Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/453
z dnia 27 marca 2020 r.
w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 , normy europejskie opracowane w duchu nowego podejścia do harmonizacji i normalizacji technicznej umożliwiają przyjęcie domniemania zgodności z określonymi zasadniczymi wymaganiami tej dyrektywy, zwłaszcza w przypadku składników interoperacyjności i interfejsów. Przyjmuje się, że produkty kolejowe zgodne z takimi normami zharmonizowanymi wskazanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub z ich częściami, spełniają objęte tymi normami lub ich częściami wymogi ustanowione w tej dyrektywie.

(2) Pismem M/483 z dnia 28 stycznia 2011 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o sporządzenie nowej normy lub dokonanie przeglądu istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Na podstawie wniosku M/483 CEN i CENELEC opracowały lub zmieniły m.in. następujące zharmonizowane normy: EN 14067-4:2013+A1:2018, EN 14067-6:2018, EN 14198:2016+A1:2018, EN 14363:2016+A1:2018, EN 15355:2019, EN 15610:2019, EN 15877-1:2012+A1:2018, EN 16186-1:2014+A1:2018, EN 16186-3:2016 +A1:2018, EN 16452:2015+A1:2019, EN 16729-4:2018, EN 16922:2017+A1:2019, EN 17023:2018, EN 17069-1:2019, EN 50122-1:2011/A1:2011, EN 50122-1:2011/A2:2016, EN 50122-1:2011/A3:2016, EN 50122-1:2011/A4:2017 EN 50126-1:2017, EN 50126-2:2017, EN 50129:2018 ze sprostowaniami EN 50129:2018/AC:2019-04, EN 50318:2018, EN 50463-1:2017, EN 50463-2:2017 ze sprostowaniami EN 50463- 2:2017/AC:2018-10, EN 50463-3:2017, EN 50463-4:2017 i EN 50463-5:2017.

(4) Komisja, we współpracy z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy, opracowane lub zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem nr M/483.

(5) Normy te spełniają założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2008/57/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z uwagi na to, że zgodność z normą EN 14363:2016+A1:2018 gwarantuje zgodność z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w dyrektywie 2008/57/WE wyłącznie w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, odniesienia do tej normy powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z odpowiednim zastrzeżeniem.

(6) Niektóre nowe lub zmienione zharmonizowane normy opracowane przez CEN i CENELEC zastępują następujące normy zharmonizowane: EN 14067-4:2005+A1:2009, EN 14067-6:2010, EN 14198:2016, EN 15355:2008 +A1:2010, EN 15610:2009, EN 15877-1:2012, EN 16186-3:2016, EN 16922:2017, EN 50122-1:2011, EN 50126-1:1999, EN 50129:2003, EN 50463-1:2012, EN 50463-2:2012, EN 50463-3:2012, EN 50463-4:2012 i EN 50463-5:2012. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 3 . W przypadku niektórych z tych norm, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm je zastępujących, wycofanie tych odniesień należy odłożyć w czasie.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku III do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14067-4:2013+A1:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

2. EN 14067-6:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

3. EN 14198:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

4. EN 15355:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

5. EN 15610:2019

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny i koła w odniesieniu do emisji hałasu

6. EN 15877-1:2012+A1:2018

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

7. EN 16186-1:2014+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 1: Widoczność, układ, dostępność

8. EN 16186-3:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

9. EN 16452:2015+A1:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Wstawki hamulcowe

10. EN 16729-4:2018

Kolejnictwo - Infrastruktura - Badania nieniszczące szyn w torze - Część 4: Kwalifikacje personelu dla badań nieniszczących szyn

11. EN 16922:2017+A1:2019

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

12. EN 17023:2018

Kolejnictwo - Utrzymanie taboru kolejowego - Tworzenie i modyfikacja planu utrzymania

13. EN 17069-1:2019

Kolejnictwo - Systemy i procedury zmiany szerokości toru - Część 1: Automatyczne systemy zmiany rozstawu kół

14. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/A1:2011

EN 50122-1:2011/AC:2012

EN 50122-1:2011/A2:2016

EN 50122-1:2011/A3:2016

EN 50122-1:2011/A4:2017

15. EN 50126-1:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Proces ogólny RAMS

16. EN 50126-2:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 2: Sposoby podejścia do bezpieczeństwa

17. EN 50129:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem EN 50129:2018/AC:2019-04

18. EN 50318:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy odbioru prądu - Walidacja symulacji oddziaływania dynamicznego pomiędzy pantografem a siecią jezdną górną

19. EN 50463-1:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

20. EN 50463-2:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii EN 50463-2:2017/AC:2018-10

21. EN 50463-3:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

22. EN 50463-4:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

23. EN 50463-5:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 5: Ocena zgodności

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14363:2016+A1:2018
Kolejnictwo - Badania i symulacje modelowe właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu - Badania właściwości biegowych i próby stacjonarne
Uwaga: Domniemanie zgodności następuje wyłącznie w przypadku, gdy jest stosowane w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (https://www.era.europa.eu/library/opinions-and-technical-advices_en)

ZAŁĄCZNIK  III

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 14067-4:2005+A1:2009

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

30.3.2020
2. EN 14067-6:2010

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

30.3.2020
3. EN 14198:2016

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

30.3.2020
4. EN 15355:2008+A1:2010

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

30.3.2021
5. EN 15610:2009

Kolejnictwo - Emisja hałasu - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny w odniesieniu do emisji hałasu

30.9.2020
6. EN 15877-1:2012

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

30.3.2020
7. EN 16186-3:2016

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

30.9.2020
8. EN 16922:2017

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

30.9.2020
9. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/AC:2012

30.3.2021
10. EN 50126-1:1999

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie nieuszkadzalności, gotowości, obsługiwalności i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Wymagania podstawowe i procesy ogólnego przeznaczenia

EN 50126-1:1999/AC:2006

EN 50126-1:1999/AC:2010

EN 50126-1:1999/AC:2012

30.3.2020
11. EN 50129:2003

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem

EN 50129:2003/AC:2010

30.3.2020
12. EN 50463-1:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

30.3.2020
13. EN 50463-2:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii

30.3.2020
14. EN 50463-3:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

30.3.2020
15. EN 50463-4:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

30.3.2020
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
3 Dz.U. C 282 z 10.8.2018, s. 6.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.95.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie
Data aktu: 27/03/2020
Data ogłoszenia: 30/03/2020
Data wejścia w życie: 30/03/2020