Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/453
z dnia 27 marca 2020 r.
w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 , normy europejskie opracowane w duchu nowego podejścia do harmonizacji i normalizacji technicznej umożliwiają przyjęcie domniemania zgodności z określonymi zasadniczymi wymaganiami tej dyrektywy, zwłaszcza w przypadku składników interoperacyjności i interfejsów. Przyjmuje się, że produkty kolejowe zgodne z takimi normami zharmonizowanymi wskazanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub z ich częściami, spełniają objęte tymi normami lub ich częściami wymogi ustanowione w tej dyrektywie.

(2) Pismem M/483 z dnia 28 stycznia 2011 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o sporządzenie nowej normy lub dokonanie przeglądu istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Na podstawie wniosku M/483 CEN i CENELEC opracowały lub zmieniły m.in. następujące zharmonizowane normy: EN 14067-4:2013+A1:2018, EN 14067-6:2018, EN 14198:2016+A1:2018, EN 14363:2016+A1:2018, EN 15355:2019, EN 15610:2019, EN 15877-1:2012+A1:2018, EN 16186-1:2014+A1:2018, EN 16186-3:2016 +A1:2018, EN 16452:2015+A1:2019, EN 16729-4:2018, EN 16922:2017+A1:2019, EN 17023:2018, EN 17069-1:2019, EN 50122-1:2011/A1:2011, EN 50122-1:2011/A2:2016, EN 50122-1:2011/A3:2016, EN 50122-1:2011/A4:2017 EN 50126-1:2017, EN 50126-2:2017, EN 50129:2018 ze sprostowaniami EN 50129:2018/AC:2019-04, EN 50318:2018, EN 50463-1:2017, EN 50463-2:2017 ze sprostowaniami EN 50463- 2:2017/AC:2018-10, EN 50463-3:2017, EN 50463-4:2017 i EN 50463-5:2017.

(4) Komisja, we współpracy z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy, opracowane lub zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem nr M/483.

(5) Normy te spełniają założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2008/57/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z uwagi na to, że zgodność z normą EN 14363:2016+A1:2018 gwarantuje zgodność z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w dyrektywie 2008/57/WE wyłącznie w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, odniesienia do tej normy powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z odpowiednim zastrzeżeniem.

(6) Niektóre nowe lub zmienione zharmonizowane normy opracowane przez CEN i CENELEC zastępują następujące normy zharmonizowane: EN 14067-4:2005+A1:2009, EN 14067-6:2010, EN 14198:2016, EN 15355:2008 +A1:2010, EN 15610:2009, EN 15877-1:2012, EN 16186-3:2016, EN 16922:2017, EN 50122-1:2011, EN 50126-1:1999, EN 50129:2003, EN 50463-1:2012, EN 50463-2:2012, EN 50463-3:2012, EN 50463-4:2012 i EN 50463-5:2012. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 3 . W przypadku niektórych z tych norm, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm je zastępujących, wycofanie tych odniesień należy odłożyć w czasie.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku III do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14067-4:2013+A1:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

2. EN 14067-6:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

3. EN 14198:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

4. EN 15355:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

5. EN 15610:2019

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny i koła w odniesieniu do emisji hałasu

6. EN 15877-1:2012+A1:2018

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

7. EN 16186-1:2014+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 1: Widoczność, układ, dostępność

8. EN 16186-3:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

9. EN 16452:2015+A1:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Wstawki hamulcowe

10. EN 16729-4:2018

Kolejnictwo - Infrastruktura - Badania nieniszczące szyn w torze - Część 4: Kwalifikacje personelu dla badań nieniszczących szyn

11. EN 16922:2017+A1:2019

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

12. EN 17023:2018

Kolejnictwo - Utrzymanie taboru kolejowego - Tworzenie i modyfikacja planu utrzymania

13. EN 17069-1:2019

Kolejnictwo - Systemy i procedury zmiany szerokości toru - Część 1: Automatyczne systemy zmiany rozstawu kół

14. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/A1:2011

EN 50122-1:2011/AC:2012

EN 50122-1:2011/A2:2016

EN 50122-1:2011/A3:2016

EN 50122-1:2011/A4:2017

15. EN 50126-1:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Proces ogólny RAMS

16. EN 50126-2:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 2: Sposoby podejścia do bezpieczeństwa

17. EN 50129:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem EN 50129:2018/AC:2019-04

18. EN 50318:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy odbioru prądu - Walidacja symulacji oddziaływania dynamicznego pomiędzy pantografem a siecią jezdną górną

19. EN 50463-1:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

20. EN 50463-2:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii EN 50463-2:2017/AC:2018-10

21. EN 50463-3:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

22. EN 50463-4:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

23. EN 50463-5:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 5: Ocena zgodności

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14363:2016+A1:2018
Kolejnictwo - Badania i symulacje modelowe właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu - Badania właściwości biegowych i próby stacjonarne
Uwaga: Domniemanie zgodności następuje wyłącznie w przypadku, gdy jest stosowane w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (https://www.era.europa.eu/library/opinions-and-technical-advices_en)

ZAŁĄCZNIK  III

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 14067-4:2005+A1:2009

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

30.3.2020
2. EN 14067-6:2010

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

30.3.2020
3. EN 14198:2016

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

30.3.2020
4. EN 15355:2008+A1:2010

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

30.3.2021
5. EN 15610:2009

Kolejnictwo - Emisja hałasu - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny w odniesieniu do emisji hałasu

30.9.2020
6. EN 15877-1:2012

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

30.3.2020
7. EN 16186-3:2016

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

30.9.2020
8. EN 16922:2017

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

30.9.2020
9. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/AC:2012

30.3.2021
10. EN 50126-1:1999

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie nieuszkadzalności, gotowości, obsługiwalności i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Wymagania podstawowe i procesy ogólnego przeznaczenia

EN 50126-1:1999/AC:2006

EN 50126-1:1999/AC:2010

EN 50126-1:1999/AC:2012

30.3.2020
11. EN 50129:2003

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem

EN 50129:2003/AC:2010

30.3.2020
12. EN 50463-1:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

30.3.2020
13. EN 50463-2:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii

30.3.2020
14. EN 50463-3:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

30.3.2020
15. EN 50463-4:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

30.3.2020
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
3 Dz.U. C 282 z 10.8.2018, s. 6.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.95.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie
Data aktu: 27/03/2020
Data ogłoszenia: 30/03/2020
Data wejścia w życie: 30/03/2020