Decyzja wykonawcza 2019/1923 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1923
z dnia 18 listopada 2019 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 2  domniemywa się, że podsystemy i elementy bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych zgodne z normami zharmonizowanymi lub częściami tych norm, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.

(2) Pismem M/300 z dnia 15 lutego 2000 r. Komisja zwróciła się do CEN, CENELEC i ETSI z wnioskiem o opracowanie norm dotyczących elementów bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/9/WE 3 . Dyrektywa ta została zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/424 bez zmiany zasadniczych wymagań bezpieczeństwa.

(3) Na podstawie wniosku M/300 CEN opracował szereg norm zharmonizowanych dotyczących wymagań bezpieczeństwa w odniesieniu do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób. W szczególności CEN opracował normę EN 17064:2018 i zmienił normy EN 1709:2004, EN 12927-1:2004, EN 12927-3:2004, EN 12927-4:2004, EN 12927-5:2004 oraz EN 12927-8:2004, zastępując je normami EN 1709:2019 i EN 12927:2019.

(4) Komisja wspólnie z CEN dokonała oceny, czy opracowane przez CEN normy EN 17064:2018, EN 1709:2019 i EN 12927:2019 są zgodne ze zleceniem M/300.

(5) Normy EN 17064:2018, EN 1709:2019 i EN 12927:2019 uwzględniają wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/424. Należy zatem opublikować odniesienia do tych norm w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(6) Norma EN 1709:2019 zastępuje normę EN 1709:2004, a norma EN 12927:2019 zastępuje normy EN 12927-1:2004, EN 12927-3:2004, EN 12927-4:2004, EN 12927-5:2004 i EN 12927-8:2004. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm EN 1709:2019 i EN 12927:2019, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm, które są zastępowane.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 17064:2018

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Zapobieganie i walka z pożarem Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 17064:2018, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1021-1:2014, EN 1021-2:2014, EN 1838:2013, EN 1907:2017, EN 12929-1:2015, EN 13243:2015, EN 13501-1:2007+A1:2009, EN 50172:2004, EN 50272-1:2010, EN 50272-2:2001, EN 60204-1:2006, EN 60695-11-10:2013, EN 61730-1:2007, EN 61730-2:2007, EN ISO 7010:2012 i EN ISO 8528-13:2016

2. EN 1709:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji i instrukcje dotyczące konserwacji i badań ruchowych oraz sprawdzeń

Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 1709:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929:2015 (wszystkie części), EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015 i EN 13796:2017 (wszystkie części)

3. EN 12927:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny

Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12927:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1559-2:2014, EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 10228-1:2016, EN 12385-2:2002+A1:2008, EN 12385-4:2002 +A1:2008, EN 12385-8:2002, EN 12385-9:2002, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12929-1:2015, EN 12929-2:2015, EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015, EN 13411-2:2001+A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2002+A1:2008, EN 13411-5:2003 +A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017, EN 13796-3:2017, EN ISO 148-1:2016, EN ISO 5579:2013, EN ISO 9554:2019 i EN ISO 10547:2009

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 1709:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji, konserwacja, kontrole ruchowe i sprawdzenia 30 kwietnia 2021 r.
2. EN 12927-1:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 1: Kryteria doboru lin i ich zakończeń 30 kwietnia 2021 r.
3. EN 12927-3:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 3: Długie zaploty sześciosplotkowych lin napędowych, nośno-napędowych i holujących 30 kwietnia 2021 r.
4. EN 12927-4:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 4: Zamocowania końców 30 kwietnia 2021 r.
5. EN 12927-5:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 5: Magazynowanie, transport, montaż i napinanie 30 kwietnia 2021 r.
6. EN 12927-8:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 8: Badania magnetyczne lin (MRT) 30 kwietnia 2021 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Dz.U. L 81 z 31.3.2016, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/9/WE z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób (Dz.U. L 106 z 3.5.2000, s. 21).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.298.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1923 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424
Data aktu: 18/11/2019
Data ogłoszenia: 19/11/2019
Data wejścia w życie: 19/11/2019