Decyzja wykonawcza 2019/1253 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w decyzji Rady 2001/470/WE ustanawiającej europejską sieć sądową w sprawach cywilnych i handlowych za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1253
z dnia 22 lipca 2019 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w decyzji Rady 2001/470/WE ustanawiającej europejską sieć sądową w sprawach cywilnych i handlowych za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w praktycznym wdrażaniu określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczeniu wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) W decyzji Rady 2001/470/WE 2  określono obowiązki w zakresie współpracy punktów kontaktowych wyznaczonych przez państwa członkowskie. Punkty kontaktowe są zobowiązane do komunikowania się przy użyciu najbardziej odpowiednich dostępnych rozwiązań technologicznych, aby jak najszybciej i jak najskuteczniej odpowiadać na wnioski o współpracę.

(3) Zgodnie z art. 8 ust. 3 decyzji 2001/470/WE Komisja ma prowadzić zabezpieczony elektroniczny rejestr o ograniczonym dostępie, oparty na informacjach przekazanych przez punkty kontaktowe. System IMI pozwala na wypełnianie tego obowiązku, umożliwiając właściwym organom przetwarzanie wniosków o współpracę i odpowiedzi. Takie wnioski powinny dotyczyć dostępu do prawa obcego i instrumentów unijnych dotyczących współpracy w sprawach cywilnych i handlowych odnoszących się do przeprowadzania dowodu i doręczania dokumentów.

(4) IMI mógłby stanowić skuteczne narzędzie we wdrażaniu przepisów wykonawczych dotyczących współpracy określonych w decyzji 2001/470/WE. Konieczne jest zatem zrealizowanie projektu pilotażowego, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(5) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjmowaniu decyzji 2001/470/WE i nie jest nią związana ani jej nie stosuje. Z tego powodu określenie "państwo członkowskie" należy rozumieć jako wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Danii.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę, do której należy przedstawić taką ocenę.

(7) Informacje na temat danych statystycznych dotyczących wniosków o współpracę i odpowiedzi przekazane przez Komisję zgodnie z art. 8 ust. 4 decyzji 2001/470/WE powinny obejmować wykorzystanie IMI w projekcie pilotażowym.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Art. 5 ust. 2 lit. b)-e) oraz art. 8 decyzji 2001/470/WE podlegają projektowi pilotażowemu mającemu na celu ocenę, czy system wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") byłby skutecznym narzędziem wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w tych artykułach.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego za właściwe organy uznaje się punkty kontaktowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji 2001/470/WE.

Do celów niniejszej decyzji określenie "państwo członkowskie" oznacza wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Danii.

Artykuł  3

Współpraca administracyjna między właściwymi organami

Do celów współpracy określonej w art. 5 ust. 2 lit. b)-e) oraz art. 8 decyzji 2001/470/WE IMI zapewnia następujące podstawowe funkcje techniczne:

a)
wysyłanie wniosku o udzielenie informacji potrzebnych do prawidłowej współpracy;
b)
odpowiadanie na wnioski;
c)
ułatwianie koordynacji przetwarzania wniosków o współpracę w danym państwie członkowskim.
Artykuł  4

Rola europejskiej sieci sądowej w sprawach cywilnych i handlowych

Komisja konsultuje się z europejską siecią sądową w sprawie:

a)
instrumentów unijnych dotyczących współpracy w sprawach cywilnych i handlowych, w odniesieniu do których wymienia się informacje w ramach projektu pilotażowego;
b)
struktury i kategorii danych, które mają być wymieniane w ramach projektu pilotażowego;
c)
formularzy, które mają być wdrożone w systemie IMI w odniesieniu do wniosków o udzielenie informacji i odpowiedzi na te wnioski;
d)
oceny projektu pilotażowego przed jego przedłożeniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Artykuł  5

Wymiana danych statystycznych

Do celów niniejszej decyzji Komisja udostępnia europejskiej sieci sądowej dane statystyczne i informacje dotyczące korzystania z systemu IMI oraz funkcjonowania projektu pilotażowego.

Artykuł  6

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, o której mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 30 czerwca 2023 r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Decyzja Rady 2001/470/WE z dnia 28 maja 2001 r. ustanawiająca europejską sieć sądową w sprawach cywilnych i handlowych (Dz. U. L 174 z 27.6.2001, s. 25).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.195.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1253 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów o współpracy administracyjnej określonych w decyzji Rady 2001/470/WE ustanawiającej europejską sieć sądową w sprawach cywilnych i handlowych za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym
Data aktu: 22/07/2019
Data ogłoszenia: 23/07/2019
Data wejścia w życie: 12/08/2019