Decyzja wykonawcza 2019/1739 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1739
z dnia 16 października 2019 r.
ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7328)

(Dz.U.UE L z dnia 18 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wirus rozetowatości róży ("określony organizm") jest organizmem szkodliwym obecnie niewymienionym w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.

(2) Na terytorium Unii nie stwierdzono obecności określonego organizmu ani jego wektora Phyllocoptes fructiphilus. Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzona przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) wykazała jednak, że określony organizm i jego szkodliwe skutki mogą stanowić poważny problem dla zdrowia roślin w Unii, w szczególności w odniesieniu do całej produkcji róż.

(3) W świetle tych dowodów oraz trwającego rozprzestrzeniania się określonego organizmu podatne rośliny powinny podlegać szczególnym środkom przy wprowadzaniu ich do Unii z państw trzecich, w których agrofag jest obecny (Kanada, Indie i Stany Zjednoczone), i powinno im towarzyszyć świadectwo fitosanitarne.

(4) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu i jego wektora na terytorium Unii, ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania do Unii określonych roślin, jak również ustanowienie kontroli urzędowych w momencie wprowadzania tych roślin do Unii.

(5) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby każda osoba mająca pod kontrolą rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem, została poinformowana o jego potencjalnej obecności i o środkach, które należy wprowadzić.

(6) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoich terytoriach, aby zapewnić bardziej proaktywne podejście w stosunku do zadomowienia się i rozprzestrzeniania się tego organizmu.

(7) Należy ustanowić wymogi dotyczące wprowadzania do Unii roślin Rosa spp. innych niż nasiona pochodzących z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych (określone rośliny) oraz kontrole urzędowe przeprowadzane przy ich wprowadzaniu do Unii. Środki te są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu.

(8) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do wspomnianych wymogów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 listopada 2019 r.

(9) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 lipca 2022 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza wirus rozetowatości róży;
b)
"określone rośliny" oznaczają rośliny Rosa spp. pochodzące z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych, inne niż nasiona;
c)
"określony wektor" oznacza Phyllocoptes fructiphilus.
Artykuł  2

Zakaz wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie Unii

Zabrania się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w jej obrębie określonego organizmu.

Artykuł  3

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

Państwa członkowskie dopilnowują, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem lub jego wektorem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu i jego wektora, możliwych skutkach i ryzyku oraz o środkach, które należy wprowadzić.

Artykuł  4

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu i określonego wektora na określonych roślinach na swoim terytorium. Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod nadzorem urzędowym odpowiedzialnego organu urzędowego.
2. 
Badania te obejmują pobieranie próbek i ich badanie i opierają się na solidnych podstawach naukowych i technicznych w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego organizmu i określonego wektora.
3. 
Państwa członkowskie powiadamiają każdego roku Komisję i pozostałe państwa członkowskie o wynikach badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  5

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin

1. 
Określone rośliny są wprowadzane do Unii jedynie wówczas, gdy spełnione są następujące wymagania:
a)
towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt ii) dyrektywy 2000/29/WE;
b)
są one zgodne, stosownie do przypadku, z ust. 2, 3 lub 4, a treść odpowiedniego wymagania jest wskazywana w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Dodatkowa deklaracja".
2. 
Określone rośliny były stale uprawiane na obszarze uznanym za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych. Nazwę tego obszaru podaje się w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Miejsce pochodzenia".
3. 
Określone rośliny były stale uprawiane w miejscu produkcji, w którym podczas inspekcji urzędowych od początku ostatniego cyklu wegetacyjnego nie zaobserwowano ani objawów występowania określonego organizmu, ani określonego wektora. Ponadto spełniono następujące warunki:
a)
pobrano próbki określonych roślin przeznaczonych do sadzenia, zbadano je przed wywozem i uznano za wolne od określonego organizmu;
b)
określone rośliny, inne niż rośliny przeznaczone do sadzenia, zostały poddane inspekcji, a w przypadku odnotowania objawów pobrano ich próbki, zbadano je przed wywozem pod kątem określonego organizmu i uznano za wolne od tego organizmu.
4. 
Określone rośliny w hodowlach tkankowych, które nie pochodzą z obszaru wolnego od określonego organizmu, zostały wyprodukowane z roślin matecznych, które zbadano i uznano za wolne od tego organizmu.
5. 
Określone rośliny mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy obchodzi się z nimi, pakuje się je i transportuje w taki sposób, aby zapobiec porażeniu przez określony wektor.
Artykuł  6

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

Wszystkie przesyłki określonych roślin poddaje się kontroli urzędowej w miejscu wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 2 .

Artykuł  7

Zgodność z niniejszą decyzją

Państwa członkowskie uchylają lub zmieniają środki, które wprowadziły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu, tak aby zapewnić zgodność z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  8

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Artykuł  9

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 lipca 2022 r.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.265.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1739 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży
Data aktu: 16/10/2019
Data ogłoszenia: 18/10/2019
Data wejścia w życie: 01/11/2019, 18/10/2019