Decyzja wykonawcza 2019/1923 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1923
z dnia 18 listopada 2019 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 2  domniemywa się, że podsystemy i elementy bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych zgodne z normami zharmonizowanymi lub częściami tych norm, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.

(2) Pismem M/300 z dnia 15 lutego 2000 r. Komisja zwróciła się do CEN, CENELEC i ETSI z wnioskiem o opracowanie norm dotyczących elementów bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/9/WE 3 . Dyrektywa ta została zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/424 bez zmiany zasadniczych wymagań bezpieczeństwa.

(3) Na podstawie wniosku M/300 CEN opracował szereg norm zharmonizowanych dotyczących wymagań bezpieczeństwa w odniesieniu do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób. W szczególności CEN opracował normę EN 17064:2018 i zmienił normy EN 1709:2004, EN 12927-1:2004, EN 12927-3:2004, EN 12927-4:2004, EN 12927-5:2004 oraz EN 12927-8:2004, zastępując je normami EN 1709:2019 i EN 12927:2019.

(4) Komisja wspólnie z CEN dokonała oceny, czy opracowane przez CEN normy EN 17064:2018, EN 1709:2019 i EN 12927:2019 są zgodne ze zleceniem M/300.

(5) Normy EN 17064:2018, EN 1709:2019 i EN 12927:2019 uwzględniają wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/424. Należy zatem opublikować odniesienia do tych norm w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(6) Norma EN 1709:2019 zastępuje normę EN 1709:2004, a norma EN 12927:2019 zastępuje normy EN 12927-1:2004, EN 12927-3:2004, EN 12927-4:2004, EN 12927-5:2004 i EN 12927-8:2004. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm EN 1709:2019 i EN 12927:2019, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm, które są zastępowane.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/424, wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 17064:2018

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Zapobieganie i walka z pożarem Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 17064:2018, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1021-1:2014, EN 1021-2:2014, EN 1838:2013, EN 1907:2017, EN 12929-1:2015, EN 13243:2015, EN 13501-1:2007+A1:2009, EN 50172:2004, EN 50272-1:2010, EN 50272-2:2001, EN 60204-1:2006, EN 60695-11-10:2013, EN 61730-1:2007, EN 61730-2:2007, EN ISO 7010:2012 i EN ISO 8528-13:2016

2. EN 1709:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji i instrukcje dotyczące konserwacji i badań ruchowych oraz sprawdzeń

Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 1709:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12927:2019, EN 12929:2015 (wszystkie części), EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015 i EN 13796:2017 (wszystkie części)

3. EN 12927:2019

Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny

Uwaga: Odniesienia normatywne, o których mowa w pkt 2 normy zharmonizowanej EN 12927:2019, należy odczytywać jako odniesienia do norm EN 1559-2:2014, EN 1709:2019, EN 1907:2017, EN 1908:2015, EN 1909:2017, EN 10228-1:2016, EN 12385-2:2002+A1:2008, EN 12385-4:2002 +A1:2008, EN 12385-8:2002, EN 12385-9:2002, EN 12397:2017, EN 12408:2004, EN 12929-1:2015, EN 12929-2:2015, EN 12930:2015, EN 13107:2015, EN 13223:2015, EN 13243:2015, EN 13411-2:2001+A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2002+A1:2008, EN 13411-5:2003 +A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13796-1:2017, EN 13796-2:2017, EN 13796-3:2017, EN ISO 148-1:2016, EN ISO 5579:2013, EN ISO 9554:2019 i EN ISO 10547:2009

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 1709:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Badanie przed przekazaniem do eksploatacji, konserwacja, kontrole ruchowe i sprawdzenia 30 kwietnia 2021 r.
2. EN 12927-1:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 1: Kryteria doboru lin i ich zakończeń 30 kwietnia 2021 r.
3. EN 12927-3:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 3: Długie zaploty sześciosplotkowych lin napędowych, nośno-napędowych i holujących 30 kwietnia 2021 r.
4. EN 12927-4:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 4: Zamocowania końców 30 kwietnia 2021 r.
5. EN 12927-5:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 5: Magazynowanie, transport, montaż i napinanie 30 kwietnia 2021 r.
6. EN 12927-8:2004 Wymagania bezpieczeństwa dla osobowych kolei linowych - Liny - Część 8: Badania magnetyczne lin (MRT) 30 kwietnia 2021 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Dz.U. L 81 z 31.3.2016, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/9/WE z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do urządzeń kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób (Dz.U. L 106 z 3.5.2000, s. 21).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.298.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1923 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń kolei linowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424
Data aktu: 18/11/2019
Data ogłoszenia: 19/11/2019
Data wejścia w życie: 19/11/2019