uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 2 ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące instalacji podzespołów na statkach powietrznych.
(2) Do nowego podzespołu instalowanego podczas obsługi technicznej statku powietrznego dołącza się formularz 1 EASA wydany zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 3 , który poświadcza zgodność nowego komponentu z zatwierdzonymi danymi projektowymi.
(3) Aby ustanowić bardziej proporcjonalne i efektywne wymagania dotyczące nowych podzespołów, w rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadzono niedawno rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/699 4 zmiany mające na celu zniesienie wymogu poświadczania zgodności nowych podzespołów, których wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych jest nieznaczny w przypadku niezgodności z ich projektem, a także umożliwienie ich montażu na wyrobach certyfikowanych jako typ bez wydania formularza 1 EASA.
(4) Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014, aby umożliwić instalację takich nowych podzespołów podczas obsługi technicznej.
(5) Jeśli chodzi o podzespoły podlegające obsłudze technicznej, formularz 1 EASA powinien być wydawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014 w celu poświadczenia, że określone prace związane z obsługą techniczną tych podzespołów zostały przeprowadzone zgodnie z mającymi zastosowanie wymaganiami.
(6) Aby osiągnąć ten sam cel w zakresie proporcjonalności i efektywności, jak w niedawno zmienionym rozporządzeniu (UE) nr 748/2012, w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 należy wprowadzić takie samo złagodzenie wymagań odnośnie do obsługi technicznej podzespołów, w odniesieniu do których wydanie formularza 1 EASA nie jest wymagane.
(7) Rozporządzenie (UE) nr 748/2012 zostało zmienione odnośnie do określania, zatwierdzania, formatowania i udostępniania instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu (ICA) oraz poprzez ustanowienie ICA jako części certyfikatu typu statku powietrznego. Ma to wpływ na definicję "stosownych danych obsługowych" w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014, która w związku z tym powinna zostać zmieniona w celu zapewnienia spójności z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012.
(8) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1383 5 wprowadzono okres przejściowy dotyczący zatwierdzania organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu, w tym obsługi technicznej. Wspomniany okres przejściowy kończy się w dniu 24 września 2021 r. Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 należy przedłużyć ten okres przejściowy o sześć miesięcy w celu uniknięcia dodatkowego obciążenia branży w czasie kryzysu oraz ułatwienia przestrzegania nowych zasad i procedur wprowadzanych tym rozporządzeniem.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 07/2019 6 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 odnosi się do daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2019/1383, natomiast powinien odnosić się do daty rozpoczęcia jego stosowania. Dlatego należy sprostować art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(11) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 zawiera błędne odniesienia do odpowiednich wymagań dotyczących kwalifikacji personelu poświadczającego w części M i w części CAO. Dlatego należy sprostować art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(12) Art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 jest identyczny z art. 3 ust. 7 tego rozporządzenia. W celu usunięcia tego powielenia należy sprostować art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(13) Należy również sprostować niektóre błędy redakcyjne powodujące trudności z interpretacją niektórych przepisów w załącznikach I, III, Vb i Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.145.20 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/700 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do danych obsługowych oraz instalacji niektórych podzespołów statku powietrznego podczas obsługi technicznej |
| Data aktu: | 26/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2021 |
| Data wejścia w życie: | 18/05/2021, 18/05/2022 |