ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/27
z dnia 19 grudnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 62 ust. 14 i 15, art. 72 ust. 5 oraz art. 74 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące określonych licencji pilotów oraz konwersji krajowych licencji pilotów i krajowych licencji mechanika pokładowego na licencje pilotów, a także warunki uznawania licencji z państw trzecich. Ustanowiono w nim także przepisy dotyczące orzeczeń lekarskich dla pilotów, warunków konwersji krajowych orzeczeń lekarskich oraz certyfikacji lekarzy orzeczników medycyny lotniczej, jak również przepisy dotyczące sprawności fizycznej i psychicznej personelu pokładowego.
(2) W trakcie wykonywania rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 okazało się, że pewne przepisy zawierają błędy redakcyjne lub są niejednoznaczne. Prowadzi to do problemów w ich wdrażaniu i w utrzymywaniu jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego we wszystkich państwach członkowskich. Wspomniane przepisy należy zatem wyjaśnić i poprawić.
(3) Podczas wizytacji standaryzacyjnych przeprowadzonych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("agencja") oraz na zorganizowanych przez agencję spotkaniach grupy lekarzy specjalistów zidentyfikowano kilka luk prawnych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, które mogłyby mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo i które w związku z tym należy wyeliminować.
(4) W następstwie wypadku samolotu Germanwings podczas lotu 9525 grupa zadaniowa ds. Germanwings kierowana przez agencję zidentyfikowała kilka rodzajów ryzyka w zakresie bezpieczeństwa i wydała sześć zaleceń w celu ograniczenia tych rodzajów ryzyka 3 . Cztery z tych zaleceń, mianowicie zalecenie nr 2 "Ocena zdrowia psychicznego załogi lotniczej", zalecenie nr 3 "Zapobieganie nadużywaniu alkoholu i substancji psychoaktywnych przez załogę latającą", zalecenie nr 4 "Szkolenia, nadzór i sieć certyfikowanych lekarzy orzeczników medycyny lotniczej (AME)" oraz zalecenie nr 5 "Stworzenie Europejskiej bazy danych lotniczo-lekarskich", dotyczą zmian w zawartych w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 przepisach o wydawaniu załodze orzeczeń lekarskich. Należy teraz podjąć działania na podstawie tych czterech zaleceń.
(5) Przepisy rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 dotyczące wymagań zdrowotnych i badań lotniczo-lekarskich powinny zostać dostosowane do odpowiednich przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2015/340 4 .
(6) Agencja przedłożyła Komisji Europejskiej projekt przepisów wykonawczych wraz z opinią 09/2016.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: