(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 maja 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty i art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 29 ust. 1 dyrektywy 96/23/WE ustanawia się wymóg, by państwa trzecie, z których państwom członkowskim wolno przywozić zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego objęte dyrektywą, przedkładały plany monitorowania pozostałości zawierające wymagane gwarancje ("plany"). Udzielane gwarancje muszą mieć skutki co najmniej równoważne skutkom przewidzianym w wymienionej dyrektywie, w szczególności muszą spełniać wymagania art. 4 dyrektywy i określać szczegółowe dane ustanowione w art. 7 dyrektywy oraz spełniać wymagania art. 11 ust. 2 dyrektywy 96/22/WE. Plany te powinny obejmować co najmniej grupy pozostałości oraz substancje wymienione w załączniku I do dyrektywy 96/23.
(2) Decyzją Komisji 2011/163/UE 2 zatwierdzono plany przedłożone przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do zwierząt i produktów zwierzęcych wymienionych w załączniku do tej decyzji.
(3) Osłonki zwierzęce mogą zawierać pozostałości substancji farmakologicznie czynnych. Takie pozostałości stwierdzono w osłonkach przywożonych do Unii i zgłoszono w systemie wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach od 2015 r. z niektórych państw trzecich, a dotyczyły one zakazanych substancji o działaniu przeciw- drobnoustrojowym. Pozostałości te mogą być obecne w osłonkach ze względu na podawanie środków przeciwdrobnoustrojowych, aby zapobiegać ich psuciu się pod wpływem bakterii. W związku z tym Komisja powinna zapewnić bezpieczeństwo chemiczne osłonek poprzez wprowadzenie wymogu, aby osłonki zwierzęce wprowadzane były do Unii wyłącznie z państw trzecich wymienionych w załączniku do decyzji 2011/163/UE, które w swoich zatwierdzonych planach monitorowania pozostałości przedstawiły wymagane gwarancje dotyczące tego towaru. Należy odpowiednio zmienić art. 2 ust. 1 decyzji 2011/163/UE.
(4) Państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów mięsnych oraz poddanych obróbce żołądków, pęcherzy i jelit przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 3 , są wymienione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404 4 . Państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów mięsnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429 5 , są wymienione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 6 .
(5) W celu zminimalizowania zakłóceń w handlu wszystkie państwa trzecie, z których rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2021/404 i (UE) 2021/405 zezwala się obecnie na wprowadzanie do Unii produktów mięsnych i które są już wymienione w załączniku do decyzji 2011/163/UE, powinny również zostać wymienione w tym załączniku w odniesieniu do osłonek zwierzęcych, ponieważ państwa te przedstawiły już wystarczające gwarancje związane z nadzorem nad pozostałościami. Ponadto w przypadku osłonek ryzyko nie wynika z leczenia zwierzęcia, lecz z fałszowania produktu w celu zapobiegania psuciu się pod wpływem bakterii.
(6) Co więcej, te państwa trzecie, które pomyślnie wypełniły kwestionariusz dotyczący zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w celu włączenia ich do rozporządzeń wykonawczych (UE) 2021/404 i (UE) 2021/405, powinny również zostać wymienione w odniesieniu do osłonek w załączniku do decyzji 2011/163/UE, pod warunkiem że przedłożyły Komisji szczegółowy plan monitorowania pozostałości w osłonkach zwierzęcych i że plan ten został zatwierdzony przez Komisję.
(7) Komisja sporządzi ostateczny wykaz państw spełniających wymogi dyrektywy 96/23/WE związane z brakiem zakazanych substancji o działaniu przeciwbakteryjnym w osłonkach, po przeprowadzeniu pełnej oceny planów monitorowania pozostałości przedstawionych przez wszystkie państwa trzecie dokonujące wywozu osłonek do Unii i przed końcem okresu przejściowego upływającego w dniu 20 października 2021 r.
(8) Chociaż Australia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do jaj, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Australii w odniesieniu do jaj.
(9) Chociaż Indie nie posiadają zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do produktów drobiowych i przetworów mlecznych, przedstawiły one gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Indii w odniesieniu do przetworów mlecznych.
(10) Chociaż Nowa Zelandia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do świń, produktów drobiowych, jaj i królików, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie produkty wieprzowe, produkty drobiowe, jaja i króliki pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do Unii. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Nowej Zelandii w odniesieniu do świń, produktów drobiowych, jaj i królików.
(11) Chociaż Filipiny nie posiadają zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do przetworów mlecznych i jaj, przedstawiły one gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne i jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Filipin w odniesieniu do przetworów mlecznych i jaj.
(12) Chociaż Singapur nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do jaj, przedstawił on gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Singapuru w odniesieniu do jaj.
(13) Chociaż Tajlandia nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do bydła, świń, przetworów mlecznych i jaj, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie bydło, przetwory mleczne i jaja pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Tajlandii w odniesieniu do bydła, przetworów mlecznych i jaj.
(14) Chociaż Korea Południowa nie posiada zatwierdzonego planu monitorowania pozostałości w odniesieniu do przetworów mlecznych, jaj i miodu, przedstawiła ona gwarancje, że do produktów złożonych, które mają być wywożone do UE, będą włączane jedynie przetwory mleczne, jaja i miód pochodzące albo z państw członkowskich, albo z państw trzecich, które zostały zatwierdzone do celów wywozu takich produktów do UE. Należy zatem dodać do wykazu wpis - z odpowiednim przypisem - dotyczący Korei Południowej w odniesieniu do przetworów mlecznych, jaj i miodu.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2011/163/UE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.179.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/800 zmieniająca decyzję 2011/163/UE w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE |
| Data aktu: | 17/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 20/05/2021 |