uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do żywności i paszy, które przywozi się z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) W następstwie awarii w elektrowni jądrowej Fukushima, która miała miejsce w dniu 11 marca 2011 r., Komisja została poinformowana, że poziomy radionuklidów w niektórych produktach żywnościowych pochodzących z Japonii przekroczyły mające zastosowanie w Japonii progi podejmowania działań w odniesieniu do żywności. Takie skażenie może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w Unii, dlatego przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 297/2011 2 . Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 961/2011 3 , które następnie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 284/2012 4 . To ostatnie rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 996/2012 5 , które następnie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 322/2014 6 , które z kolei zastąpiono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/6 7 .
(3) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/6, zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2058 8 , stanowi, że przewidziane w nim środki mają zostać poddane przeglądowi do dnia 30 czerwca 2019 r., a także aby uwzględnić dalszy rozwój sytuacji i dane o występowaniu promieniotwórczości w paszy i żywności za 2017 i 2018 r., należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/6.
(4) Dokonano przeglądu obowiązujących środków z uwzględnieniem ponad 100 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w paszy i żywności innej niż wołowina i ponad 534 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w wołowinie przekazanych przez władze Japonii w odniesieniu do siódmego i ósmego sezonu wegetacyjnego (od stycznia 2017 r. do grudnia 2018 r.) po wypadku.
(5) Dane za lata 2017-2018 przekazane przez władze Japonii dowodzą, że nie doszło do przekroczenia maksymalnych poziomów promieniotwórczości w paszy i żywności pochodzących z prefektur Chiba, Tochigi oraz Iwate podczas ósmego sezonu wegetacyjnego po wypadku i nie jest już konieczny wymóg pobierania i analizy - przed wywozem do Unii - próbek paszy i żywności pochodzących z prefektur Chiba, Tochigi oraz Iwate pod kątem promieniotwórczości.
(6) Uwzględniając dane o występowaniu promieniotwórczości przekazane przez władze Japonii za lata 2017-2018, w odniesieniu do paszy i żywności pochodzących z prefektury Fukushima należy znieść wymóg pobierania i analizy - przed wywozem do Unii - próbek nasion soi, lepiężnika olbrzymiego, orlicy, japońskiego długosza królewskiego i pióropusznika strusiego oraz ich produktów pochodnych. W odniesieniu do innej paszy i żywności pochodzących z tej prefektury należy utrzymać wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii.
(7) Jeżeli chodzi o prefektury Miyagi, Ibaraki oraz Gunma, obecnie obowiązuje wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii w przypadku grzybów, produktów rybołówstwa i niektórych dziko rosnących roślin jadalnych oraz ich produktów pochodnych. Dane o występowaniu promieniotwórczości za ósmy sezon wegetacyjny dowodzą, że nie jest już konieczny wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii w przypadku ryb i produktów rybołówstwa i niektórych dziko rosnących roślin jadalnych oraz ich produktów pochodnych pochodzących z prefektur Miyagi, Ibaraki oraz Gunma, a także w przypadku grzybów z prefektury Ibaraki. W odniesieniu do dziko rosnących roślin jadalnych oraz ich produktów pochodnych wymóg pobierania i analizy próbek nie powinien już obowiązywać w przypadku pędów bambusa z prefektur Ibaraki oraz Gunma, ale należy go utrzymać w przypadku prefektury Miyagi; wymóg pobierania i analizy próbek nie powinien już obowiązywać w przypadku pióropusznika strusiego i japońskiego długosza królewskiego z prefektury Miyagi. Z drugiej strony stwierdzono niezgodności w odniesieniu do Aralia spp. z prefektury Gunma w trakcie ósmego sezonu wegetacyjnego, w związku z czym należy wprowadzić wymóg pobierania próbek i analizy w odniesieniu do Aralia spp. i ich produktów pochodnych z prefektur Gunma przed wywozem do Unii.
(8) Jeżeli chodzi o prefektury Nagano oraz Niigata, obecnie obowiązuje wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii w przypadku grzybów i niektórych dziko rosnących roślin jadalnych oraz produktów z nich przetworzonych i produktów pochodnych. Dane o występowaniu promieniotwórczości za ósmy sezon wegetacyjny dowodzą, że nie jest już konieczny wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii w przypadku grzybów z obu tych prefektur ani w przypadku dziko rosnących roślin jadalnych pióropusznika strusiego, japońskiego długosza królewskiego i Aralia spp. oraz ich produktów pochodnych z prefektury Nagano.
(9) Dane o występowaniu promieniotwórczości za siódmy i ósmy sezon wegetacyjny dowodzą, że należy utrzymać wymóg dotyczący pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii w przypadku grzybów oraz koshiabury i ich produktów pochodnych podchodzących z prefektur Shizuoka, Yamanashi oraz Yamagata.
(10) Biorąc pod uwagę dane o występowaniu promieniotwórczości za siódmy i ósmy sezon wegetacyjny, należy ustrukturyzować przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/6 w taki sposób, aby prefektury, w których przed wywozem do Unii trzeba pobrać i przeanalizować próbki tej samej paszy i żywności, były pogrupowane.
(11) Kontrole przeprowadzane przy przywozie pokazują, że warunki specjalne przewidziane prawem unijnym zostały prawidłowo wdrożone przez władze Japonii, a od ponad siedmiu lat przy kontrolach przywozowych nie stwierdzono przypadków niezgodności. W związku z tym należy utrzymać niską częstotliwość kontroli przywozu.
(12) Należy zaplanować przeprowadzenie przeglądu przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/6, gdy dostępne będą wyniki pobierania i analizy próbek pod kątem występowania promieniotwórczości w paszach i żywności w dziewiątym i dziesiątym sezonie wegetacyjnym (2019 r. i 2020 r.) po wypadku, tj. do dnia 30 czerwca 2021 r.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/6.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.272.140 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1787 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/6 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz paszy i żywności pochodzących lub wysyłanych z Japonii w następstwie wypadku w elektrowni jądrowej Fukushima |
| Data aktu: | 24/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 25/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/11/2019 |