Decyzja 2020/3 dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r.

DECYZJA nr 3/2020 KOMITETU DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA
z dnia 16 grudnia 2020 r.
dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r. [2021/36]

KOMITET DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA,

uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób 1  (zwaną dalej "umową"), w szczególności jej art. 40 ust. 6 i art. 52 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z przepisami art. 40 umowy Szwajcaria pobiera od dnia 1 stycznia 2001 r. niedyskryminacyjną opłatę od pojazdów związaną z kosztami, które one generują ("opłata od pojazdów ciężarowych uzależniona od świadczonych usług"). Opłatę tę określa się odrębnie dla każdej z trzech grup pojazdów sklasyfikowanych według norm emisji spalin (klasy EURO).

(2) W tym celu art. 40 ust. 2 i 4 umowy określają średnią ważoną pobieranych opłat, maksymalną opłatę od pojazdów najbardziej zanieczyszczających, jak również maksymalną różnicę między opłatami od różnych grup pojazdów.

(3) Zgodnie z art. 40 ust. 6 umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria ustala współczynniki na podstawie przeglądów przeprowadzanych co dwa lata w celu uwzględnienia zmian w strukturze floty pojazdów poruszających się po drogach Szwajcarii oraz zmian w normach EURO. Biorąc pod uwagę modernizację parku samochodów poruszających się po drogach Szwajcarii, dzięki której coraz więcej pojazdów jest zgodnych z najnowszymi normami EURO, należy dostosować podział kategorii norm EURO w taki sposób, aby pojazdy najmniej zanieczyszczającej klasy emisji EURO VI pozostały w kategorii odpowiadającej najniższej opłacie, a klasy emisji EURO IV i V przypisano do najdroższej kategorii opłat.

(4) Z tych samych powodów konieczne jest również zniesienie 10 % zniżki opłaty dla kategorii przewidzianej w decyzji nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria 2 , w odniesieniu do pojazdów o klasie emisji EURO II i EURO III, w których domontowano homologowany system filtru cząstek stałych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Opłata drogowa uzależniona od świadczonych usług od pojazdów ciężarowych, których rzeczywista całkowita masa nie przekracza 40 ton, przebywających trasę 300 kilometrów (km), wynosi:

372,00 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 1,
322,80 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 2,
273,60 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 3.
Artykuł  2

Opłaty kategorii 1 stosowane są w odniesieniu do wszystkich pojazdów wprowadzonych do ruchu przed wejściem w życie normy EURO VI.

Opłaty kategorii 3 stosowane są w odniesieniu do pojazdów spełniających normę emisji EURO VI.

Artykuł  3

Decyzja nr 1/2011 traci moc.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.

Sporządzono w Bernie dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Konfederacji Szwajcarskiej W imieniu Unii Europejskiej
Peter FÜGLISTALER Elisabeth WERNER
Przewodniczący Przewodnicząca Delegacji Unii Europejskiej
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
2 Decyzja nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 10 czerwca 2011 r. dotycząca udzielenia zniżki w opłacie od pojazdów ciężarowych związanej z usługami świadczonymi przez pojazdy o klasie emisji EURO II i III wyposażone w homologowany system redukcji emisji cząstek (Dz.U. L 193 z 23.7.2011, s. 52).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024