uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
(1) Druzgocące skutki obecnej pandemii COVID-19 dla międzynarodowego i europejskiego lotnictwa cywilnego drastycznie ograniczają zdolności państw członkowskich i całej Unii Europejskiej do utrzymania skutecznego i efektywnego łańcucha dostaw przychodzących. Ciągłość i brak zakłóceń w przewozach ładunków mają pierwszorzędne znaczenie strategiczne dla Unii i odgrywają zasadniczą rolę w dostarczaniu podstawowych towarów, w tym leków, sprzętu medycznego oraz innych substancji i produktów.
(2) Unijny system ochrony przychodzących ładunków i poczty lotniczej, określony w pkt 6.8 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 , nakłada wymóg wyznaczania co pięć lat przewoźników lotniczych przewożących ładunki i pocztę do Unii Europejskiej jako "przewoźników ładunków lotniczych lub poczty lotniczej prowadzących przewozy z państwa trzeciego do Unii" (ACC3) i wyznaczania co trzy lata ich dostawców usług naziemnych jako "zarejestrowanych agentów z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (RA3) lub "znanych nadawców z państwa trzeciego zatwierdzonych pod względem unijnych środków ochrony lotnictwa" (KC3).
(3) Wymaganym elementem procesu zatwierdzenia unijnych środków ochrony lotnictwa w celu wyznaczenia przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 jest przeprowadzenie przez unijny podmiot zatwierdzający ds. ochrony lotnictwa wizji lokalnej w siedzibie podmiotu w celu potwierdzenia skutecznego wdrożenia środków.
(4) Podczas obecnej pandemii COVID-19 wykonywanie wizji lokalnych na potrzeby wyznaczenia oraz ponownego wyznaczenia przewoźników lotniczych i operatorów towarowych przewozów lotniczych w państwach trzecich jest poważnie zagrożone lub utrudnione z powodu obiektywnych przyczyn, które wykraczają poza zakres odpowiedzialności lub kontroli takich przewoźników lub operatorów.
(5) Duża liczba wyznaczeń jako przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 wygasa w najbliższych miesiącach lub już wygasła, bez możliwości przeprowadzenia koniecznych weryfikacyjnych wizji lokalnych. W przypadku braku odpowiedniego statusu unijnego podmioty te nie będą już mogły prowadzić działalności w ramach bezpiecznego łańcucha dostaw do Unii, co uniemożliwi kontynuację wykonywania niezbędnych operacji w tym krytycznym okresie.
(6) Konieczne jest przyjęcie pilnych środków ustanawiających właściwą podstawę prawną na potrzeby wdrożenia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania unijnych środków ochrony lotnictwa w odniesieniu do podmiotów w łańcuchu dostaw do Unii, których dotyczy obecna sytuacja.
(7) W rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2019/103 3 i (UE) 2019/1583 4 , zmieniających rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998, wprowadzono wymogi regulacyjne mające zastosowanie od dnia 31 grudnia 2020 r. odpowiednio w obszarach sprawdzania przeszłości personelu w lotnictwie cywilnym i cyberbezpieczeństwa. Skutki ograniczeń nałożonych w wyniku pandemii COVID-19 tak drastycznie ograniczyły zdolność organów i podmiotów gospodarczych do przygotowania terminowego wdrożenia tych wymogów, że należy odroczyć datę rozpoczęcia ich stosowania.
(8) W pkt 12.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że termin ważności systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę 2 upływa w dniu 1 września 2020 r. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu instalacji i uruchomienia urządzeń EDS spełniających normę 3, że datę utraty ważności należy odroczyć. Ponieważ urządzenia EDS odpowiadające normie 3 zapewniają lepsze parametry i oferują wyższą wydajność i zdolność w zakresie wykrywania, co może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, Komisja i państwa członkowskie pozostają zdecydowane, aby zakończyć wdrażanie tej technologii bez dalszych opóźnień.
(9) W pkt 12.6.3 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 określono, że dzień 1 lipca 2020 r. będzie datą, do której właściwy organ może zezwolić na stosowanie urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD), które nie są zgodne z dodatkiem 12-L. Ograniczenia nałożone w wyniku pandemii COVID-19 mają tak drastyczny wpływ na zdolność szeregu portów lotniczych w Unii do zrealizowania procesu wprowadzania urządzeń ETD, że powyższy termin należy odroczyć w celu uniknięcia skutków prawnych, ale bez stwarzania niepotrzebnego zagrożenia dla ochrony lotnictwa.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 oraz (UE) 2019/1583.
(11) Ponieważ unijny status niektórych przewoźników ACC3, agentów RA3 i nadawców KC3 już wygasł w czasie pierwszej fazy obecnej pandemii COVID-19 lub w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch pandemii, kiedy należało zainicjować i przeprowadzić odpowiednie zatwierdzenie unijnych środków ochrony lotnictwa, niniejsze rozporządzenie powinno działać z mocą wsteczną, umożliwiając operatorom, których status już wygasł, korzystanie ze środków w nim przewidzianych.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie mają wpływu na prawnie uzasadnione interesy i prawa ani nie ograniczają oczekiwań wobec innych przewoźników lotniczych, podmiotów gospodarczych, podmiotów lub państw.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby dać państwom członkowskim podstawę prawną do natychmiastowego rozpoczęcia alternatywnego i przyspieszonego procesu zatwierdzania i wyznaczania podmiotów łańcucha dostaw do Unii, niezbędnego do wznowienia przewozów ładunków do Unii.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 19 rozporządzenia (WE) 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.208.43 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/910 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1998, (UE) 2019/103 i (UE) 2019/1583 w odniesieniu do ponownego wyznaczania przedsiębiorstw lotniczych, operatorów i podmiotów oferujących środki kontroli w zakresie ochrony ładunków i poczty przywożonych z państw trzecich, a także odroczenia stosowania niektórych wymogów regulacyjnych w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, sprawdzenia przeszłości, norm systemu wykrywania materiałów wybuchowych oraz urządzeń do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych z powodu pandemii COVID-19 |
| Data aktu: | 30/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2020 |
| Data wejścia w życie: | 02/07/2020 |