uwzględniając art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1015/2010 3 , rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1061/2010 4 i dyrektywy Komisji 96/60/WE 5 .
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac mogą przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co odpowiada zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych znajdują się wśród grup produktów wymienionych w planie prac, a roczne oszczędności energii elektrycznej z nimi związane szacuje się na 2,5 TWh, co doprowadziłoby do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 0,8 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie oraz szacunkowych oszczędności wody wynoszących 711 mln m3 w 2030 r.
(4) W rozporządzeniu (UE) nr 1015/2010 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i na podstawie tego rozporządzenia Komisja powinna dokonywać jego przeglądu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja przeprowadziła przegląd rozporządzenia (UE) nr 1015/2010 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowania użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i z państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Z badania przeglądowego wynika, że istnieje potrzeba zmiany wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych oraz ustanowienia wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralko-suszarek dla gospodarstw domowych. Wymogi te dotyczą wykorzystania podstawowych zasobów, takich jak energia i woda. Występuje również konieczność wprowadzenia wymogów dotyczących zasobooszczędności, możliwości naprawy i recyklingu.
(7) Aspekty środowiskowe dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, które zostały określone jako istotne dla celów niniejszego rozporządzenia, to zużycie energii i wody na etapie użytkowania, powstawanie odpadów po zakończeniu okresu użytkowania, a także emisje do powietrza i wody na etapie produkcji (związane z wydobyciem i przetwarzaniem surowców) oraz na etapie użytkowania (związane ze zużyciem energii elektrycznej i odprowadzaniem wody).
(8) Roczne zużycie energii i wody w Unii przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem oszacowano w 2015 r., odpowiednio, na 35,3 TWh i 2 496 mln m3. Szacuje się, że prognozowane zużycie energii elektrycznej przez pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych w dotychczasowym scenariuszu postępowania spadnie do 33,5 TWh w 2030 r., a zużycie wody zmniejszy się do 1 764 mln m3 w 2030 r. Redukcja zużycia energii i wody może zostać przyspieszona, jeśli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane. Wreszcie szacuje się, że żywotność eksploatacyjna pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych zmniejszyła się w ostatnich latach do około 12,5 roku i tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie zostaną wprowadzone żadne zachęty.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 6 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w komunikacie dotyczącym planu prac dotyczącego ekoprojektu 7 podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. W dyrektywie Rady 2012/19/UE 8 odniesiono się do dyrektywy 2009/125/WE i wskazano, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne wykorzystanie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązanie problemów na wcześniejszym etapie. Zatem w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiednie wymogi przyczyniające się do realizacji celów gospodarki o obiegu zamkniętym.
(10) Pralki oraz pralko-suszarki nieprzeznaczone dla gospodarstw domowych mają inne cechy i zastosowania. Są one przedmiotem innych działań regulacyjnych, w szczególności dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 , i nie powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Przepisy dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych powinny mieć zastosowanie do pralek i pralko-suszarek o tych samych parametrach technicznych, bez względu na konfigurację, w jakiej są eksploatowane.
(11) Pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych o więcej niż jednym bębnie powinny podlegać specjalnym przepisom, jedynie jeśli wszystkie ich bębny spełniają tę samą funkcję. W przeciwnym wypadku każdy bęben należy uznać za oddzielną pralkę dla gospodarstw domowych lub oddzielną pralko-suszarkę dla gospodarstw domowych.
(12) Należy określić konkretne wymogi dotyczące trybów niskiego poboru mocy w pralkach dla gospodarstw domowych i pralko-suszarkach dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 10 nie powinny mieć zastosowania do produktów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(13) Odpowiednie parametry produktu należy mierzyć przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. W metodach tych należy uwzględnić uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe, w tym, w miarę dostępności, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 11 .
(14) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(15) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) W przypadku gdy parametry dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2014 12 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 13 i nie powinni już musieć udostępniać tych danych organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.
(17) Aby zapewnić skuteczność i wiarygodność rozporządzenia oraz ochronę konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(18) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy ustalić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat ekologiczności w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne, zgodnie z pkt 2 części 3 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(19) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Termin przeglądu powinien zostać wyznaczony po czasie wystarczającym na wdrożenie wszystkich przepisów i wykazanie ich wpływu na rynek.
(20) Należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 1015/2010.
(21) Aby ułatwić przejście od rozporządzenia (UE) nr 1015/2010 do niniejszego rozporządzenia, należy zezwolić na stosowanie nowej nazwy "eco 40-60" od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 19 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 2-5 sprostowania z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.24).
- zmieniony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.285 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2023 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 |
| Data aktu: | 01/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2021, 25/12/2019 |