uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Dnia 13 października 2020 r. Rada przyjęła zalecenie 2020/1475 w sprawie skoordynowanego podejścia do ograniczania swobodnego przepływu w odpowiedzi na pandemię COVID-19 1 .
(2) Celem zalecenia (UE) 2020/1475 jest zapewnienie większej koordynacji między państwami członkowskimi w kontekście przyjęcia na szczeblu krajowym środków ograniczających swobodny przepływ ze względu na zdrowie publiczne. Zalecenie to zapewnia niezbędne ramy koordynujące przyjęcie szczególnych środków mających na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się COVID-19, które muszą być proporcjonalne i niedyskryminujące. Zawarto w nim na przykład informacje o tym, jakie środki można stosować wobec podróżnych przybywających z obszaru wysokiego ryzyka, oraz o niezbędnych wyjątkach od stosowania wszelkich takich środków. Ponadto wymaga się w nim terminowego dostarczania ogółowi społeczeństwa aktualnych informacji na temat nowo wprowadzonych środków.
(3) Zalecenie (UE) 2020/1475 skierowane jest do wszystkich państw członkowskich. W okresie przejściowym, o którym mowa w art. 126 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2 , oraz zgodnie z art. 127 tej umowy prawo Unii, w tym zalecenie (UE) 2020/1475, nadal ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa. W okresie przejściowym obywateli Zjednoczonego Królestwa należy uznawać za obywateli UE, a rezydentów Zjednoczonego Królestwa za rezydentów Unii, w szczególności do celów korzystania ze swobody przemieszczania się na mocy prawa Unii oraz do celów wspomnianego zalecenia.
(4) W 2020 r. Komisja przyjęła szereg wytycznych dotyczących uprzywilejowanych korytarzy, w tym komunikat z dnia 28 października 2020 r. w sprawie unowocześnienia koncepcji uprzywilejowanych korytarzy w celu objęcia nią nie tylko towarowego transportu drogowego, ale również kolejowego, wodnego i lotniczego, aby zapewnić dalsze funkcjonowanie podstawowych łańcuchów dostaw i uniknąć zakłóceń logistyki transportu towarowego w UE podczas drugiej fali pandemii.
(5) W dniu 30 czerwca 2020 r. Rada przyjęła zalecenie (UE) 2020/912 3 w sprawie tymczasowego ograniczenia innych niż niezbędne podróży do UE oraz ewentualnego zniesienia takiego ograniczenia, w którym przyjęła wspólne podejście do tymczasowego ograniczania podróży innych niż niezbędne do UE, uzgodnione przez szefów państw lub rządów UE w dniu 17 marca 2020 r. oraz stopniowego znoszenia takiego ograniczenia.
(6) Zalecenie (UE) 2020/912 ma dwa załączniki: załącznik I, który zawiera wykaz państw trzecich, których rezydentów nie powinno dotyczyć tymczasowe ograniczenie na granicach zewnętrznych dotyczące innych niż niezbędne podróży do UE, oraz załącznik II, który zawiera wykaz szczególnych kategorii osób podróżujących w związku z koniecznością lub wykonujących niezbędną funkcję.
(7) Po upływie okresu przejściowego, o którym mowa w art. 126 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 , do celów zalecenia (UE) 2020/912 Zjednoczone Królestwo uznaje się za państwo trzecie. O ile nie zostanie podjęta decyzja o dodaniu Zjednoczonego Królestwa do wykazu państw trzecich w załączniku I do wspomnianego zalecenia lub o ile Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo nie uzgodnią z wyprzedzeniem inaczej, od dnia 1 stycznia 2021 r. podróże inne niż niezbędne ze Zjednoczonego Królestwa do Unii Europejskiej nie będą możliwe. Jednocześnie po dniu 1 stycznia 2021 r. obywatele UE mieszkający w Zjednoczonym Królestwie powinni nadal korzystać z przepisów i zabezpieczeń przewidzianych w pkt 5 lit. a) zalecenia Rady (UE) 2020/912.
(8) W ciągu ostatnich kilku tygodni Zjednoczone Królestwo doświadczyło gwałtownego wzrostu liczby przypadków COVID-19 w południowowschodniej Anglii, co doprowadziło do intensyfikacji badań epidemiologicznych i wirusologicznych. Analiza danych dotyczących sekwencji genomu wirusa wykazała, że dużą część przypadków spowodował nowy wariant SARS-CoV-2, zdefiniowany przez obecność licznych mutacji genu kodującego białko szczytowe oraz mutacji w innych regionach genomicznych. Mimo że wiadomo, że wirusy ulegają ciągłym zmianom poprzez mutacje prowadzące do pojawienia się nowych wariantów, i że takie mutacje są spodziewane, wstępna analiza przeprowadzona w Zjednoczonym Królestwie wskazuje, że ten wariant jest znacznie bardziej zaraźliwy niż wcześniejsze - szacunkowa zdolność przenoszenia się jest w tym wypadku większa nawet o 70 %. W tej chwili nic nie wskazuje na to, by choroba związana z nowym wariantem wirusa miała poważniejszy przebieg.
(9) Nowy wariant pojawił się w okresie tradycyjnego nasilenia kontaktów rodzinnych i społecznych. W odpowiedzi na ten rozwój sytuacji w dniu 19 grudnia 2020 r. rząd Zjednoczonego Królestwa ogłosił ostrzejsze ograniczenia dla dużych części południowowschodniej Anglii, w tym zalecenie, by nie podróżować do tych obszarów ani z nich nie wyjeżdżać oraz by osoby przebywające na tych obszarach nie podróżowały za granicę, z wyjątkiem ograniczonych przypadków.
(10) Kilka przypadków zachorowań spowodowanych przez nowy wariant wirusa zgłosiły do tej pory Belgia, Dania, Włochy i Niderlandy. Inne państwa, które zgłosiły takie przypadki, to Islandia i Australia. Chociaż jest prawdopodobne, że wariant ten jest już rozpowszechniony w innych państwach członkowskich UE, potrzebne są dalsze badania epidemiologiczne i wirusologiczne w celu określenia obecnego zakresu rozprzestrzenienia się tego szczepu w UE.
(11) W świetle ryzyka dalszego przywozu tego wariantu wirusa, co pociąga za sobą konsekwencje w postaci większej liczby przypadków, a tym samym hospitalizacji, w oczekiwaniu na uzgodnienie wspólnego podejścia państwa członkowskie wprowadziły tymczasowe środki ostrożności w odniesieniu do podróży ze Zjednoczonego Królestwa. Jeżeli państwo członkowskie, w szczególnym kontekście sytuacji między UE a Zjednoczonym Królestwem i w najbliższych dniach, będzie wymagało od pracowników transportu poddawania się szybkim testom antygenowym, nie powinno to prowadzić do zakłóceń w transporcie. W UE koncepcja uprzywilejowanych korytarzy nadal będzie miała zasadnicze znaczenie.
(12) Na posiedzeniu dotyczącym zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (IPCR) w dniu 21 grudnia 2020 r. wiele państw członkowskich wezwało do przyjęcia skoordynowanego podejścia,
ZALECA, co następuje:
| W imieniu Komisji | |
| Ylva JOHANSSON | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.436.72 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2020/2243 w sprawie skoordynowanego podejścia do podróży i transportu w odpowiedzi na wariant SARS-COV-2 zaobserwowany w Zjednoczonym Królestwie |
| Data aktu: | 22/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 22/12/2020 |