a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 2 ustanowiono przepisy proceduralne, o których mowa w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, ułatwiające ustalanie w Unii preferencyjnego pochodzenia towarów, w tym przepisy proceduralne dotyczące pochodzenia do celów ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP) Unii.
(2) Art. 79 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 stanowi, że wszystkie kraje korzystające z GSP mają stosować system zarejestrowanych eksporterów (system REX) najpóźniej od dnia 30 czerwca 2020 r. do celów poświadczania preferencyjnego statusu pochodzenia w ramach GSP. Po tej dacie właściwe organy tych krajów nie mogą już wystawiać świadectw pochodzenia na formularzu A.
(3) Aby powstrzymać rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa COVID-19, która w dniu 11 marca 2020 r. została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za pandemię, wprowadzono szereg bezprecedensowych środków, w szczególności środków izolacji oraz ograniczeń kontaktów osobistych. Środki te mają również wpływ na personel przedsiębiorstw i administracji publicznych krajów korzystających z GSP, zaangażowanych w zarządzanie procedurami pochodzenia w ramach GSP oraz we wdrażanie i funkcjonowanie systemu REX, co miało negatywny wpływ na normalne procedury pracy, produkcję i handel.
(4) Dostrzegając ten wpływ na partnerów handlowych, Komisja i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa przedstawili we wspólnym komunikacie w sprawie światowej reakcji UE na COVID-19 3 plany zdecydowanej i ukierunkowanej reakcji Unii w celu wsparcia wysiłków krajów partnerskich na rzecz rozwiązania problemu pandemii COVID-19.
(5) Ze względu na pandemię COVID-19 niektóre kraje korzystające z GSP borykają się z poważnymi trudnościami w odniesieniu do zachowania terminu rozpoczęcia stosowania systemu REX w dniu 30 czerwca 2020 r. Kraje korzystające, w których ze względu na pandemię system REX nie mógł zostać wdrożony lub zastosowany, powinny mieć możliwość skorzystania z przedłużenia okresu przejściowego.
(6) Biorąc pod uwagę, że takie przedłużenie stanowiłoby środek wyjątkowy stanowiący odstępstwo od maksymalnego okresu przejściowego przewidzianego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447, kraj korzystający powinien uzupełnić powiadomienie o konieczności skorzystania z przedłużenia należytym uzasadnieniem potrzeby przedłużenia okresu przejściowego, a także planem prac zawierającym wyjaśnienie, w jaki sposób zamierza w pełni wdrożyć system REX do końca przewidywanego przedłużonego okresu przejściowego. Z tych samych powodów jakiekolwiek przedłużenie okresu przejściowego na wdrożenie systemu REX powinno być ograniczone w czasie.
(7) Należy ustanowić mechanizm sprawozdawczy w celu zapewnienia, że kraje korzystające, w przypadku których przedłużono okres przejściowy, kontynuują przygotowania do wdrożenia systemu REX w celu dotrzymania nowego terminu.
(8) Biorąc pod uwagę trudności, jakie niektóre kraje korzystające mają z wypełnianiem swoich obowiązków z powodu pandemii COVID-19, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: