uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 311 akapit czwarty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej i uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 , w szczególności jej art. 10,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Procedury obliczania i ujmowania w budżecie rocznego salda budżetowego, przepisy i ustalenia konieczne do kontrolowania i nadzorowania poboru zasobów własnych, oraz odpowiednich wymogów dotyczących sprawozdawczości, to istotne elementy systemu zasobów własnych Unii uzupełniające w sposób bardziej szczegółowy przepisy decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(2) W celu zapewnienia spójności przepisy dotyczące inspekcji przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 3 powinny zostać zawarte w niniejszym rozporządzeniu.
(3) W celu zapewnienia równowagi budżetowej wszelkie nadwyżki dochodów Unii w stosunku do łącznych faktycznych wydatków w ciągu roku budżetowego powinny być przenoszone na kolejny rok budżetowy. Dlatego należy określić saldo podlegające przeniesieniu.
(4) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole i postępowania wyjaśniające dotyczące obliczania, ustalania i udostępniania zasobów własnych Unii. W celu ułatwienia stosowania przepisów finansowych dotyczących zasobów własnych niezbędne jest zapewnienie współpracy między państwami członkowskimi a Komisją.
(5) Przejrzystość systemu zasobów własnych Unii należy zapewnić poprzez przekazywanie odpowiednich informacji Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Dlatego też państwa członkowskie powinny udostępnić Komisji dokumenty i informacje niezbędne do umożliwienia Komisji wykonywania uprawnień powierzonych jej w odniesieniu do zasobów własnych Unii, a w razie potrzeby przesyłać te dokumenty i informacje Komisji.
(6) W celu zapewnienia spójności i jasności należy określić przepisy dotyczące uprawnień i obowiązków urzędników, innych pracowników oraz oddelegowanych ekspertów krajowych, którzy biorą udział w inspekcjach w odniesieniu do zasobów własnych Unii. W szczególności należy ustanowić przepisy dotyczące tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych, których przestrzegać muszą wszyscy urzędnicy Unii, inni pracownicy oraz oddelegowani eksperci krajowi. Konieczne jest określenie statusu oddelegowanych ekspertów krajowych oraz umożliwienie danemu państwu członkowskiemu sprzeciwienia się udziałowi urzędników innych państw członkowskich w inspekcji.
(7) Ustalenia, zgodnie z którymi państwa członkowskie odpowiedzialne za pobieranie zasobów własnych przekazują Komisji sprawozdania, powinny umożliwiać Komisji śledzenie działań państw członkowskich służących odzyskaniu zasobów własnych, szczególnie w przypadku nadużyć i nieprawidłowości.
(8) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w zakresie ustanawiania szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach finansowych i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz dotyczących sprawozdań rocznych dotyczących inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(9) Do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz sprawozdań rocznych z inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie należy korzystać z procedury doradczej, ze względu na techniczny charakter aktów niezbędnych do celów sprawozdawczych.
(10) Odpowiedni nadzór parlamentu, określony w Traktatach, jest wymagany w odniesieniu do przepisów o charakterze ogólnym, które mają zastosowanie do wszystkich rodzajów zasobów własnych.
(11) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 608/2014 5 powinno zostać uchylone.
(12) W celu zapewnienia spójności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie tego samego dnia co decyzja (UE, Euratom) 2020/2053 oraz powinno być stosowane od tego samego dnia co ta decyzja, to jest od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| A.P. ZACARIAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.165.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/768 określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 |
| Data aktu: | 30/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |