Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA
PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1446
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0068/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego 5 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/128 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG)

nr 337/75 6 ;

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0119/2019),
1.
udziela dyrektor Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1447

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0119/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 8  Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwanego dalej "Centrum") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 wyniósł 17 869 389 EUR, co stanowi nieznaczny spadek o 0,84 % w stosunku do roku 2016; mając na uwadze, że budżet Centrum pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,95 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,04 % w porównaniu z rokiem 2016; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,66 %, co oznacza spadek o 4,89 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Anulowane środki przeniesione

2.
z zaniepokojeniem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 52 767 EUR, co stanowi 5,06 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza wzrost o 2,31 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem zauważa, że Centrum stosuje wzorowy system pomiaru wyników obejmujący kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej wynikającej z działań Centrum na poziomie projektów, działań i organizacji, a także inne środki mające na celu poprawę zarządzania budżetem;
4.
docenia wysoką jakość pracy Centrum, które zapewnia badania, analizy i doradztwo techniczne w celu wspierania rozwoju europejskich strategii politycznych w zakresie uczenia się przez całe życie oraz kształcenia i szkolenia zawodowego i podkreśla w tym zakresie, jak ważne jest zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych pozwalających Centrum na realizację powierzonych mu zadań;
5.
z zadowoleniem przyjmuje skoncentrowanie się przez Centrum na rozwoju kompetencji i umiejętności, w szczególności wśród osób o niskich kwalifikacjach, aby wspierać realizację celu polegającego na integracji na rynku pracy poprzez kształcenie i szkolenie zawodowe, uczenie się oparte na pracy oraz przygotowanie zawodowe, a także jego wkład w program Erasmus +, Nowy europejski program na rzecz umiejętności, Europass i unijną panoramę umiejętności, dzięki czemu udało się dotrzeć do grup docelowych, decydentów i ekspertów;
6.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Centrum na rzecz nowego aspektu działalności dotyczącego cyfryzacji i przyszłości pracy oraz pochwala utworzenie CareersNet - nowej sieci Centrum w dziedzinie badań, doradztwa przez całe życie i rozwoju kariery;
7.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Centrum polegającą na zintensyfikowaniu prac w zakresie doradztwa przez całe życie i rozwoju kariery poprzez utworzenie sieci badań i współpracy w tej dziedzinie oraz poprzez opracowanie narzędzi służących włączeniu informacji o rynku pracy do doradztwa;
8.
odnotowuje bliską współpracę Centrum z Europejską Fundacją Kształcenia i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, która to współpraca została sformalizowana w umowach o współpracy; odnotowuje z zadowoleniem, że Centrum i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji podpisały umowę o gwarantowanym poziomie usług, która, wśród innych synergii, umożliwia im wspólne korzystanie z obiektów konferencyjnych i przestrzeni magazynowej; podkreśla w tym kontekście, że Centrum jest jedną z czterech agencji zajmujących się polityką społeczną; wyraża rozczarowanie wynikami prac międzyinstytucjonalnej grupy roboczej ds. agencji zdecentralizowanych, ponieważ nie opracowano żadnych konkretnych propozycji połączenia lub ustanowienia wspólnej lokalizacji agencji działających w powiązanych obszarach politycznych; zwraca się do Centrum o współpracę z trzema pozostałymi agencjami zajmującymi się polityką społeczną w celu zbadania możliwości połączenia;
9.
przyznaje, że Centrum podjęło działania w odpowiedzi na uwagi i komentarze organu udzielającego absolutorium związane z wdrażaniem budżetu na rok budżetowy 2016 w celu dalszej poprawy operacji Centrum;
10.
zauważa, że Centrum zostało poddane zewnętrznej ocenie zgodnie z przepisami finansowymi, obejmującej lata 2013-2016; zauważa, że sprawozdanie końcowe z oceny powinno było zostać przedstawione w 2018 r.; wzywa Centrum, aby poinformowało organ udzielający absolutorium o wynikach tej oceny;

Polityka kadrowa

11.
stwierdza, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 93,48 % i przyjęto 86 urzędników lub pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 92 stanowiska dla urzędników i pracowników na czas określony (w porównaniu z 94 zatwierdzonymi stanowiskami w 2016 r.); zauważa, że w 2017 r. w Centrum pracowało ponadto 26 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
12.
odnotowuje odejście kierownika działu zasobów ludzkich Centrum w kwietniu 2017 r., a także odejście doradcy prawnego Centrum i związane z tym dodatkowe obciążenie pracą pozostałych pracowników; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;
13.
zauważa, że Centrum realizuje politykę godności w miejscu pracy oraz że w 2017 r. odbyło się obowiązkowe szkolenie na temat godności w miejscu pracy i zapobiegania molestowaniu, a ponadto oferowano warsztaty i sesje poradnictwa zawodowego;
14.
z przykrością stwierdza w oparciu o sprawozdanie Trybunału, że dwie procedury naboru na stanowiska kierownicze zostały uznane za nieprawidłowe; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Centrum w tym zakresie i oczekuje, że problem ten zostanie odpowiednio rozwiązany; wzywa Centrum, aby poinformowało organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w odpowiedzi na tę uwagę;
15.
z żalem zauważa, że przejrzystość procesów rekrutacyjnych nie zawsze jest w pełni zapewniona; w związku z tym przyjmuje z zadowoleniem propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO); przyjmuje do wiadomości odpowiedź Centrum, że już opublikuje ono niektóre oferty pracy na stronie EPSO, a tłumaczenie wszystkich ogłoszeń o naborze na języki Unii znacznie zwiększyłoby koszty;

Zamówienia

16.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Centrum nie wykorzystywało jeszcze żadnych narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie sprawozdania Centrum zauważa, że planuje ono wdrożyć konieczne środki elektroniczne pod koniec 2018 r.; wzywa Centrum do zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z postępów w tej dziedzinie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Centrum pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że Centrum nie publikuje życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla na swojej stronie internetowej oraz że kadra kierownicza wyższego szczebla, wewnętrzni eksperci i asystenci w Centrum zgłaszają potencjalne konflikty interesów, dopiero gdy do nich dochodzi, zgodnie z polityką dotyczącą zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, którą Centrum wprowadziło w 2014 r.; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
18.
ponownie apeluje do Centrum o podawanie do wiadomości publicznej protokołów posiedzeń zarządu;
19.
ponownie podkreśla potrzebę pilnego wdrożenia niezależnych mechanizmów ujawniania, doradztwa i zgłaszania, wraz z wystarczającymi zasobami budżetowymi, aby pomóc sygnalistom w wykorzystywaniu odpowiednich kanałów ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i porady zgodnie z wnioskiem dotyczącym dyrektywy w sprawie osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (2018/0106 (COD)), który jest obecnie przedmiotem negocjacji międzyinstytucjonalnych;

Audyt wewnętrzny

20.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) przeprowadziła audyt usług internetowych Centrum, z naciskiem na strony internetowe poświęcone Europass, panoramie umiejętności, tablicy wyników mobilności i europejskim ramom kwalifikacji, w oparciu o strategiczny plan audytu IAS na lata 2017-2019; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że opracowanie i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej Centrum zostało uznane za skuteczne i efektywne w odniesieniu do tych narzędzi;
21.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 43.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 43.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
6 Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 90.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 1.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.164

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019