ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/103
z dnia 23 stycznia 2019 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do wyjaśnienia, harmonizacji i uproszczenia, a także wzmocnienia niektórych szczególnych środków ochrony lotnictwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 wskazują na potrzebę dokonania niewielkich zmian w trybach wprowadzania w życie pewnych wspólnych podstawowych norm.
(2) Należy wyjaśnić, zharmonizować lub uprościć niektóre szczególne środki ochrony lotnictwa, aby poprawić przejrzystość prawa, ujednolicić wspólną interpretację przepisów prawnych i zapewnić dalsze jak najskuteczniejsze wprowadzanie w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
(3) Ponadto nowe rozwiązania w zakresie operacji prowadzonych w portach lotniczych i przez przedsiębiorstwa lotnicze oraz technologii i sprzętu służącego do ochrony, wprowadzane w odpowiedzi na zmiany w obrazie zagrożeń i ryzyka, jak również ewolucja międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wymagają wprowadzenia odpowiednich zmian w przepisach wykonawczych.
(4) Zmiany dotyczą środków w obszarach ochrony portu lotniczego, rewizji przepisów dotyczących sprawdzenia przeszłości w celu poprawy kultury ochrony i odporności, a także wprowadzenia i zdefiniowania norm skuteczności działania oraz stosowania urządzeń do wykrywania materiałów wybuchowych w butach (ang. Shoe Explosive Detection, SED) i urządzeń do wykrywania oparów materiałów wybuchowych (ang. Explosive Vapour Detection, EVD).
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
3 Art. 2 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 910/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.208.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2020 r.
4 Załącznik zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 910/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.208.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2020 r.
*Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. ustanawiające kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków w zakresie ochrony (Dz.U. L 338 z 19.12.2009, s. 17).
*Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 132).
**) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępująca decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniająca decyzję Rady 2005/671/WSiSW (Dz.U. L 88 z 31.3.2017, s. 6).
5 Załącznik pkt 26 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 910/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.208.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lipca 2020 r.