - -
SK (**) EUR - -
(*) Kwoty, którymi mają zostać obciążone państwa członkowskie w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w związku z Przejściowym Instrumentem Rozwoju Obszarów Wiejskich (TRDI) finansowanym z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) (rozporządzenie Komisji (WE) nr 27/2004 z dnia 5 stycznia 2004 r. ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 36)).

(**) W odniesieniu do agencji płatniczych, w przypadku których rachunki zostały wyłączone, korekty określone w art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 należy stosować po przekazaniu rachunków do rozliczenia.

ZAŁĄCZNIK  III

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych Rok budżetowy 2020 - EFRG

Wykaz agencji płatniczych, których rachunki zostały wyłączone i które podlegają kolejnej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków
Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Włochy Agenzia della regione Calabria per le Erogazioni in Agricoltura
Słowacja Pôdohospodárska platobná agentúra
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.191.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/870 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 28/05/2021
Data ogłoszenia: 31/05/2021