RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie art. 287 pkt 19 dyrektywy 2006/112/WE Chorwacja może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia.
(2) Chorwacja została upoważniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/1768 2 do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo") w celu zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza równowartości 45 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia, do dnia 31 grudnia 2020 r. lub do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 18 maja 2020 r., Chorwacja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r., czyli do dnia, do którego państwa członkowskie mają przyjąć przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy Rady (UE) 2020/285 3 , ustanawiającej prostsze przepisy dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw i uchylającej m.in. art. 287 dyrektywy 2006/112/WE ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. o wniosku złożonym przez Chorwację. Komisja powiadomiła Chorwację pismem z dnia 11 czerwca 2020 r., że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Z informacji przekazanych przez Chorwację wynika, że powody zastosowania środka stanowiącego odstępstwo pozostają w dużej mierze niezmienione, a podwyższony próg nie miał wpływu na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji. Podatnicy mają wciąż prawo do korzystania z zasad ogólnych VAT.
(6) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo na zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Chorwację do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(7) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. To ograniczenie w czasie powinno być wystarczające, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Art. 287 dyrektywy 2006/112/WE został ponadto uchylony dyrektywą (UE) 2020/285 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Chorwację do stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie wpływa na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Chorwacja dokona obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/1768,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: