Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1515
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Fundacji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Fundacji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0069/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 5 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/127 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiające Europejską Fundację na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0143/2019),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1516

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0143/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 8  Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwanej dalej "Fundacją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 wyniósł 20 480 000 EUR, co stanowi spadek o 1,49 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2016 r.; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 80,7 %, co oznacza spadek o 4,1 % w porównaniu z rokiem 2016;

Anulowane środki przeniesione

2.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 37 528 EUR, co stanowi 1,2 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 3,7 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem stwierdza, że Fundacja wykorzystuje niektóre kluczowe wskaźniki efektywności zawarte w swoim systemie monitorowania wyników, który oprócz wspomnianych wskaźników obejmuje także mierniki (inne wskaźniki dotyczące procesów operacyjnych) oraz analizę i ocenę jakościową pozwalające oszacować wartość dodaną, w tym wynik i skutki jej działań, a także poprawić zarządzanie budżetem;
4.
przyjmuje do wiadomości, że osiągnięto 90 % wyników programów prac zaplanowanych na 2017 r. (35 z 39 wyników), natomiast osiągnięcie czterech wyników musiało zostać opóźnione ze względu na nieprzewidziane zdarzenia i zostały one ponownie zaplanowane, aby mogły zostać zrealizowane na początku 2018 r., a także że Fundacja wniosła wkład w organizację 194 wydarzeń kształtujących politykę na poziomie Unii (49 % z nich stanowi priorytet na szczeblu Unii);
5.
docenia fakt, że wysokiej jakości działania Fundacji na rzecz szerzenia i rozpowszechniania wiedzy przyczyniły się do planowania i tworzenia lepszych warunków życia i pracy w Unii; uznaje aktywny i istotny udział Fundacji w kształtowaniu polityki oraz w przekazywaniu informacji na potrzeby bieżących inicjatyw UE, takich jak wdrażanie europejskiego filaru praw socjalnych, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, dostęp do ochrony socjalnej i poprawa warunków pracy; z zadowoleniem przyjmuje analizę i wkład polityczny Fundacji w odniesieniu do tendencji w zakresie jakości życia w kontekście zmieniającego się profilu społecznego i gospodarczego, zawarte w sprawozdaniu przeglądowym w sprawie czwartego europejskiego badania jakości życia;
6.
przyjmuje do wiadomości, że Fundacja poczyniła postępy w realizacji swojego czteroletniego programu, w którym określono cztery szczegółowe priorytetowe obszary polityki dla przyszłego programu prac Fundacji;
7.
z zadowoleniem stwierdza, że Fundacja kontynuowała współpracę z innymi agencjami UE i wdrożyła działania uzgodnione w planach rocznych z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), a także kontynuowała, we współpracy z Cedefop, przygotowania do czwartego europejskiego badania przedsiębiorstw, współuczestnicząc w kosztach badania; przyjmuje do wiadomości fakt, że Fundacja zainicjowała nową międzyagencyjną umowę ramową z ośmioma uczestniczącymi agencjami zajmującymi się usługami z zakresu oceny i obsługi informacji zwrotnych;
8.
odnotowuje, że Fundacja została poddana zewnętrznym ocenom przekrojowym prowadzonym jednocześnie w innych agencjach, tj. w Cedefop, EU-OSHA i ETF, obejmującym okres od 2012 r. do 2016 r., które koncentrowały się na ocenie pracy agencji pod względem adekwatności, skuteczności, efektywności, spójności i unijnej wartości dodanej, a także przyszłości czterech agencji; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach sprawozdania końcowego, w szczególności w kwestii oceny unijnej wartości dodanej, jaką wnosi Fundacja, a także opinii na temat przyszłości Fundacji;
9.
z satysfakcją odnotowuje, że wniosek Komisji w sprawie nowego rozporządzenia ustanawiającego zawiera wymóg przeprowadzania oceny zewnętrznej raz na pięć lat;

Polityka kadrowa

10.
zwraca uwagę, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,70 % i zatrudniono 89 urzędników lub pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 93 stanowiska urzędników lub pracowników zatrudnionych na czas określony (w 2016 r. - 95 zatwierdzonych stanowisk); zwraca ponadto uwagę, że w 2017 r. w Fundacji pracowało 10 pracowników kontraktowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;
11.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeglądu stanu zatrudnienia przeprowadzonego w grudniu 2017 r., które wskazują na stosunkowo wysoki poziom stabilności z roku na rok;
12.
odnotowuje fakt, że w 2017 r. Fundacja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu, a ponadto realizuje program "Godność i szacunek";
13.
zwraca uwagę, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż Fundacja poinformowała o zaniżonych i zawyżonych wynagrodzeniach wypłaconych trzydziestu pracownikom w okresie od 2005 do 2014 r. w związku z wejściem w życie nowego regulaminu pracowniczego UE w 2005 r.; odnotowuje, że Fundacja skorygowała wszystkie zaniżone wynagrodzenia, ale nie odzyska nadpłaconych kwot; zwraca uwagę, że przeprowadzono pełną ocenę wypłacanych wynagrodzeń oraz że podjęto działania, ale kwestia ta jest nadal w toku; wzywa Fundację do kontynuowania wysiłków na rzecz rozwiązania tej kwestii oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach;

Zamówienia

14.
zwraca uwagę, że Komitet Doradczy Fundacji ds. Zamówień Publicznych i Umów zbadał w 2017 r. 30 spraw; odnotowuje, że ponadto komitet ten prowadzi coroczną weryfikację ex post wybranych losowo zamówień o niskiej wartości udzielonych w 2016 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komitet wyraził ogólnie satysfakcję, iż w 2017 r. Fundacja przestrzegała procedur udzielania zamówień;
15.
zwraca uwagę, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Fundacja nie wykorzystała jeszcze wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); przyjmuje do wiadomości, że, jak wynika z odpowiedzi Fundacji, niektóre z tych narzędzi zostały już wprowadzone; wzywa Fundację, aby wprowadziła wszystkie narzędzia niezbędne do zarządzania procedurami udzielania zamówień i by poinformowała organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Fundacji pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; docenia fakt, że od 2017 r. Fundacja stosuje kodeks etyczny i że zobowiązuje się do informowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich podejrzeniach dotyczących konfliktów interesów lub o potwierdzonych konfliktach interesów;
17.
zwraca uwagę, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału należy wzmocnić niezależność księgowego w drodze przesunięcia jego stanowiska bezpośrednio pod zwierzchnictwo dyrektora i zarządu Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje kroki podjęte dotychczas w celu zapewnienia niezależności księgowego;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

18.
przyjmuje do wiadomości, że Fundacja dostosowała ramy kontroli wewnętrznej, koncentrując się na monitorowaniu wyników systemu kontroli wewnętrznej w celu jego lepszego dostosowania do warunków działalności Fundacji;
19.
z zadowoleniem odnotowuje, że zakończono realizację planu działania przyjętego w odpowiedzi na uwagi Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) dotyczące zarządzania projektami oraz wprowadzono wszystkie uzgodnione działania;
20.
odnotowuje z zadowoleniem, że Fundacja i IAS uzgodniły przeprowadzenie w 2018 r. kontroli wykonania zadań dotyczącej ustalenia priorytetów w działaniach i alokacji zasobów; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej kontroli;

Inne uwagi

21.
zwraca uwagę na wstępne działania podjęte przez Fundację w celu stworzenia miejsca pracy racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska; zwraca jednak uwagę, że Fundacja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
22.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 94.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 94.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
6 Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 74.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 207.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.284

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019