uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,
(1) W dniu 9 lipca 2020 r. producenci Škoda Auto a.s, Ford-Werke GmbH, Groupe Renault, FCA Italy S.p.A, SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA oraz OPEL Automobile GmbH wspólnie złożyli wniosek, na podstawie art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014 3 , w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/174 4 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych zatwierdzonych jako technologia innowacyjna na podstawie wspomnianej decyzji także w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) i E85.
(2) W dniu 11 grudnia 2020 r. producenci Ford-Werke GmbH, Honda Motor Europe Ltd oraz Renault SA wspólnie złożyli wniosek, na podstawie art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014, w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1167 5 w celu umożliwienia stosowania 48-woltowych wysokosprawnych zespołów silnikowo-prądnicowych połączonych z przetwornikiem 48 V/12 V DC/DC, zatwierdzonych jako technologia innowacyjna na podstawie wspomnianej decyzji, także w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) i E85, oraz w niektórych takich pojazdach będących hybrydowymi pojazdami elektrycznymi.
(3) Komisja oceniła oba wnioski zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 427/2014 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r.) 6 .
(4) Ponieważ oba wnioski dotyczą wyjaśnienia w zakresie stosowania technologii innowacyjnych w pojazdach, które mogą być zasilane LPG, CNG i E85, należy odnieść się do tych wniosków w jednej decyzji wykonawczej.
(5) W odniesieniu do obu wniosków należy wyjaśnić, że ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych można określić również wtedy, gdy są one instalowane w pojazdach zasilanych LPG, CNG i E85. Z zastrzeżeniem dodania pewnych czynników specyficznych dla danego paliwa, metody określania ograniczenia emisji CO2 określone w decyzjach wykonawczych (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167 uznaje się zatem za odpowiednie do określania ograniczenia emisji CO2 związanego ze stosowaniem technologii innowacyjnych, których dotyczą wnioski, w pojazdach napędzanych tymi paliwami.
(6) Jednak jeżeli chodzi o E85, ze względu na ograniczoną dostępność tego paliwa na rynku unijnym jako całości nie należy go odróżniać od benzyny na potrzeby metody określania ograniczenia emisji CO2.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje wykonawcze (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.100.15 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/488 zmieniająca decyzje wykonawcze (UE) 2020/174 i (UE) 2020/1167 w odniesieniu do stosowania zatwierdzonych technologii innowacyjnych w niektórych samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych, które mogą być zasilane gazem płynnym, sprężonym gazem ziemnym i E85 |
| Data aktu: | 22/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 12/04/2021 |