uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 2 lit. a),
(1) W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono przepisy dotyczące produkcji mające zastosowanie do produkcji ekologicznej, natomiast w załączniku III do tego rozporządzenia określono przepisy dotyczące między innymi pakowania i transportu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji. W szczególności pkt 2.1 tego załącznika zawiera wymóg podawania określonych informacji na etykiecie lub w dokumencie towarzyszącym.
(2) Żywienie zwierząt gospodarskich i zwierząt wodnych paszą ekologiczną jest jedną z zasad produkcji ekologicznej. Przepisy dotyczące produkcji pozwalają jednak, pod pewnymi warunkami, na stosowanie niektórych nieekologicz- nych materiałów paszowych oraz materiałów paszowych w okresie konwersji.
(3) Aby możliwe było zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, podmiotom należy przekazywać odpowiednie informacje na temat wykorzystywanych pasz. W szczególności powinni oni wiedzieć, czy pasza jest dozwolona w produkcji ekologicznej, jaki jest jej dokładny skład oraz jaki jest w niej udział składników ekologicznych, składników w okresie konwersji i składników nieekologicznych.
(4) Materiał rozmnożeniowy roślin, w tym nasiona, stosowany do ekologicznej produkcji roślin lub produktów roślinnych musi być ekologiczny zgodnie z częścią I pkt 1.8.1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848. Jednak z powodu niedostępności ekologicznego materiału rozmnożeniowego roślin niektórych gatunków, podgatunków lub odmian, w części I pkt 1.8.5 tego załącznika zezwala się na stosowanie materiału rozmnożeniowego roślin w okresie konwersji i pod pewnymi warunkami zezwala się na stosowanie nieekologicznego materiału rozmnoże- niowego roślin.
(5) Zgodnie z dyrektywą Rady 66/401/EWG 2 mieszanki nasion różnych rodzajów, gatunków lub odmian roślin pastewnych mogą być wprowadzane do obrotu, pod warunkiem że na etykiecie urzędowej podaje się między innymi wartość procentową masy poszczególnych składników według gatunków i, w stosownych przypadkach, według odmian.
(6) Ze względu na znaczenie, jakie ma stosowanie mieszanek materiału siewnego roślin pastewnych w celu zapewnienia wysokiej jakości odżywczej paszy oraz - w przypadku gdy nie są one przeznaczone do wykorzystania jako rośliny pastewne - do zwiększenia zdolności dostosowania się roślin do regionalnych warunków agronomicznych oraz zwiększenia żyzności gleby i różnorodności biologicznej, w szczególności w przypadku stosowania mieszanek nasion w praktykach agronomicznych w celu ochrony gleb i zasobów wodnych, np. w uprawach okrywowych, oraz biorąc pod uwagę brak dostępnych nasion ekologicznych lub nasion w okresie konwersji, możliwe jest stosowanie mieszanek nasion zgodnie z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, nawet jeżeli zawierają one nasiona ekologiczne oraz nasiona w okresie konwersji i zatwierdzone nasiona nieekologiczne różnych gatunków roślin. W tym celu należy udostępnić użytkownikom dokładne informacje na temat obecności w takich mieszankach składników ekologicznych i składników w okresie konwersji, a także na temat ilości tych składników, bez uszczerbku dla wymogów i informacji wymaganych na podstawie dyrektywy 66/401/EWG.
(7) Etykieta opakowania takich mieszanek powinna jednak również wskazywać, że ich stosowanie jest dozwolone wyłącznie w ramach zezwolenia wydanego na podstawie części I pkt 1.8.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, to jest jedynie na terytorium państwa członkowskiego właściwego organu, który wydał to zezwolenie.
(8) Ponadto w celu promowania stosowania nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji oraz w celu zapewnienia zharmonizowanego minimalnego progu ilościowego należy ustalić minimalną całkowitą wartość procentową masy nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji, które powinny wchodzić w skład mieszanki, w przypadku gdy na etykiecie będzie widniało odniesienie do składników ekologicznych i składników w okresie konwersji.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić pkt 2.1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(10) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.133.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/642 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do niektórych informacji, które należy przedstawić na znakowaniu produktów ekologicznych |
| Data aktu: | 30/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 10/05/2021 |