Decyzja 2020/3 dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r.

DECYZJA nr 3/2020 KOMITETU DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA
z dnia 16 grudnia 2020 r.
dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r. [2021/36]

KOMITET DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA,

uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 1  (zwaną dalej "umową"), w szczególności jej art. 40 ust. 6 i art. 52 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z przepisami art. 40 umowy Szwajcaria pobiera od dnia 1 stycznia 2001 r. niedyskryminacyjną opłatę od pojazdów związaną z kosztami, które one generują ("opłata od pojazdów ciężarowych uzależniona od świadczonych usług"). Opłatę tę określa się odrębnie dla każdej z trzech grup pojazdów sklasyfikowanych według norm emisji spalin (klasy EURO).

(2) W tym celu art. 40 ust. 2 i 4 umowy określają średnią ważoną pobieranych opłat, maksymalną opłatę od pojazdów najbardziej zanieczyszczających, jak również maksymalną różnicę między opłatami od różnych grup pojazdów.

(3) Zgodnie z art. 40 ust. 6 umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria ustala współczynniki na podstawie przeglądów przeprowadzanych co dwa lata w celu uwzględnienia zmian w strukturze floty pojazdów poruszających się po drogach Szwajcarii oraz zmian w normach EURO. Biorąc pod uwagę modernizację parku samochodów poruszających się po drogach Szwajcarii, dzięki której coraz więcej pojazdów jest zgodnych z najnowszymi normami EURO, należy dostosować podział kategorii norm EURO w taki sposób, aby pojazdy najmniej zanieczyszczającej klasy emisji EURO VI pozostały w kategorii odpowiadającej najniższej opłacie, a klasy emisji EURO IV i V przypisano do najdroższej kategorii opłat.

(4) Z tych samych powodów konieczne jest również zniesienie 10 % zniżki opłaty dla kategorii przewidzianej w decyzji nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria 2 , w odniesieniu do pojazdów o klasie emisji EURO II i EURO III, w których domontowano homologowany system filtru cząstek stałych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Opłata drogowa uzależniona od świadczonych usług od pojazdów ciężarowych, których rzeczywista całkowita masa nie przekracza 40 ton, przebywających trasę 300 kilometrów (km), wynosi:

372,00 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 1,
322,80 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 2,
273,60 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 3.
Artykuł  2

Opłaty kategorii 1 stosowane są w odniesieniu do wszystkich pojazdów wprowadzonych do ruchu przed wejściem w życie normy EURO VI.

Opłaty kategorii 3 stosowane są w odniesieniu do pojazdów spełniających normę emisji EURO VI.

Artykuł  3

Decyzja nr 1/2011 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.

Sporządzono w Bernie dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Konfederacji Szwajcarskiej W imieniu Unii Europejskiej
Peter FÜGLISTALER Elisabeth WERNER
Przewodniczący Przewodnicząca Delegacji Unii Europejskiej
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
2 Decyzja nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 10 czerwca 2011 r. dotycząca udzielenia zniżki w opłacie od pojazdów ciężarowych związanej z usługami świadczonymi przez pojazdy o klasie emisji EURO II i III wyposażone w homologowany system redukcji emisji cząstek (Dz.U. L 193 z 23.7.2011, s. 52).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.15.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/3 dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r.
Data aktu: 16/12/2020
Data ogłoszenia: 18/01/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021