uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 dyrektywy 2006/112/WE Łotwa może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 17 200 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Łotwy do Unii.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2010/584/UE 2 upoważniono Łotwę do zastosowania do dnia 31 grudnia 2013 r. środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), polegającego na zwolnieniu z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza równowartości 50 000 EUR w walucie krajowej, według kursu obowiązującego w dniu przystąpienia Łotwy do Unii. Obowiązywanie środka stanowiącego odstępstwo zostało przedłużone decyzją wykonawczą Rady 2014/796/UE 3 do dnia 31 grudnia 2017 r.
(3) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/2408 4 Łotwę upoważniono do przedłużenia środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2020 r.; próg zwolnienia został obniżony z 50 000 EUR do 40 000 EUR.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 17 kwietnia 2020 r., Łotwa zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r., czyli do dnia, do którego państwa członkowskie mają dokonać transpozycji dyrektywy Rady (UE) 2020/285 5 , w której określono prostsze zasady dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw. Dyrektywa ta umożliwia również państwom członkowskim zwolnienie podatników, których roczny obrót nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 19 maja 2020 r. Komisja przekazała pozostałym państwom członkowskie wniose złożony przez Łotwę. Pismem z dnia 20 maja 2020 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Środek stanowiący odstępstwo jest zgodny z dyrektywą (UE) 2020/285, której celem jest ograniczenie kosztów przestrzegania przepisów dotyczących VAT ponoszonych przez małe przedsiębiorstwa, zakłóceń konkurencji, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE, a także negatywnego wpływu przechodzenia ze zwolnienia z podatku na opodatkowanie ("efekt progowy"). Celem dyrektywy jest także ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej przez małe przedsiębiorstwa oraz monitorowania przez organy podatkowe. Próg w wysokości 40 000 EUR jest zgodny z art. 284 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Środek stanowiący odstępstwo jest i nadal będzie dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(8) Według informacji przedstawionych przez Łotwę środek stanowiący odstępstwo będzie miał tylko nieznaczny wpływ na łączną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Łotwę na etapie ostatecznej konsumpcji.
(9) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Łotwa obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 6 .
(10) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo na zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Łotwę do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(11) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywą (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/2408,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. ROTH | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.296.4 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1261 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/2408 upoważniającą Republikę Łotewską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 04/09/2020 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2020 |