Decyzja wykonawcza 2019/1739 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1739
z dnia 16 października 2019 r.
ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7328)

(Dz.U.UE L z dnia 18 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wirus rozetowatości róży ("określony organizm") jest organizmem szkodliwym obecnie niewymienionym w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.

(2) Na terytorium Unii nie stwierdzono obecności określonego organizmu ani jego wektora Phyllocoptes fructiphilus. Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzona przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) wykazała jednak, że określony organizm i jego szkodliwe skutki mogą stanowić poważny problem dla zdrowia roślin w Unii, w szczególności w odniesieniu do całej produkcji róż.

(3) W świetle tych dowodów oraz trwającego rozprzestrzeniania się określonego organizmu podatne rośliny powinny podlegać szczególnym środkom przy wprowadzaniu ich do Unii z państw trzecich, w których agrofag jest obecny (Kanada, Indie i Stany Zjednoczone), i powinno im towarzyszyć świadectwo fitosanitarne.

(4) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu i jego wektora na terytorium Unii, ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania do Unii określonych roślin, jak również ustanowienie kontroli urzędowych w momencie wprowadzania tych roślin do Unii.

(5) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby każda osoba mająca pod kontrolą rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem, została poinformowana o jego potencjalnej obecności i o środkach, które należy wprowadzić.

(6) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoich terytoriach, aby zapewnić bardziej proaktywne podejście w stosunku do zadomowienia się i rozprzestrzeniania się tego organizmu.

(7) Należy ustanowić wymogi dotyczące wprowadzania do Unii roślin Rosa spp. innych niż nasiona pochodzących z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych (określone rośliny) oraz kontrole urzędowe przeprowadzane przy ich wprowadzaniu do Unii. Środki te są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu.

(8) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do wspomnianych wymogów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 listopada 2019 r.

(9) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 lipca 2022 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza wirus rozetowatości róży;
b)
"określone rośliny" oznaczają rośliny Rosa spp. pochodzące z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych, inne niż nasiona;
c)
"określony wektor" oznacza Phyllocoptes fructiphilus.
Artykuł  2

Zakaz wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie Unii

Zabrania się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w jej obrębie określonego organizmu.

Artykuł  3

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

Państwa członkowskie dopilnowują, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem lub jego wektorem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu i jego wektora, możliwych skutkach i ryzyku oraz o środkach, które należy wprowadzić.

Artykuł  4

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu i określonego wektora na określonych roślinach na swoim terytorium. Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod nadzorem urzędowym odpowiedzialnego organu urzędowego.
2. 
Badania te obejmują pobieranie próbek i ich badanie i opierają się na solidnych podstawach naukowych i technicznych w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego organizmu i określonego wektora.
3. 
Państwa członkowskie powiadamiają każdego roku Komisję i pozostałe państwa członkowskie o wynikach badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  5

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin

1. 
Określone rośliny są wprowadzane do Unii jedynie wówczas, gdy spełnione są następujące wymagania:
a)
towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt ii) dyrektywy 2000/29/WE;
b)
są one zgodne, stosownie do przypadku, z ust. 2, 3 lub 4, a treść odpowiedniego wymagania jest wskazywana w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Dodatkowa deklaracja".
2. 
Określone rośliny były stale uprawiane na obszarze uznanym za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych. Nazwę tego obszaru podaje się w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Miejsce pochodzenia".
3. 
Określone rośliny były stale uprawiane w miejscu produkcji, w którym podczas inspekcji urzędowych od początku ostatniego cyklu wegetacyjnego nie zaobserwowano ani objawów występowania określonego organizmu, ani określonego wektora. Ponadto spełniono następujące warunki:
a)
pobrano próbki określonych roślin przeznaczonych do sadzenia, zbadano je przed wywozem i uznano za wolne od określonego organizmu;
b)
określone rośliny, inne niż rośliny przeznaczone do sadzenia, zostały poddane inspekcji, a w przypadku odnotowania objawów pobrano ich próbki, zbadano je przed wywozem pod kątem określonego organizmu i uznano za wolne od tego organizmu.
4. 
Określone rośliny w hodowlach tkankowych, które nie pochodzą z obszaru wolnego od określonego organizmu, zostały wyprodukowane z roślin matecznych, które zbadano i uznano za wolne od tego organizmu.
5. 
Określone rośliny mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy obchodzi się z nimi, pakuje się je i transportuje w taki sposób, aby zapobiec porażeniu przez określony wektor.
Artykuł  6

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

Wszystkie przesyłki określonych roślin poddaje się kontroli urzędowej w miejscu wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 2 .

Artykuł  7

Zgodność z niniejszą decyzją

Państwa członkowskie uchylają lub zmieniają środki, które wprowadziły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu, tak aby zapewnić zgodność z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  8

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Artykuł  9

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 lipca 2022 r.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024