Rozporządzenie 2021/768 określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE, Euratom) 2021/768
z dnia 30 kwietnia 2021 r.
określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 311 akapit czwarty,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej i uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 , w szczególności jej art. 10,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 2 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedury obliczania i ujmowania w budżecie rocznego salda budżetowego, przepisy i ustalenia konieczne do kontrolowania i nadzorowania poboru zasobów własnych, oraz odpowiednich wymogów dotyczących sprawozdawczości, to istotne elementy systemu zasobów własnych Unii uzupełniające w sposób bardziej szczegółowy przepisy decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.

(2) W celu zapewnienia spójności przepisy dotyczące inspekcji przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 3  powinny zostać zawarte w niniejszym rozporządzeniu.

(3) W celu zapewnienia równowagi budżetowej wszelkie nadwyżki dochodów Unii w stosunku do łącznych faktycznych wydatków w ciągu roku budżetowego powinny być przenoszone na kolejny rok budżetowy. Dlatego należy określić saldo podlegające przeniesieniu.

(4) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole i postępowania wyjaśniające dotyczące obliczania, ustalania i udostępniania zasobów własnych Unii. W celu ułatwienia stosowania przepisów finansowych dotyczących zasobów własnych niezbędne jest zapewnienie współpracy między państwami członkowskimi a Komisją.

(5) Przejrzystość systemu zasobów własnych Unii należy zapewnić poprzez przekazywanie odpowiednich informacji Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Dlatego też państwa członkowskie powinny udostępnić Komisji dokumenty i informacje niezbędne do umożliwienia Komisji wykonywania uprawnień powierzonych jej w odniesieniu do zasobów własnych Unii, a w razie potrzeby przesyłać te dokumenty i informacje Komisji.

(6) W celu zapewnienia spójności i jasności należy określić przepisy dotyczące uprawnień i obowiązków urzędników, innych pracowników oraz oddelegowanych ekspertów krajowych, którzy biorą udział w inspekcjach w odniesieniu do zasobów własnych Unii. W szczególności należy ustanowić przepisy dotyczące tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych, których przestrzegać muszą wszyscy urzędnicy Unii, inni pracownicy oraz oddelegowani eksperci krajowi. Konieczne jest określenie statusu oddelegowanych ekspertów krajowych oraz umożliwienie danemu państwu członkowskiemu sprzeciwienia się udziałowi urzędników innych państw członkowskich w inspekcji.

(7) Ustalenia, zgodnie z którymi państwa członkowskie odpowiedzialne za pobieranie zasobów własnych przekazują Komisji sprawozdania, powinny umożliwiać Komisji śledzenie działań państw członkowskich służących odzyskaniu zasobów własnych, szczególnie w przypadku nadużyć i nieprawidłowości.

(8) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w zakresie ustanawiania szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach finansowych i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz dotyczących sprawozdań rocznych dotyczących inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .

(9) Do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących informowania o nadużyciach i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz sprawozdań rocznych z inspekcji przedkładanych przez państwa członkowskie należy korzystać z procedury doradczej, ze względu na techniczny charakter aktów niezbędnych do celów sprawozdawczych.

(10) Odpowiedni nadzór parlamentu, określony w Traktatach, jest wymagany w odniesieniu do przepisów o charakterze ogólnym, które mają zastosowanie do wszystkich rodzajów zasobów własnych.

(11) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 608/2014 5  powinno zostać uchylone.

(12) W celu zapewnienia spójności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie tego samego dnia co decyzja (UE, Euratom) 2020/2053 oraz powinno być stosowane od tego samego dnia co ta decyzja, to jest od dnia 1 stycznia 2021 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

USTALENIE ZASOBÓW WŁASNYCH

Artykuł  1

Obliczanie salda i zapisywanie go w budżecie

1. 
Do celów stosowania art. 8 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 saldo danego roku budżetowego stanowi różnicę między wszystkimi dochodami pobranymi w odniesieniu do tego roku budżetowego a kwotą płatności dokonanych ze środków na ten rok budżetowy, podwyższoną o kwotę środków na ten sam rok budżetowy przeniesionych zgodnie z art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 6  (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym").

Kwota różnicy zostaje podwyższona lub pomniejszona o kwotę netto środków, które zostały anulowane, przeniesionych z poprzednich lat budżetowych. W drodze odstępstwa od art. 8 ust. 1 rozporządzenia finansowego kwota różnicy zostaje również podwyższona lub pomniejszona o:

a)
dokonane płatności przekraczające, w wyniku wahań kursu euro, środki niezróżnicowane przeniesione z poprzedniego roku budżetowego na mocy art. 12 ust. 1 i 4 rozporządzenia finansowego;
b)
saldo powstałe z zysków i strat kursowych w ciągu tego roku budżetowego.
2. 
Do końca października każdego roku budżetowego Komisja dokonuje oszacowania zasobów własnych pobranych za cały rok, na podstawie danych, jakimi w danym czasie dysponuje. Wszelkie znaczące różnice w stosunku do pierwotnych szacunków mogą spowodować przedłożenie listu w sprawie poprawek do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy lub budżetu korygującego dotyczącego bieżącego roku budżetowego.

ROZDZIAŁ  II

PRZEPISY DOTYCZĄCE KONTROLI I NADZORU ORAZ ODPOWIEDNICH WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH SPRAWOZDAWCZOŚCI

Artykuł  2

Środki kontroli i nadzoru

1. 
Zasoby własne, o których mowa w art. 2 ust. 1 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, są poddawane inspekcjom zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, bez uszczerbku dla rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/516 7 .
2. 
Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki, jakie są niezbędne w celu zapewnienia, aby zasoby własne, o których mowa w art. 2 ust. 1 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, były udostępniane Komisji.
3. 
W przypadku gdy środki kontroli i nadzoru dotyczą tradycyjnych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053:
a)
państwa członkowskie przeprowadzają weryfikacje i postępowania wyjaśniające dotyczące ustalania i udostępniania tych zasobów własnych;
b)
państwa członkowskie przeprowadzają dodatkowe inspekcje na wniosek Komisji. W swoim wniosku Komisja podaje, z jakich powodów zwraca się o dodatkową inspekcję. Komisja może także wystąpić z wnioskiem o przekazanie jej niektórych dokumentów;
c)
państwa członkowskie, na wniosek Komisji, włączają ją do przeprowadzanych przez siebie inspekcji. W przypadku gdy Komisja zostaje włączona do inspekcji, ma ona dostęp, w zakresie, w jakim wymaga tego stosowanie niniejszego rozporządzenia, do dokumentów potwierdzających dotyczących ustalania i udostępniania zasobów własnych, a także do wszelkich innych odpowiednich dokumentów związanych z tymi dokumentami potwierdzającymi;
d)
Komisja może sama przeprowadzać inspekcje na miejscu. Przedstawiciele Komisji upoważnieni do przeprowadzania takich inspekcji mają dostęp do dokumentów zgodnie z ustaleniami dotyczącymi inspekcji, o których mowa w lit. c). Państwa członkowskie ułatwiają takie inspekcje.
4. 
W przypadku gdy środki kontroli i nadzoru dotyczą zasobów własnych opartych na VAT, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, inspekcje Komisji są prowadzone wraz z właściwymi organami danego państwa członkowskiego. W trakcie tych inspekcji Komisja zapewni w szczególności prawidłowe wykonanie operacji obliczania łącznej wartości VAT netto. Komisja zapewnia również, by wykorzystywane dane były odpowiednie, a dokonywanie obliczeń w celu określenia kwoty tych zasobów własnych, określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89, odbywało się zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
5. 
W przypadku gdy środki kontroli i nadzoru dotyczą zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych, które nie są poddawane recyklingowi, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, Komisja ma również dostęp do dokumentów dotyczących procedur i danych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE 8  i decyzji wykonawczej Komisji 2005/270/WE 9 . Inspekcje Komisji są prowadzone wraz z właściwymi organami danego państwa członkowskiego. W trakcie tych inspekcji Komisja zapewni prawidłowe wykonanie operacji obliczania masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, które nie są poddane recyklingowi, o których mowa w art. 2 ust. 2 decyzji (EU, Euratom) 2020/2053.
6. 
W przypadku gdy środki kontroli i nadzoru dotyczą zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB), o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053:
a)
Komisja co roku dokonuje inspekcji przekazanych agregatów pod kątem błędów w zestawieniu wraz z danym państwem członkowskim, w szczególności w przypadkach zgłoszonych przez grupę ekspertów, o której mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/516; podczas tej inspekcji Komisja może również, w indywidualnych przypadkach, badać obliczenia i podstawy statystyczne, z wyłączeniem informacji dotyczących poszczególnych spółek lub osób, jeżeli dokonanie prawidłowej oceny w inny sposób byłoby niemożliwe;
b)
Komisja ma także dostęp do dokumentów dotyczących źródeł oraz metod, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/516.
7. 
Środki kontroli i nadzoru, o których mowa w niniejszym artykule, pozostają bez uszczerbku dla:
a)
inspekcji przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z ich krajowymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi;
b)
środków określonych w art. 287 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. (TFUE);
c)
ustaleń dotyczących inspekcji, przyjętych zgodnie z art. 322 ust. 1 lit. b) TFUE.
8. 
Do celów środków kontroli i nadzoru na mocy ust. 3 do 6, Komisja może zwrócić się do państw członkowskich z wnioskiem o przesłanie odpowiednich dokumentów lub sprawozdań odnoszących się do systemów stosowanych do pobierania zasobów własnych lub o udostępnienie takich dokumentów lub sprawozdań Komisji.
Artykuł  3

Uprawnienia i obowiązki upoważnionych przedstawicieli Komisji

1. 
Komisja wyraźnie wyznacza do celów przeprowadzania inspekcji, o których mowa w art. 2, niektórych swoich urzędników lub innych pracowników (zwanych dalej "upoważnionymi przedstawicielami").

W przypadku każdej inspekcji Komisja przekazuje upoważnionym przedstawicielom na piśmie ich zakres uprawnień zawierający poświadczenie ich tożsamości oraz funkcji urzędowej.

Eksperci oddelegowani do Komisji przez państwa członkowskie jako eksperci krajowi mogą uczestniczyć w inspekcjach.

Za wyraźną i uprzednią zgodą danego państwa członkowskiego Komisja może zwrócić się o pomoc urzędników z innych państw członkowskich w charakterze obserwatorów. Komisja zapewnia przestrzeganie przez tych urzędników ust. 3.

2. 
Podczas inspekcji, o których mowa w art. 2, upoważnieni przedstawiciele działają w sposób zgodny z przepisami mającymi zastosowanie do urzędników danego państwa członkowskiego. Są oni związani tajemnicą służbową na warunkach określonych w ust. 3 niniejszego artykułu.

Komisja przestrzega zasady poufności informacji statystycznych ustanowionej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 10 .

Upoważnieni przedstawiciele mogą w razie konieczności skontaktować się z dłużnikami, ale tylko w związku z inspekcjami tradycyjnych zasobów własnych oraz wyłącznie poprzez właściwe organy, których procedury poboru zasobów własnych są przedmiotem inspekcji.

3. 
Informacje przekazane lub uzyskane na mocy niniejszego rozporządzenia, niezależnie od formy, podlegają tajemnicy służbowej i otrzymują ochronę przyznawaną podobnym informacjom na mocy prawa krajowego państwa członkowskiego, w którym zostały zebrane, i na mocy odpowiednich przepisów mających zastosowanie do instytucji Unii.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, nie mogą być przekazywane innym osobom poza osobami pracującymi w instytucjach Unii lub państw członkowskich, które mają obowiązek posiadać te informacje, jak również nie mogą one być wykorzystywane do celów innych niż cele określone w niniejszym rozporządzeniu bez uprzedniej zgody państwa członkowskiego, w którym informacje te uzyskano.

Akapit pierwszy i drugi mają zastosowanie do urzędników i innych pracowników Unii oraz do oddelegowanych ekspertów krajowych.

4. 
Komisja zapewnia przestrzeganie przez upoważnionych przedstawicieli oraz inne osoby działające z jej upoważnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 11  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2018/1725 12  oraz innych unijnych i krajowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Artykuł  4

Przygotowanie inspekcji i zarządzanie nimi

1. 
Komisja informuje z odpowiednim wyprzedzeniem w drodze pisma zawierającego należyte uzasadnienie państwo członkowskie, w którym ma zostać przeprowadzona inspekcja. Przedstawiciele danego państwa członkowskiego mogą uczestniczyć w takiej inspekcji.
2. 
Inspekcje przeprowadzane są przez upoważnionych przedstawicieli. Na potrzeby organizacji prac upoważnieni przedstawiciele nawiązują niezbędne kontakty z właściwymi organami w państwach członkowskich.
3. 
W przypadku inspekcji, do których zostaje włączona Komisja, organizacja prac i stosunków z departamentami zaangażowanymi w inspekcję zapewniana jest przez departament wyznaczony przez dane państwo członkowskie.
4. 
Inspekcje na miejscu dotyczące tradycyjnych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d), przeprowadzane są przez upoważnionych przedstawicieli. Na potrzeby organizacji prac i stosunków z departamentami, a w stosownych przypadkach, z dłużnikami zaangażowanymi w inspekcję, upoważnieni przedstawiciele nawiązują, przed rozpoczęciem inspekcji na miejscu, niezbędne kontakty z urzędnikami wyznaczonymi przez dane państwo członkowskie. Dla tego rodzaju inspekcji zakres uprawnień określa się na mocy dokumentu wskazującego cel i powód inspekcji.
5. 
Państwa członkowskie zapewniają udzielenie upoważnionym przedstawicielom pomocy, niezbędnej im przy wykonywaniu ich obowiązków, przez departamenty lub agencje odpowiedzialne za obliczanie, ustalenie, pobieranie i udostępnianie zasobów własnych oraz organy, którym państwa członkowskie zleciły przeprowadzenie inspekcji tych departamentów i agencji.

Na potrzeby inspekcji na miejscu dotyczących tradycyjnych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) dane państwa członkowskie informują Komisję z odpowiednim wyprzedzeniem o tożsamości i funkcji urzędowej osób wyznaczonych do udziału w tych inspekcjach, oraz udzielają upoważnionym przedstawicielom wszelkiej pomocy niezbędnej im przy wykonywaniu ich obowiązków.

6. 
Wyniki kontroli i inspekcji, o których mowa w art. 2, z wyjątkiem inspekcji przeprowadzanych przez państwa członkowskie, są podawane do wiadomości danego państwa członkowskiego poprzez odpowiednie kanały informacyjne w ciągu trzech miesięcy. Państwo członkowskie przekazuje swoje uwagi w ciągu trzech miesięcy od daty otrzymania sprawozdania. Z należycie uzasadnionych powodów Komisja może jednak zwrócić się do danego państwa członkowskiego z wnioskiem o przedłożenie uwag na temat konkretnych kwestii w ciągu jednego miesiąca od otrzymania sprawozdania. Dane państwo członkowskie może odmówić udzielenia odpowiedzi, wysyłając pismo, w którym wyjaśnione są powody uniemożliwiające mu udzielenie odpowiedzi na wniosek Komisji.

Wyniki oraz uwagi, o których mowa w akapicie pierwszym, wraz ze sprawozdaniem podsumowującym przygotowywanym w związku z kontrolami zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) i c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, są podawane do wiadomości wszystkich państw członkowskich.

W przypadku gdy inspekcje na miejscu lub inne inspekcje, do których zostaje włączona jest Komisja dotyczą tradycyjnych zasobów własnych ujawnią potrzebę zmiany lub korekty danych w oświadczeniach lub deklaracjach przesłanych do Komisji, dotyczących zasobów własnych, a związane z tym korekty mają być dokonane poprzez bieżące oświadczenie lub bieżącą deklarację, wtedy odpowiednie zmiany należy określić w takim oświadczeniu lub takiej deklaracji, za pomocą właściwych adnotacji.

Artykuł  5

Informowanie o nadużyciach i nieprawidłowościach mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych

1. 
W ciągu dwóch miesięcy po zakończeniu każdego kwartału państwa członkowskie przesyłają Komisji opis wykrytych przypadków nadużyć i nieprawidłowości, wiążących się z należnościami wynoszącymi powyżej 10 000 EUR dotyczącymi tradycyjnych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.

W okresie, o którym mowa w akapicie pierwszym, każde państwo członkowskie podaje szczegółowe informacje dotyczące stanowiska w sprawie przypadków nadużyć i nieprawidłowości uprzednio zgłoszonych Komisji, co do których nie zostały wcześniej podane informacje dotyczące odzyskania środków, ich anulowania lub nieodzyskania.

2. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze ustanawiające szczegóły dotyczące opisów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 7 ust. 2.
3. 
Streszczenie opisów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zawarte jest w sprawozdaniu Komisji, o którym mowa w art. 325 ust. 5 TFUE.
Artykuł  6

Informowanie przez państwa członkowskie o przeprowadzonych przez nie inspekcjach tradycyjnych zasobów własnych

1. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji szczegółowe sprawozdania roczne o przeprowadzonych przez nie inspekcjach dotyczących tradycyjnych zasobów własnych oraz wynikach tych inspekcji, o ogólnych danych i wszelkich kwestiach dotyczących najważniejszych problemów wynikających ze stosowania odpowiednich rozporządzeń wykonawczych do decyzji (UE, Euratom) 2020/2053, a także w szczególności o sprawach spornych. Sprawozdania przesyłane są Komisji do dnia 1 marca roku następującego po danym roku budżetowym. Na podstawie tych sprawozdań Komisja przygotowuje sprawozdanie zbiorcze, które jest przekazywane do wiadomości wszystkich państw członkowskich.
2. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze ustanawiające wzór sprawozdania rocznego państw członkowskich, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 7 ust. 2.
3. 
Co trzy lata Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat funkcjonowania ustaleń dotyczących inspekcji tradycyjnych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 3.

ROZDZIAŁ  III

KOMITET I PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  7

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspiera Komitet Doradczy ds. Zasobów Własnych oraz inne komitety, o ile zaistnieje taka potrzeba. Komitet Doradczy ds. Zasobów Własnych i inne komitety są komitetami w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  8

Przepisy końcowe

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia rozumie się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia i odczytuje zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w dniu wejścia w życie decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2021 r.
W imieniu Rady
A.P. ZACARIAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

TABELA KORELACJI

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 Niniejsze rozporządzenie
art. 1 art. 1
art. 2 ust. 1 art. 2 ust. 1
art. 2 ust. 2 art. 2 ust. 2
art. 2 ust. 3 lit. a) art. 2 ust. 3 lit. a)
art. 2 ust. 3 lit. b) art. 2 ust. 3 lit. b)
art. 2 ust. 3 lit. c) art. 2 ust. 3 lit. c)
art. 2 ust. 3 lit. d) art. 2 ust. 3 lit. d)
art. 2 ust. 3 lit. e) art. 2 ust. 7
art. 2 ust. 4 art. 2 ust. 4
- art. 2 ust. 5
art. 2 ust. 5 art. 2 ust. 6
art. 2 ust. 6 art. 2 ust. 8
art. 3 art. 3
art. 4 art. 4
art. 5 art. 5
art. 6 art. 6
art. 7 art. 7
art. 8 art. 8
art. 9 art. 9
1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Zgoda z dnia 25 marca 2021 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 155 z 7.6.1989, s. 9).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
5 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 z dnia 26 maja 2014 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 29).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/516 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych oraz uchylające dyrektywę Rady 89/130/EWG, Euratom i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1287/2003 (rozporządzenie DNB) (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 19).
8 Dyrektywa 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10).
9 Decyzja Komisji 2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiająca formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 86 z 5.4.2005, s. 6).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.165.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2021/768 określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014
Data aktu: 30/04/2021
Data ogłoszenia: 11/05/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2021