uwzględniając art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i handlu w Unii jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko przez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 , ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac wskazano grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie obowiązujących rozporządzeń.
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac mogą przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Oświetlenie jest jedną z wymienionych w planie prac grup produktów o szacowanych oszczędnościach energii końcowej w 2030 r. wynoszących 41,9 TWh.
(4) Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów oświetleniowych w rozporządzeniach Komisji (WE) nr 244/2009 3 , (WE) nr 245/2009 4 oraz (UE) nr 1194/2012 5 . Na podstawie tych rozporządzeń Komisja powinna dokonać ich przeglądu w kontekście postępu technicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu tych rozporządzeń i analizy aspektów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych odnoszących się do produktów oświetleniowych, a także faktycznych zachowań użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i przedstawiono forum konsultacyjnemu ustanowionemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) W przeglądzie wykazano korzyści wynikające z aktualizacji wymogów dotyczących produktów oświetleniowych oraz korzyści wynikające z uproszczenia wymogów, które mają obowiązywać w odniesieniu do produktów oświetleniowych, w szczególności przez przyjęcie jednego rozporządzenia dla tej grupy produktów. Jest to zgodne z prowadzoną przez Komisję polityką lepszego stanowienia prawa i powinno zmniejszyć obciążenia administracyjne ciążące na producentach i importerach, a także ułatwić organom nadzoru rynku prowadzenie weryfikacji, między innymi przez dokładniejsze określenie zakresu i wyłączeń, ograniczenie liczby parametrów stosowanych przy badaniu zgodności i skrócenie czasu trwania niektórych procedur badania.
(7) Zgodnie z wynikami przeglądu zasadniczo wszystkie produkty oświetleniowe, które są objęte zakresem trzech istniejących rozporządzeń, powinny zostać objęte niniejszym rozporządzeniem. Ponadto należy ustanowić jednolitą formułę służącą do obliczania efektywności energetycznej takich produktów oświetleniowych.
(8) Roczne zużycie energii elektrycznej na terenie Unii przez produkty będące przedmiotem niniejszego rozporządzenia osiągnęło w 2015 r. szacunkową wartość 336 TWh. Stanowi to 12,4 % ogólnego zużycia energii elektrycznej przez 28 państw członkowskich i jest równoważne emisji gazów cieplarnianych odpowiadających 132 mln ton dwutlenku węgla. Przewiduje się, że przy dotychczasowym scenariuszu postępowania zużycie energii przez produkty oświetleniowe do 2030 r. ulegnie zmniejszeniu. Oczekuje się jednak, że spadek ten będzie spowolniony, jeżeli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.
(9) Na potrzeby niniejszego rozporządzenia za istotne uważa się następujące aspekty środowiskowe produktów oświetleniowych: zużycie energii w fazie użytkowania oraz zawartość rtęci.
(10) Stosowanie substancji niebezpiecznych, w tym rtęci, w źródłach światła regulują przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE (RoHS) 6 . W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu nie należy określać żadnych szczególnych wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie zawartości rtęci.
(11) W komunikacie Komisji dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 7 i w planie prac podkreślono znaczenie stosowania ram ekoprojektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 8 odniesiono się do dyrektywy 2009/125/WE i wskazano, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne wykorzystanie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązanie problemów na wcześniejszym etapie. W dyrektywie WEEE określono wymogi dotyczące selektywnej zbiórki i recyklingu produktów oświetleniowych, wyznaczając termin rozpoczęcia stosowania nowych przepisów na sierpień 2018 r. W niniejszym rozporządzeniu nie należy zatem ustanawiać kolejnych wymogów w tym zakresie. Jednocześnie niniejsze rozporządzenie służy wspieraniu możliwości naprawy produktów zawierających źródła światła.
(12) W kontekście potrzeby wspierania gospodarki o obiegu zamkniętym oraz bieżących prac w zakresie opracowywania norm dotyczących efektywności materiałowej odnośnie do produktów związanych z energią przyszłe prace normalizacyjne powinny również dotyczyć modularyzacji produktów oświetleniowych LED, z uwzględnieniem aspektów takich jak strumień świetlny, widmo promieniowania i rozsył światła.
(13) Należy określić szczególne wymogi dotyczące zapotrzebowania produktów oświetleniowych na energię elektryczną w trybie czuwania i trybie czuwania przy podłączeniu do sieci. W związku z tym wymogi zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 9 nie powinny mieć zastosowania do produktów oświetleniowych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia.
(14) Obowiązkowe wymogi dotyczące ekoprojektu mają zastosowanie do produktów wprowadzanych na rynek Unii bez względu na miejsce ich montażu lub użytkowania, nie powinny zatem zależeć od zastosowania, do jakiego produkt jest używany.
(15) W odniesieniu do źródeł światła o szczególnych cechach technicznych przeznaczonych do szczególnych zastosowań, w tym związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem, a także w odniesieniu do tych, dla których nie są dostępne lub opłacalne alternatywne rozwiązania oferujące wyższą efektywność energetyczną, należy przewidzieć wyłączenia z wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiaru, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 10 .
(17) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(18) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Parametry dokumentacji technicznej zgodne z niniejszym rozporządzeniem oraz identyczne z parametrami karty informacyjnej produktu zgodnymi z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2015 11 , które zostały wprowadzone do bazy danych o produktach ustanowionej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 12 , nie powinny być już zawarte w dokumentacji technicznej wynikającej z niniejszego rozporządzenia.
(19) W niniejszym rozporządzeniu należy określić dopuszczalne odchylenia w odniesieniu do parametrów oświetlenia, uwzględniając metodę deklarowania informacji określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2016/2282 13 .
(20) Aby poprawić skuteczność niniejszego rozporządzenia i zapewnić ochronę konsumentów, należy zakazać wprowadzania produktów, których wydajność jest automatycznie zmieniana w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(21) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności środowiskowej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają przepisom niniejszego rozporządzenia, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika 1 do dyrektywy 2009/125/WE.
(22) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę stosowności i skuteczności przepisów pod kątem realizacji jego celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów i wykazywać wpływ na rynek.
(23) Należy zatem uchylić rozporządzenia (WE) nr 244/2009, (WE) nr 245/2009 i (UE) nr 1194/2012.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.22).
- zmieniony przez art. 4 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.209 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2020 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 244/2009, (WE) nr 245/2009 i (UE) nr 1194/2012 |
| Data aktu: | 01/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2021, 25/12/2019 |