uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. g),
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 14 listopada 2016 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, określając poziom ambicji Unii w ramach wsparcia trzech strategicznych priorytetów wskazanych w tej strategii: a) reagowanie na zewnętrzne konflikty i kryzysy, b) budowanie potencjału partnerów oraz c) ochrona Unii i jej obywateli.
(2) W konkluzjach w sprawie bezpieczeństwa i obrony w kontekście globalnej strategii UE, przyjętych w dniu 19 listopada 2018 r., Rada stwierdziła także, że dzięki temu, iż Unia wychodzi naprzeciw bieżącym i przyszłym europejskim potrzebom w zakresie bezpieczeństwa i obrony, zwiększy ona swoją zdolność do działania jako podmiot zapewniający bezpieczeństwo i swoją strategiczną autonomię oraz wzmocni zdolność do współpracy z partnerami.
(3) W akapicie jedenastym załącznika I do notyfikacji z dnia 13 listopada 2017 r. 2 w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") stwierdzono, że dalej idące zobowiązania muszą pomóc w osiągnięciu ambitnych celów Unii, jak określono w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r., zatwierdzonych przez Radę Europejską w grudniu 2016 r., a tym samym zwiększać strategiczną autonomię zarówno Europejczyków, jak i Unii.
(4) W dniu 11 grudnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315.
(5) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/909 3 ustanawiającą wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO.
(6) Art. 4 ust. 2 lit. g) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada ma ustanowić we właściwym czasie, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej decyzji, ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO.
(7) Art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że decyzja w sprawie ogólnych warunków, którą ma przyjąć Rada, może zawierać wzór ustalenia administracyjnego z państwami trzecimi.
(8) W ostatnim akapicie pkt 2.2.1. załącznika III do notyfikacji w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela, która zawiera propozycje dotyczące zarządzania PESCO, stwierdzono, że państwa trzecie, które mogą w drodze wyjątku zostać zaproszone przez uczestników projektu, musiałyby zapewnić projektowi znaczną wartość dodaną, przyczynić się do wzmocnienia PESCO i wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz wypełnić bardziej ambitne zobowiązania. Stwierdzono także, że zaproszenie państw trzecich nie będzie wiązało się z uzyskaniem przez nie uprawnień decyzyjnych w zakresie zarządzania PESCO.
(9) Art. 9 ust. 2 i 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 stanowi, że Rada decyduje zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi określone w niniejszej decyzji, a także że w następstwie pozytywnej decyzji Rady uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogą zawrzeć ustalenie administracyjne z danym państwem trzecim na potrzeby udziału tego państwa w tym projekcie. Takie ustalenie nie może naruszać procedur Unii i jej autonomii podejmowania decyzji.
(10) Należy zapewnić spójność między działaniami podejmowanymi w ramach PESCO a innymi działaniami w dziedzinie WPZiB i innymi politykami unijnymi.
(11) Udział państw trzecich w projektach PESCO nie oznacza, że podmioty z państwa trzeciego będą automatycznie mieć dostęp do Europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego (EDIDP) lub innych odnośnych instrumentów Unii.
(12) W pkt 13 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. 4 dotyczącego planu wdrażania PESCO stwierdzono, że prace nad przygotowaniem ogólnych warunków udziału - na zasadzie wyjątku - państw trzecich w poszczególnych projektach powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do kolejności wypełniania zobowiązań.
(13) W dniu 15 października 2018 r. Rada przyjęła zalecenie 5 w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz precyzujące bardziej szczegółowe cele.
(14) Wsparcie Europejskiej Agencji Obrony na rzecz PESCO powinno być udzielane zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/1835 6 .
(15) Należy zatem określić ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. ROTH | |
| Przewodniczący | |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.371.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/1639 w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO |
| Data aktu: | 05/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 05/11/2020 |