uwzględniając akt prawny, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia EOG,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 ze zmianami (zwane dalej "aktem"), dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia oraz decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 163/2011, w szczególności pkt 3 lit. e) załącznika do tej decyzji,
uwzględniając w szczególności art. 14 ust. 6 i art. 14 ust. 7 aktu,
uwzględniając opinię Komitetu EFTA ds. Transportu wydaną w formie milczącej zgody dnia 6 maja 2020 r., której pierwotny termin został przesunięty o miesiąc w drodze wyjątku z powodu kryzysu związanego z koronawirusem,
Rząd Norwegii powiadomił Urząd Nadzoru EFTA ("urząd") i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego ("agencja") o zamiarze odstąpienia od wymogów określonych w pkt FCL.905.SFI załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 2 w drodze przyznania instruktorom lotów na urządzeniach syntetycznych ("SFI") uprawnienia do prowadzenia szkoleń dla osób ubiegających się o uprawnienia SFI bez konieczności spełnienia przez tych instruktorów wymogu posiadania co najmniej 3 lat doświadczenia jako instruktor szkolenia na typ ("TRI").
Art. 14. ust. 6 aktu stanowi, że w przypadku gdy, stosując inne sposoby, można osiągnąć poziom ochrony równoważny z poziomem osiągniętym przy zastosowaniu przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą, stosując zasadę niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową, udzielić zezwolenia na odstępstwo od tych przepisów wykonawczych.
Na podstawie art. 14 ust. 7 aktu urząd dokonał oceny konieczności zastosowania przedmiotowego odstępstwa i wynikającego z niego poziomu ochrony w oparciu o zalecenie agencji wydane w dniu 29 października 2019 r. (dok. nr 1094402), z poprawkami wprowadzonymi w dniu 6 listopada 2019 r. (dok. nr 1095781). Urząd odnotował również, że podobne odstępstwo zostało pozytywnie ocenione przez Komisję Europejską w decyzji Komisji 2014/69/UE 3 i stwierdza, że zmiana ta zapewni poziom ochrony równoważny z poziomem osiągniętym dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
Zgodnie z art. 1 decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 163/2011 i dostosowaniem a) określonym w pkt 3 załącznika do tej decyzji termin "państwo (państwa) członkowskie" należy rozumieć jako obejmujący dodatkowo, poza jego znaczeniem w rozporządzeniu, państwa EFTA.
Zgodnie z art. 14 ust. 7 aktu Komisja powiadamia o decyzji o udzieleniu danemu państwu członkowskiemu zezwolenia na zastosowanie odstępstwa wszystkie państwa członkowskie, które także mają prawo do zastosowania takiego środka. Niniejszą decyzję należy zatem skierować do wszystkich państw EFTA. Opis każdego z odstępstw, a także warunki ich stosowania, powinny być sformułowane w taki sposób, aby umożliwiały innym państwom EFTA zastosowanie danego środka, gdy znajdą się one w takiej samej sytuacji, bez konieczności uzyskania dalszej zgody ze strony Komisji. Państwo EFTA powinno jednak poinformować o zastosowaniu odstępstw, ponieważ mogą one mieć skutki wykraczające poza jego terytorium.
Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu EFTA ds. Transportu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 103/13/COL | |
| Högni KRISTJÁNSSON | Carsten ZATSCHLER |
| Odpowiedzialny członek Kolegium | Zatwierdzający jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.288.26 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 47/20/COL upoważniająca Norwegię do stosowania odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego na podstawie art. 14 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 |
| Data aktu: | 25/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 03/09/2020 |