uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 11 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności art. 45 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 ustanowiono ogólne zasady mające na celu ochronę osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych w Unii.
(2) Rozporządzenie (UE) 2018/1725 uchyla rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 3 oraz określa zasady ochrony danych mające zastosowanie do wszystkich instytucji, organów, urzędów i agencji Unii.
(3) W celu zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych w całej Unii oraz swobodnego przepływu danych osobowych w Unii należy w jak największym stopniu ujednolicić przepisy o ochronie danych mające zastosowanie do instytucji i organów Unii z przepisami o ochronie danych przyjętymi w odniesieniu do sektora publicznego w państwach członkowskich. W każdym przypadku gdy przepisy rozporządzenia (UE) 2018/1725 opierają się na tych samych zasadach, co przepisy rozporządzenia (UE) 2016/679, te dwa zestawy przepisów należy interpretować jednolicie, w szczególności dlatego, że system wprowadzony przez rozporządzenie (UE) 2018/1725 należy rozumieć jako odpowiednik rozporządzenia (UE) 2016/679.
(4) Art. 43 rozporządzenia (UE) 2018/1725 nakłada na każdą instytucję lub organ Unii obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych. Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725 każda instytucja i każdy organ Unii ma obowiązek przyjęcia dalszych przepisów wykonawczych dotyczących inspektora ochrony danych. Takie przepisy wykonawcze muszą w szczególności dotyczyć zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych.
(5) Ze względu na wymóg efektywności i zgodnie z dotychczasową praktyką inspektor ochrony danych Europejskiego Banku Centralnego (EBC) może zostać upoważniony do zajmowania się kwestiami ochrony danych również w odniesieniu do Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), jeżeli Rada Generalna ERRS zdecyduje o wyznaczeniu inspektora ochrony danych EBC jako inspektora ochrony danych ERRS.
(6) W przepisach wykonawczych należy również określić, w jaki sposób osoby, których dane dotyczą, mogą korzystać ze swoich praw oraz w jaki sposób osoby odpowiedzialne za przetwarzanie danych osobowych powinny wypełniać swoje obowiązki w instytucjach i organach Unii.
(7) O ile EBC jest podmiotem prawnym odpowiedzialnym za ochronę osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych na mocy zarówno rozporządzenia (UE) 2018/1725, jak i niniejszej decyzji, operacje przetwarzania mogą w praktyce być prowadzone przez różne jednostki organizacyjne w EBC.
(8) Rozporządzenie (UE) 2018/1725 określa środki zaskarżenia dotyczące ochrony danych przysługujące osobom, których dane dotyczą, przeciwko instytucjom Unii, w tym prawo do wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych przewidziane w art. 63 i 68 tego rozporządzenia. W związku z tym po rozpoczęciu stosowania niniejszej decyzji pracownicy EBC, składając skargi dotyczące ochrony danych jako osoby, których dane dotyczą, powinni korzystać ze środków określonych w tym rozporządzeniu, a nie ze środków dostępnych na mocy Warunków zatrudnienia pracowników Europejskiego Banku Centralnego.
(9) EBC zamierza odrębnie uregulować ograniczenia dotyczące poszczególnych zasad, praw i obowiązków w zakresie ochrony danych w określonych, precyzyjnie zdefiniowanych okolicznościach przewidzianych w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w związku z czym stosowanie niniejszej decyzji powinno rozpocząć się z dniem 1 listopada 2020 r., tak aby odrębne uregulowanie tych ograniczeń było możliwe.
(10) Z uwagi na uchylenie rozporządzenia (WE) nr 45/2001 rozporządzeniem (UE) 2018/1725 należy uchylić decyzję EBC/2007/1 4 i zastąpić ją niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| Prezes EBC | |
| Christine LAGARDE | |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.152.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2020/28 (2020/655) przyjmująca zasady wykonawcze w zakresie ochrony danych w Europejskim Banku Centralnym i uchylająca decyzję EBC/2007/1 |
| Data aktu: | 05/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/05/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/11/2020, 04/06/2020 |