Decyzja wykonawcza 2021/674 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Program wymiany urzędników służby cywilnej (Civil Servant Exchange Program (CSEP))

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/674
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Program wymiany urzędników służby cywilnej (Civil Servant Exchange Program (CSEP))"

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 2784)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 lutego 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)".

(2) Cele inicjatywy określono w następujący sposób: "Jako europejscy studenci i przyszli urzędnicy służby cywilnej uważamy, że programy wymian powinny być możliwe również po zakończeniu studiów. W związku z tym proponujemy utworzenie Programu wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP) - programu wymiany i szkoleń dla urzędników służby cywilnej państw członkowskich Unii Europejskiej. Celem tego »Erasmusa dla służby cywilnej« byłoby umożliwienie urzędnikom służby cywilnej z państw członkowskich UE zdobywania doświadczenia zawodowego w podobnej służbie w innym państwie członkowskim przez okres od 2 do 12 miesięcy. Podczas wymiany urzędnicy służby cywilnej mogliby nadal otrzymywać wynagrodzenie należne im w kraju pochodzenia z zastrzeżeniem rekompensaty ze strony UE, jeżeli wynagrodzenie to byłoby niższe niż wynagrodzenie pobierane na równorzędnym stanowisku w kraju przyjmującym. Program CSEP wzmacniałby swobodę przepływu pracowników w UE, wspierałby wymianę najlepszych praktyk między służbami cywilnymi i zacieśniałby powiązania między państwami członkowskimi. Ponadto program CSEP pomagałby urzędnikom służby cywilnej w rozwiązywaniu wielu problemów, jakie napotykają w kontaktach zawodowych z urzędnikami z innych krajów UE. Program CSEP zaszczepiłby nowego ducha jedności - służby obywateli dla obywateli dzięki urzędnikom służby cywilnej z krajów europejskich".

(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. W szczególności określono w nim zauważalne zalety programu, a mianowicie korzyści płynące z europejskiego doświadczenia, rozwój dodatkowych umiejętności i wymianę najlepszych praktyk oraz wzmocnienie UE i jej państw członkowskich. W załączniku wskazano, że program powinien przynosić korzyści wielu kategoriom urzędników, takich jak nauczyciele, pracownicy służby zdrowia oraz personel zatrudniony w organach karnych, sądowych i administracyjnych. Podjęto w nim również kwestię wynagrodzeń urzędników uczestniczących w wymianach oraz wkładu finansowego Unii.

(4) W ramach inicjatywy proponuje się utworzenie programu wymiany w formie ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim dobrowolne przydzielanie stanowisk w ich administracji urzędnikom służby cywilnej z innych państw członkowskich w celu wymiany, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości oraz odpowiednich kompetencji UE i państw członkowskich, a także możliwości ograniczenia dostępu do niektórych stanowisk w celu utrzymania porządku publicznego i ochrony bezpieczeństwa ważnych krajowych informacji publicznych.

(5) W zakresie, w jakim program ma na celu rozwijanie wymiany informacji i najlepszych praktyk między urzędnikami służby cywilnej, Komisja jest uprawniona do zaproponowania go jako środka zachęcającego mającego sprzyjać współpracy między państwami członkowskimi oraz wspierać ich działania w dziedzinie zatrudnienia na podstawie art. 149 Traktatu.

(6) Program mógłby również zostać zaproponowany na podstawie art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4 Traktatu w zakresie, w jakim ma on na celu wspieranie mobilności nauczycieli i instruktorów oraz rozwój edukacji i kształcenia zawodowego.

(7) Ponadto program mógłby zostać zaproponowany na podstawie art. 197 ust. 2 Traktatu w zakresie, w jakim miałby on na celu poprawę zdolności administracyjnej państw członkowskich w zakresie wdrażania prawa Unii.

(8) Z tego względu żadna z części proponowanej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza uprawnienia Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby odpowiedzialne za kontakty zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna ani dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę obywatelską "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Program wymiany urzędników służby cywilnej (CSEP)", reprezentowanej przez następujące osoby pełniące funkcję osób kontaktowych: pan Johan GONCALVES oraz pan Adam MAZOYER.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.141.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/674 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Program wymiany urzędników służby cywilnej (Civil Servant Exchange Program (CSEP))
Data aktu: 21/04/2021
Data ogłoszenia: 26/04/2021