URZĄD NADZORU EFTA,uwzględniając akt prawny, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia EOG,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 ze zmianami (zwane dalej "aktem"), dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia oraz decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 163/2011, w szczególności pkt 3 lit. e) załącznika do tej decyzji,
uwzględniając w szczególności art. 14 ust. 6 i art. 14 ust. 7 aktu,
uwzględniając opinię Komitetu EFTA ds. Transportu wydaną w formie milczącej zgody dnia 6 maja 2020 r., której pierwotny termin został przesunięty o miesiąc w drodze wyjątku z powodu kryzysu związanego z koronawirusem,
a także mając na uwadze, co następuje:Rząd Norwegii powiadomił Urząd Nadzoru EFTA ("urząd") i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego ("agencja") o zamiarze odstąpienia od wymogów określonych w pkt FCL.905.SFI załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 2 w drodze przyznania instruktorom lotów na urządzeniach syntetycznych ("SFI") uprawnienia do prowadzenia szkoleń dla osób ubiegających się o uprawnienia SFI bez konieczności spełnienia przez tych instruktorów wymogu posiadania co najmniej 3 lat doświadczenia jako instruktor szkolenia na typ ("TRI").
Art. 14. ust. 6 aktu stanowi, że w przypadku gdy, stosując inne sposoby, można osiągnąć poziom ochrony równoważny z poziomem osiągniętym przy zastosowaniu przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą, stosując zasadę niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową, udzielić zezwolenia na odstępstwo od tych przepisów wykonawczych.
Na podstawie art. 14 ust. 7 aktu urząd dokonał oceny konieczności zastosowania przedmiotowego odstępstwa i wynikającego z niego poziomu ochrony w oparciu o zalecenie agencji wydane w dniu 29 października 2019 r. (dok. nr 1094402), z poprawkami wprowadzonymi w dniu 6 listopada 2019 r. (dok. nr 1095781). Urząd odnotował również, że podobne odstępstwo zostało pozytywnie ocenione przez Komisję Europejską w decyzji Komisji 2014/69/UE 3 i stwierdza, że zmiana ta zapewni poziom ochrony równoważny z poziomem osiągniętym dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
Zgodnie z art. 1 decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 163/2011 i dostosowaniem a) określonym w pkt 3 załącznika do tej decyzji termin "państwo (państwa) członkowskie" należy rozumieć jako obejmujący dodatkowo, poza jego znaczeniem w rozporządzeniu, państwa EFTA.
Zgodnie z art. 14 ust. 7 aktu Komisja powiadamia o decyzji o udzieleniu danemu państwu członkowskiemu zezwolenia na zastosowanie odstępstwa wszystkie państwa członkowskie, które także mają prawo do zastosowania takiego środka. Niniejszą decyzję należy zatem skierować do wszystkich państw EFTA. Opis każdego z odstępstw, a także warunki ich stosowania, powinny być sformułowane w taki sposób, aby umożliwiały innym państwom EFTA zastosowanie danego środka, gdy znajdą się one w takiej samej sytuacji, bez konieczności uzyskania dalszej zgody ze strony Komisji. Państwo EFTA powinno jednak poinformować o zastosowaniu odstępstw, ponieważ mogą one mieć skutki wykraczające poza jego terytorium.
Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Transportu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: