a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady 2002/917/WE 1 Umowa w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (zwana dalej "umową INTERBUS") 2 została zawarta w imieniu Unii w dniu 3 października 2002 r. i weszła w życie w dniu 1 stycznia 2003 r. 3 .
(2) W dniu 16 lipca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2018/1195 4 w sprawie podpisania Protokołu do umowy INTERBUS dotyczącego międzynarodowych regularnych i regularnych specjalnych przewozów (zwanego dalej "protokołem").
(3) Protokół był otwarty do podpisania od dnia 16 lipca 2018 r. do dnia 16 kwietnia 2019 r., i został podpisany przez Unię w dniu 11 kwietnia 2019 r. Żadna z pozostałych Umawiających się Stron umowy INTERBUS (zwanych dalej "Umawiającymi się Stronami") nie podpisała tego protokołu przed upływem terminu na podpisanie. W związku z tym protokół nie wszedł w życie.
(4) W dniu 18 lutego 2020 r. Rada upoważniła Komisję do podjęcia negocjacji dotyczących zmiany protokołu w celu dokonania pewnych modyfikacji technicznych odnoszących się do jego podpisania i wejścia w życie oraz w celu uwzględnienia zmiany nazwy jednej z Umawiających się Stron.
(5) Negocjacje dotyczące zmiany protokołu zostały pomyślnie zakończone. Ustalono nowy termin podpisania protokołu wynoszący dwa lata. Ponadto protokół został zmieniony tak, aby jego wejście w życie wymagało zatwierdzenia lub ratyfikacji przez mniejszą liczbę Umawiających się Stron, a także krótszego okresu oczekiwania po zatwierdzeniu lub ratyfikacji, niż określono w umowie INTERBUS. Dodatkowo w protokole uwzględniono zmianę nazwy byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii na "Republikę Macedonii Północnej".
(6) Mając na uwadze jasność oraz w celu ułatwienia szybkiego podpisania i wejścia w życie protokołu, właściwe jest przygotowanie nowego, odpowiednio zmienionego protokołu dotyczącego międzynarodowych regularnych i regularnych specjalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (zwanego dalej "nowym protokołem") w celu odzwierciedlenia uzgodnionych zmian oraz zastąpienia protokołu, który był otwarty do podpisania do dnia 16 kwietnia 2019 r.
(7) Nowy protokół powinien ułatwić świadczenie międzynarodowych regularnych i regularnych specjalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami między Umawiającymi się Stronami, a tym samym przyczynić się do poprawy połączeń transportu pasażerskiego między nimi.
(8) Aby ułatwić stosowanie nowego protokołu, w szczególności funkcjonowanie Komisji Mieszanej ustanowionej na mocy jego art. 18, nowy protokół w znacznej mierze odzwierciedla postanowienia zawarte w umowie INTERBUS.
(9) Aby nie opóźniać nadmiernie korzyści płynących z nowego protokołu, w nowym protokole przewidziano jego wejście w życie w odniesieniu do Umawiających się Stron, które go podpisały i zatwierdziły lub ratyfikowały, gdy zostanie on podpisany i zatwierdzony lub ratyfikowany przez trzy Umawiające się Strony, w tym Unię.
(10) W związku z tym należy podpisać nowy protokół w imieniu Unii, z zastrzeżeniem jego zawarcia w późniejszym terminie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Decyzja Rady 2002/917/WE z dnia 3 października 2002 r. w sprawie zawarcia Umowy Interbus w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Dz.U. L 321 z 26.11.2002, s. 11).
2 Dz.U. L 321 z 26.11.2002, s. 13.
3 Dz.U. L 321 z 26.11.2002, s. 44.
4 Decyzja Rady (UE) 2018/1195 z dnia 16 lipca 2018 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Protokołu do Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (umowa INTERBUS) dotyczącego międzynarodowych regularnych i regularnych specjalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Dz.U. L 214 z 23.8.2018, s. 3).
5 Tekst protokołu zostanie opublikowany wraz z decyzją w sprawie jego zawarcia.