uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5 i art. 16 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1369 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących etykietowania lub zmiany skali etykiet grup produktów przedstawiających znaczny potencjał oszczędności energii i, w stosownych przypadkach, innych zasobów.
(2) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych dla gospodarstw domowych zostały ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1060/2010 2 .
(3) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 3 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 4 określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (WE) nr 643/2009 5 i rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1060/2010.
(4) Szacuje się, że środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Urządzenia chłodnicze są jedną z wymienionych w planie prac dotyczących ekoprojektu grup produktów o szacowanych oszczędnościach energii końcowej w 2030 r. wynoszących 10 TWh.
(5) Urządzenia chłodnicze dla gospodarstw domowych należą do grup produktów wspomnianych w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/1369, w stosunku do których Komisja powinna przyjąć akt delegowany wprowadzający etykietę ze zmienioną skalą od A do G.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1060/2010 nakłada się na Komisję obowiązek dokonywania regularnych przeglądów rozporządzenia w świetle postępu technicznego.
(7) Komisja przeprowadziła przegląd rozporządzenia (UE) nr 1060/2010 zgodnie z wymogiem zawartym w art. 7 rozporządzenia i przeanalizowała aspekty techniczne, środowiskowe i gospodarcze związane z urządzeniami chłodniczymi, jak również rzeczywiste zachowanie konsumentów. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano Forum Konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(8) W przeglądzie stwierdzono, że istnieje potrzeba wprowadzenia zmienionych wymogów w zakresie etykietowania energetycznego dla urządzeń chłodniczych.
(9) W przeglądzie stwierdzono ponadto, że ilość energii elektrycznej zużywanej przez produkty podlegające niniejszemu rozporządzeniu może być dodatkowo znacznie zredukowana poprzez wdrożenie środków etykietowania energetycznego ukierunkowanych na urządzenia chłodnicze.
(10) Urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej powinny podlegać przepisom oddzielnego rozporządzenia dotyczącego etykietowania energetycznego.
(11) Zamrażarki skrzyniowe, w tym profesjonalne zamrażarki skrzyniowe, powinny wchodzić w zakres niniejszego rozporządzenia, ponieważ nie są objęte zakresem rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1094(6) i mogą być wykorzystywane w środowiskach innych niż profesjonalne 6 .
(12) Urządzenia do przechowywania wina i urządzenia chłodnicze o niskim poziomie emisji hałasu (takie jak mini-bary), w tym te z przezroczystymi drzwiami, nie są wyposażone w funkcję sprzedaży bezpośredniej. Urządzenia do przechowywania wina są zwykle używane w gospodarstwach domowych lub w restauracjach, a minibary w pokojach hotelowych. W związku z tym urządzenia do przechowywania wina i minibary, w tym te, które są wyposażone w przezroczyste drzwi, powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(13) Urządzenia chłodnicze wystawiane na targach powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub zostaje wprowadzany do obrotu na targach.
(14) Energia elektryczna zużywana przez urządzenia chłodnicze dla gospodarstw domowych stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania gospodarstw domowych na energię elektryczną w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze dla gospodarstw domowych.
(15) Przegląd wykazał, że zużycie energii elektrycznej przez produkty podlegające niniejszemu rozporządzeniu może być dodatkowo znacznie zredukowane za sprawą wdrożenia środków etykietowania energetycznego ukierunkowanych na efektywność energetyczną i roczne zużycie energii. Aby użytkownicy końcowi mogli podjąć świadomą decyzję, należy również uwzględnić informacje o poziomie emitowanego hałasu i typach komór.
(16) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(17) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia produkty, których wydajność jest automatycznie zmieniana w warunkach testowych, aby poprawić deklarowane parametry, powinny być zakazane.
(18) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem internetowych platform hostingowych zamiast za pośrednictwem stron internetowych dostawców, należy wyjaśnić, że internetowe platformy sprzedaży powinny być odpowiedzialne za umożliwianie wyeksponowania etykiety zapewnionej przez dostawcę w bliskiej odległości od ceny. Powinny one informować dostawców o tym obowiązku, ale nie powinny być odpowiedzialne za dokładność lub treść dostarczonej etykiety i karty informacyjnej produktu. Jednakże w zastosowaniu art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 w sprawie handlu elektronicznego takie internetowe platformy hostingowe powinny działać bezzwłocznie w celu odebrania lub zablokowania dostępu do informacji o danym produkcie, jeżeli mają wiedzę o braku zgodności (np. o braku etykiety, niekompletnej lub niepoprawnej etykiecie lub o braku karty informacyjnej produktu, niekompletnej lub niepoprawnej karcie informacyjnej produktu), przykładowo, jeżeli zostały poinformowane przez organ nadzoru rynku. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawcy w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez Forum Konsultacyjne i ekspertów z państw członkowskich zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(20) Należy zatem uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1060/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.21) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez pkt 7 i 8 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.230) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 4 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 4 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 2023/2048 z dnia 4 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.236.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.102 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2016 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1060/2010 |
| Data aktu: | 11/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2021, 25/12/2019, 01/11/2020 |