uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 149,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2014/UE 3 ustanowiono sieć publicznych służb zatrudnienia (zwaną dalej "siecią") na okres od dnia 17 czerwca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Celem sieci jest modernizacja i wzmocnienie publicznych służb zatrudnienia z myślą o zwiększeniu ich zdolności, jakości ich usług, ich sprawności oraz skuteczności. Zostanie to osiągnięte dzięki stworzeniu platformy umożliwiającej porównywanie wyników tych służb na poziomie Unii, identyfikowaniu najlepszych praktyk oraz ustanowieniu systemu wzajemnego uczenia się, aby wspierać godną pracę oraz dostępne dla wszystkich i trwałe miejsca pracy. Celem sieci jest również stworzenie publicznym służbom zatrudnienia większych możliwości, aby pomóc im w rozwoju innowacyjnych i perspektywicznych strategii opartych na dowodach zgodnie z odpowiednimi unijnymi inicjatywami politycznymi oraz z celami gospodarczymi, społecznymi i dotyczącymi zatrudnienia określonymi w art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
(3) Sieć ma kluczowe znaczenie w zachęcaniu państw członkowskich do dalszej współpracy w obszarach odpowiedzialności publicznych służb zatrudnienia, a także jako wnosząca wkład w modernizację i wzmacnianie publicznych służb zatrudnienia. W ocenie wdrożenia decyzji nr 573/2014/UE wykazano, że sieć ma pozytywny wpływ oraz wskazano wnioski wyciągnięte z poszczególnych działań i doświadczeń. Ponadto sieć zwiększyła swoje zdolności i rozwinęła innowacyjne, oparte na dowodach środki wdrażania polityki zatrudnienia.
(4) W celu wykorzystania osiągniętych do tej pory wyników i dalszego wspierania współpracy publicznych służb zatrudnienia należy przedłużyć okres funkcjonowania sieci do dnia 31 grudnia 2027 r.
(5) Sieć powinna wzmacniać współpracę między swoimi członkami oraz rozwijać wspólne inicjatywy do celów wymiany informacji i najlepszych praktyk we wszystkich obszarach działania publicznych służb zatrudnienia poprzez dostarczanie analiz porównawczych i doradztwo oraz propagowanie innowacyjnych inicjatyw w zakresie pośrednictwa pracy. W tym kontekście, oraz gdy jest to właściwe, należy zwrócić uwagę na współpracę publicznych służb zatrudnienia w celu ułatwiania integracji i udzielania pomocy osobom objętym przepisami Unii dotyczącymi koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Działania sieci powinny umożliwiać całościowe, oparte na dowodach i ukierunkowane na wyniki porównywanie wszystkich publicznych służb zatrudnienia w celu zidentyfikowania najlepszych praktyk w obszarach ich działalności, przyczyniając się do lepszej koncepcji i lepszego świadczenia usług w zakresie zatrudnienia w ramach konkretnych kompetencji tych służb. Inicjatywy podejmowane przez sieć powinny zwiększać skuteczność publicznych służb zatrudnienia oraz efektywność wykorzystywania środków publicznych.
(6) Sieć powinna wspierać wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych, którego jedną z zasad jest aktywne wspieranie zatrudnienia. Sieć powinna także przyczynić się do sprawiedliwego społecznie przejścia na zieloną gospodarkę oraz do realizacji odpowiednich zasad i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych poprzez działania na rzecz zwiększenia zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, a także działania na rzecz godnej pracy dla wszystkich ludzi.
(7) Sieć powinna nadal pogłębiać i wzmacniać systematyczną i strukturalną współpracę z innymi właściwymi zainteresowanymi podmiotami rynku pracy, w tym w szczególności z agencjami Unii w dziedzinach zatrudnienia, polityki społecznej, równości płci, kształcenia i szkolenia, a także z partnerami społecznymi, usługodawcami w obszarze zatrudnienia i spraw socjalnych, organizacjami reprezentującymi grupy szczególnie wrażliwe, a także z władzami lokalnymi i regionalnymi, aby propagować synergię, wymianę najlepszych praktyk oraz w stosownych przypadkach zapewnić spójne ramy polityki.
(8) Rola publicznych służb zatrudnienia w świadczeniu bardziej skutecznych usług przeznaczonych dla osób poszukujących pracy i przedsiębiorstw powinna być odpowiednio wspierana na poziomie krajowym oraz - w stosownych przypadkach - na poziomie regionalnym, przy zapewnieniu wystarczających zasobów ludzkich i wsparcia finansowego na szkolenia personelu i wyposażenie. Państwa członkowskie powinny zapewnić publicznym służbom zatrudnienia niezbędne zasoby, aby umożliwić im skuteczne dostosowanie się do cyfryzacji gospodarki, zmieniających się modeli pracy, w tym pojawienia się wschodzących gospodarek platformowych, a także zmian społecznych i demograficznych.
(9) Wsparcie finansowe Unii na rzecz sieci należy udostępnić zgodnie z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2021-2027.
(10) Sieć oraz podejmowane przez nią inicjatywy należy finansować zgodnie z planem finansowym Unii oraz w ramach środków określonych przez Parlament Europejski i Radę.
(11) Na potrzeby projektów opracowanych przez sieć lub dostrzeżonych w ramach wzajemnego uczenia się oraz wdrażanych przez poszczególne publiczne służby zatrudnienia państwa członkowskie powinny mieć dostęp do finansowania z odpowiednich programów unijnych.
(12) Aby zapewnić niezakłóconą ciągłość działania sieci, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję nr 573/2014/UE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| D. M. SASSOLI | M. ROTH |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.400.7 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/1782 zmieniająca decyzję nr 573/2014/UE w sprawie wzmocnionej współpracy między publicznymi służbami zatrudnienia |
| Data aktu: | 25/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 20/12/2020 |