Decyzja wykonawcza 2019/1004 określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji C(2012) 2384

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1004
z dnia 7 czerwca 2019 r.
określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji C(2012) 2384

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 4114)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 czerwca 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy 1 , w szczególności jej art. 11a ust. 9 i art. 37 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2008/98/WE ustanowiono ogólne zasady obliczeń służących kontroli realizacji celów w dziedzinie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych na lata 2025, 2030 i 2035, określonych w art. 11 ust. 2 lit. c), d) i e) oraz w art. 11 ust. 3 tej dyrektywy.

(2) Zgodnie z zasadami określonymi w art. 11a dyrektywy 2008/98/WE do obliczania wartości docelowych recyklingu na lata 2025, 2030 i 2035 należy wykorzystywać odpady wprowadzane do procesu recyklingu lub odpady, które utraciły status odpadów. Zasadniczo odpady poddane recyklingowi należy mierzyć w momencie ich wprowadzenia do procesu recyklingu. Państwa członkowskie mogą jednak stosować odstępstwo i mierzyć odpady komunalne na wyjściu z operacji sortowania, pod warunkiem że odliczą dalsze straty z tytułu obróbki poprzedzającej proces recyklingu i że odpady po operacji sortowania są faktycznie poddawane recyklingowi.

(3) Odpady komunalne wprowadzane do procesu recyklingu mogą nadal zawierać pewną ilość materiałów odpadowych, które nie są przedmiotem dalszego przetwarzania, ale których nie można było usunąć, przy rozsądnym nakładzie pracy, w ramach czynności wstępnych poprzedzających recykling. Nie należy wymagać od państw członkowskich odliczania takich materiałów niedocelowych przy obliczaniu odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, pod warunkiem że materiały te są tolerowane w procesie recyklingu i nie szkodzą wysokiej jakości recyklingu.

(4) Aby zapewnić jednolite stosowanie przez wszystkie państwa członkowskie zasad obliczania, należy ponadto określić - w odniesieniu do najbardziej powszechnych rodzajów odpadów i procesów recyklingu - które materiały odpadowe należy uwzględnić w obliczeniach zgodnie z art. 11a ust. 1 lit. c) dyrektywy 2008/98/WE (punkty obliczeniowe) oraz na którym etapie przetwarzania odpadów należy je mierzyć zgodnie z art. 11a ust. 2 tej dyrektywy (punkty pomiarowe).

(5) Aby zapewnić porównywalność zgłaszanych danych dotyczących recyklingu odpadów komunalnych, punkty obliczeniowe ustalone dla najbardziej powszechnych rodzajów odpadów i procesów recyklingu powinny mieć również zastosowanie do odpadów, które przestały być odpadami w wyniku działań wstępnych, a przed ich ponownym przetworzeniem.

(6) Aby zapewnić porównywalność danych dotyczących recyklingu odpadów komunalnych zgłaszanych przez zakłady przetwarzania odpadów z różnych państw członkowskich, konieczne jest określenie bardziej szczegółowych zasad dotyczących sposobu uwzględniania ilości sortowanych odpadów do celów obliczenia wkładu w proces recyklingu oraz sposobu obliczania ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, w przypadkach gdy produktami przetwarzania odpadów są nie tylko materiały pochodzące z recyklingu, ale również paliwa lub inne środki wytwarzania energii, czy też materiały do wypełniania wyrobisk.

(7) W odniesieniu do obliczania bioodpadów posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła faktyczny pomiar wkładu do procesu recyklingu lub jego materiału wyjściowego nie zawsze jest możliwy, ponieważ odpadami takimi zwykle gospodarują poszczególne gospodarstwa domowe. W związku z tym należy ustanowić rozsądne wspólne podejście, które zapewni wysoki poziom wiarygodności zgłaszanych danych.

(8) W odniesieniu do metali poddanych recyklingowi wydzielonych po spaleniu odpadów komunalnych - aby zapewnić uwzględnienie wyłącznie metali pochodzących z recyklingu - należy ustanowić metodę obliczania, która pozwoli określać zawartość metalu w materiałach odpadowych oddzielonych od popiołu dennego. Ponadto, aby zapewnić adekwatność danych, należy brać pod uwagę jedynie metale pochodzące ze spalania odpadów komunalnych.

(9) Dane dotyczące przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, które należy zgłaszać zgodnie z art. 11a dyrektywy 2008/98/WE, mają opierać się na skutecznym systemie kontroli jakości i możliwości śledzenia strumieni materiałów odpadowych. Należy zatem zobowiązać państwa członkowskie do wprowadzenia środków służących zapewnieniu wysokiego poziomu wiarygodności i dokładności zbieranych danych, w szczególności poprzez zbieranie danych bezpośrednio od podmiotów gospodarczych oraz coraz częstsze wykorzystywanie rejestrów elektronicznych do rejestrowania danych o odpadach.

(10) Państwa członkowskie mają przekazywać Komisji dane dotyczące wdrażania art. 11 ust. 2 i art. 11 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE za każdy rok kalendarzowy. Mają one również przedłożyć Komisji sprawozdanie z kontroli jakości w formacie sprawozdawczości określonym przez Komisję. Format ten powinien zapewniać, aby zgłaszane informacje były wystarczającą podstawą do weryfikacji i monitorowania osiągnięcia celów określonych w art. 11 ust. 2 i art. 11 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE.

(11) W odniesieniu do celu określonego w art. 11 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2008/98/WE państwa członkowskie muszą stosować zasady obliczania określone w decyzji Komisji 2011/753/UE 2 . Zasady obliczania w odniesieniu do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych określone w art. 11a dyrektywy 2008/98/WE i w niniejszej decyzji są zgodne z zasadami określonymi w decyzji 2011/753/UE. Aby uniknąć podwójnej sprawozdawczości, państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość stosowania formatu zgłaszania danych ustanowionego na potrzeby zgłaszania danych dotyczących celów określonych w art. 11 ust. 2 lit. c)-e) oraz art. 11 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE, przy zgłaszaniu danych dotyczących celu określonego w art. 11 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.

(12) Państwa członkowskie mają zgłaszać za każdy rok kalendarzowy dane o mineralnych i syntetycznych olejach smarowych i przemysłowych oraz olejach odpadowych zgodnie z art. 37 ust. 4 dyrektywy 2008/98/WE w formacie określonym przez Komisję. Format ten powinien gwarantować, że zgłaszane dane zapewniają wystarczającą podstawę do oceny wykonalności przyjęcia środków dotyczących przetwarzania olejów odpadowych, w tym celów ilościowych dotyczących regeneracji olejów odpadowych, oraz wszelkich dalszych środków wspierających regenerację olejów odpadowych zgodnie z art. 21 ust. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

(13) Na potrzeby składania sprawozdań z wdrożenia przepisów art. 11 ust. 2 lit. a) i b) dyrektywy 2008/98/WE określających cele dotyczące odpadów z gospodarstw domowych i podobnych odpadów oraz w odniesieniu do odpadów budowlanych i rozbiórkowych państwa członkowskie mają stosować formaty określone na podstawie decyzji wykonawczej Komisji C(2012) 2384 3 . Przepisy tej decyzji wykonawczej, zgodnie z którymi państwa członkowskie są zobowiązane do składania trzyletnich sprawozdań z wdrożenia dyrektywy 2008/98/WE, stały się nieaktualne. Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą C(2012) 2384 i zastąpić ją przepisami określonymi w niniejszej decyzji, które odzwierciedlają zmiany w wymogach w zakresie sprawozdawczości wprowadzone w dyrektywie 2008/98/WE dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 4 . W celu zapewnienia ciągłości należy przyjąć przepisy przejściowe dotyczące terminu zgłaszania danych na temat wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. a) i b) w odniesieniu do lat referencyjnych od 2016 do 2019.

(14) Zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. c)-e) oraz art. 11 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE są ściśle związane z przepisami określającymi formaty zgłaszania tych danych i danych dotyczących wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami i ułatwić do nich dostęp, oba zestawy przepisów należy określić w jednej decyzji. Ponadto, aby ułatwić dostęp do jednolitych formatów zgłaszania innych danych dotyczących odpadów na podstawie dyrektywy 2008/98/WE, w szczególności danych dotyczących odpadów budowlanych i rozbiórkowych, a także mineralnych i syntetycznych olejów smarowych i przemysłowych oraz olejów odpadowych, formaty te należy również uwzględnić w niniejszej decyzji. Metoda ustalania średnich wskaźników strat dla materiałów odpadowych usuniętych z sortowanych odpadów przez dalsze przetwarzanie wstępne przed recyklingiem będzie przedmiotem odrębnej decyzji delegowanej Komisji.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"ilość" oznacza masę mierzoną w tonach;
b)
"materiały docelowe" oznaczają materiały zawarte w odpadach komunalnych, które są przetwarzane w danym procesie recyklingu na produkty, materiały lub substancje, które nie są odpadami;
c)
"materiały niedocelowe" oznaczają materiały odpadowe, które nie są przetwarzane w danym procesie recyklingu na produkty, materiały lub substancje, które nie są odpadami;
d)
"przetwarzanie wstępne" oznacza wszelkie operacje przetwarzania, którym poddawane są materiały zawarte w odpadach komunalnych przed poddaniem ich procesowi recyklingu, w ramach którego materiały te są przetwarzane na produkty, materiały lub substancje, które nie są odpadami. Obejmuje to sprawdzanie, sortowanie i inne działania wstępne służące usunięciu materiałów niedocelowych oraz zapewnieniu wysokiej jakości recyklingu;
e)
"punkt obliczeniowy" oznacza punkt, w którym materiały zawarte w odpadach komunalnych są wprowadzane do procesu recyklingu, w ramach którego odpady są przetwarzane na produkty, materiały lub substancje, które nie są odpadami, lub punkt, w którym materiały odpadowe przestają być odpadami w wyniku działań wstępnych przed ich ponownym przetworzeniem;
f)
"punkt pomiarowy" oznacza punkt, w którym mierzy się masę materiałów odpadowych w celu określenia ilości odpadów w punkcie obliczeniowym;
g)
"bioodpady komunalne posegregowane i poddane recyklingowi u źródła" oznaczają bioodpady komunalne poddawane recyklingowi w miejscu, w którym są wytwarzane, przez osoby, które je wytwarzają.
Artykuł  2

Obliczanie ilości odpadów komunalnych, które są przygotowywane do ponownego użycia, na podstawie art. 11a ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE

Ilość odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia obejmuje wyłącznie produkty lub składniki produktów, które po operacjach sprawdzenia, oczyszczenia lub naprawy mogą zostać ponownie użyte bez dalszego sortowania lub wstępnego przetwarzania. Części tych produktów lub tych składników produktów, które zostały usunięte podczas operacji naprawy, mogą zostać uwzględnione w ilości odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia.

Artykuł  3

Obliczanie ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11a ust. 2 i art. 11a ust. 5 dyrektywy 2008/98/WE

1. 
Ilość odpadów komunalnych poddanych recyklingowi to ilość odpadów komunalnych w punkcie obliczeniowym. Ilość odpadów komunalnych wprowadzanych do procesu recyklingu obejmuje materiały docelowe. Może ona obejmować materiały niedocelowe tylko w zakresie, w jakim ich obecność jest dopuszczalna w konkretnym procesie recyklingu.
2. 
Punkty obliczeniowe mające zastosowanie do niektórych materiałów odpadowych i niektórych procesów recyklingu określono w załączniku I.
3. 
W przypadku gdy materiały zawarte w odpadach komunalnych przestają być odpadami w punktach obliczeniowych określonych w załączniku I, ilość tych materiałów uwzględnia się w ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi.
4. 
Niezależnie od tego, czy punkt pomiarowy odnosi się do materiału wyjściowego z zakładu, który wysyła odpady komunalne do recyklingu bez dalszego przetwarzania wstępnego, czy do wkładu do zakładu, w którym odpady komunalne wprowadza się do procesu recyklingu bez dalszego przetwarzania wstępnego, ilości posortowanych odpadów komunalnych odrzuconej przez zakład recyklingu nie uwzględnia się w ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi.
5. 
Jeżeli przetwarzanie wstępne w zakładzie odbywa się przed punktem obliczeniowym w tym zakładzie, odpadów usuniętych podczas tego przetwarzania wstępnego nie uwzględnia się w ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi zgłaszanej przez ten zakład.
6. 
Jeżeli odpady komunalne wytworzone przez dane państwo członkowskie zostały zmieszane z innymi odpadami lub odpadami z innego państwa przed punktem pomiarowym lub punktem obliczeniowym, proporcję odpadów komunalnych pochodzących z danego państwa członkowskiego identyfikuje się za pomocą odpowiednich metod, takich jak rejestry elektroniczne i badania próby. W przypadku gdy takie odpady podlegają dalszemu przetwarzaniu wstępnemu, ilość materiałów niedocelowych usuniętych w wyniku tego przetwarzania jest odliczana, z uwzględnieniem proporcji oraz, w stosownych przypadkach, jakości materiałów odpadowych pochodzących z odpadów komunalnych pochodzących z danego państwa członkowskiego.
7. 
Jeżeli materiały zawarte w odpadach komunalnych wprowadza się do procesów odzysku, w których wykorzystuje się je głównie jako paliwo lub w inny sposób w celu wytwarzania energii, materiału wyjściowego takich procesów poddawanego odzyskowi materiałów (np. frakcji mineralnej popiołu dennego lub klinkieru powstałego ze współspalania) nie uwzględnia się w ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, z wyjątkiem metali wydzielonych i poddanych recyklingowi po spaleniu odpadów komunalnych. Metale będące elementem minerałów stanowiących materiał wyjściowy procesu współspalania odpadów komunalnych nie są zgłaszane jako poddane recyklingowi.
8. 
Jeżeli materiały zawarte w odpadach komunalnych wprowadza się do procesów odzysku, w których nie wykorzystuje się ich głównie ani jako paliwo lub w inny sposób w celu wytwarzania energii, ani do odzysku materiałów, ale ich wynikiem jest materiał wyjściowy, który obejmuje w znacznych proporcjach materiały pochodzące z recyklingu, paliwa lub materiały do wypełniania wyrobisk, ilość odpadów poddanych recyklingowi określa się za pomocą metody bilansu masy, która skutkuje uwzględnieniem wyłącznie materiałów odpadowych podlegających recyklingowi.
Artykuł  4

Obliczanie ilości bioodpadów komunalnych poddanych recyklingowi na podstawie art. 11a ust. 4 dyrektywy 2008/98/WE

1. 
Ilość poddanych recyklingowi bioodpadów komunalnych poddawanych obróbce tlenowej lub beztlenowej obejmuje wyłącznie materiały faktycznie poddawane obróbce tlenowej lub beztlenowej, z wyłączeniem wszelkich materiałów usuwanych mechanicznie w trakcie procesu recyklingu lub po nim (w tym materiałów ulegających biodegradacji).
2. 
Od dnia 1 stycznia 2027 r. państwa członkowskie mogą zaliczać bioodpady komunalne do odpadów poddanych recyklingowi tylko wtedy, gdy:
a)
zebrano je selektywnie u źródła;
b)
zebrano je wraz z odpadami o podobnych właściwościach biodegradacyjnych i możliwościach kompostowania, zgodnie z art. 22 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2008/98/WE; lub
c)
posegregowano je i poddano recyklingowi u źródła.
3. 
Do obliczania ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła państwa członkowskie stosują metodę określoną w załączniku II.
4. 
Ilość bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła określona na podstawie ust. 3 jest uwzględniana zarówno w ilości odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, jak i w całkowitej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych.
Artykuł  5

Obliczanie ilości metali poddanych recyklingowi wydzielonych po spaleniu odpadów komunalnych na podstawie art. 11a ust. 6 dyrektywy 2008/98/WE

1. 
Ilość metali poddanych recyklingowi oddzielonych od popiołu dennego obejmuje wyłącznie metale zawarte w koncentracie oddzielonym od surowego popiołu dennego z odpadów komunalnych i nie obejmuje innych materiałów znajdujących się w koncentracie.
2. 
Do obliczania ilości metali poddanych recyklingowi oddzielonych od popiołu dennego z odpadów komunalnych państwa członkowskie stosują metodę określoną w załączniku III.
Artykuł  6

Zbieranie danych

1. 
Państwa członkowskie uzyskują dane bezpośrednio od zakładów lub przedsiębiorstw gospodarujących odpadami, stosownie do okoliczności.
2. 
Państwa członkowskie rozważą korzystanie z rejestrów elektronicznych do rejestrowania danych o odpadach komunalnych.
3. 
W przypadku gdy zbieranie danych opiera się na badaniach, badania te muszą spełniać następujące wymogi minimalne:
a)
muszą być przeprowadzane w regularnych, określonych odstępach czasu i odpowiednio odzwierciedlać różnice w danych, które mają być badane;
b)
muszą opierać się na reprezentatywnej próbie populacji, której dotyczą ich wyniki.
Artykuł  7

Zgłaszanie danych

1. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. a) i b) dyrektywy 2008/98/WE w formacie określonym w załączniku IV.

W odniesieniu do wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2008/98/WE uznaje się, że państwa członkowskie, które zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości w formacie określonym w załączniku V, spełniają przepisy określone w akapicie pierwszym.

2. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. c)-e) oraz art. 11 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE w formacie określonym w załączniku V.
3. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące mineralnych lub syntetycznych olejów smarowych lub przemysłowych wprowadzonych do obrotu oraz zebranych selektywnie i przetworzonych olejów odpadowych w formacie określonym w załączniku VI.
4. 
Komisja publikuje dane zgłoszone przez państwa członkowskie, chyba że, w odniesieniu do informacji zawartych w sprawozdaniach z kontroli jakości państwo członkowskie złoży uzasadniony wniosek o wstrzymanie publikacji niektórych danych.
Artykuł  8

Uchylenie

Decyzja wykonawcza C(2012) 2384 traci moc. Odesłania do uchylonej decyzji wykonawczej odczytuje się jako odesłania do art. 7 ust. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Przepisy przejściowe

Państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące wdrożenia art. 11 ust. 2 lit. a) i b) dyrektywy 2008/98/WE za rok referencyjny 2016 oraz, w stosownych przypadkach, za rok referencyjny 2017 do dnia 30 września 2019 r. Dane za rok referencyjny 2018 i, w stosownych przypadkach, za rok referencyjny 2019 należy przedłożyć odpowiednio w ciągu 18 miesięcy od końca każdego roku referencyjnego. Dane, o których mowa w niniejszym artykule, są przekazywane Komisji przy zastosowaniu standardu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 5 ust. 4 decyzji 2011/753/UE.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PUNKTY OBLICZENIOWE, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 2

Materiał Punkt obliczeniowy
Szkło Szkło sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed obróbką w piecu szklarskim lub wykorzystaniem do produkcji mediów filtracyjnych, materiałów ściernych, materiałów izolacyjnych ze szkła oraz materiałów budowlanych.
Metale Metale sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed obróbką w piecu do przetapiania metali lub piecu do obróbki cieplnej metali.
Papier/tektura Papier sortowany, niepoddany innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem do przygotowania masy włóknistej.
Tworzywa sztuczne Tworzywa sztuczne podzielone wg polimerów, niepoddane innemu przetwarzaniu przed poddaniem granulowaniu, ekstruzji lub formowaniu.

Płatki z tworzyw sztucznych, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcie końcowym.

Drewno Drewno sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcji płyt wiórowych.

Sortowane drewno poddawane procesowi kompostowania.

Tekstylia Tekstylia sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcji włókien tekstylnych, szmat lub granulatów.
Odpady składające się z wielu materiałów Tworzywa sztuczne, szkło, metal, drewno, tekstylia, papier i tektura oraz inne materiały składowe pochodzące z przetwarzania odpadów składających się z wielu materiałów, niepoddane innemu przetwarzaniu przed przekazaniem do punktu obliczeniowego ustalonego dla danego materiału zgodnie z niniejszym załącznikiem lub z art. 11a dyrektywy 2008/98/WE i art. 3 niniejszej decyzji.
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) WEEE przyjmowane do zakładu zajmującego się recyklingiem po odpowiednim przetworzeniu i zakończeniu czynności wstępnych zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE (1).
Baterie Frakcje wejściowe wprowadzane do procesu recyklingu baterii zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 493/2012 (2).
(1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).

(2)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. ustanawiające na podstawie dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady szczegółowe przepisy dotyczące obliczania wydajności recyklingu dla procesów recyklingu zużytych baterii i akumulatorów (Dz.U. L 151 z 12.6.2012, s. 9).

ZAŁĄCZNIK  II

METODA OBLICZANIA BIOODPADÓW KOMUNALNYCH POSEGREGOWANYCH I PODDAWANYCH RECYKLINGOWI U ŹRÓDŁA, O KTÓREJ MOWA W ART. 4 UST. 3

1.
Ilość bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła oblicza się według następującego wzoru:

gdzie:

mMBWRSoznacza masę bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła;

nARUioznacza liczbę aktywnych jednostek recyklingu zajmujących się recyklingiem bioodpadów komunalnych u źródła w podpróbie i;

mFi oznacza masę bioodpadów komunalnych spożywczych i kuchennych pochodzących z recyklingu u źródła

w przeliczeniu na aktywną jednostkę recyklingu w podpróbie i oraz

mGi oznacza masę bioodpadów komunalnych z ogrodów i parków poddanych recyklingowi u źródła w przeli-

czeniu na aktywną jednostkę recyklingu w podpróbie i.

2.
Liczba aktywnych jednostek recyklingu zajmujących się recyklingiem bioodpadów komunalnych u źródła obejmuje jedynie te jednostki recyklingu, z których korzystają wytwórcy odpadów. Liczbę tę uzyskuje się z rejestrów tych jednostek lub na podstawie ankiet wśród gospodarstw domowych.
3.
Ilość bioodpadów komunalnych poddanych recyklingowi u źródła na aktywną jednostkę recyklingu ustala się poprzez bezpośredni lub pośredni pomiar bioodpadów przyjmowanych do aktywnych jednostek recyklingu zgodnie z pkt 4 i 5.
4.
Pomiar bezpośredni wymaga pomiaru ilości odpadów przekazanych do aktywnej jednostki recyklingu lub ich materiału wyjściowego wg następujących warunków:
a)
w miarę możliwości pomiar jest realizowany przez organy publiczne lub w ich imieniu;
b)
w przypadku gdy pomiar dokonywany jest przez samych wytwórców odpadów, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby zgłoszone ilości były poddawane kontroli wiarygodności i dostosowane, aby ilość bioodpadów posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła w żadnym przypadku nie przekraczała średniej ilości bioodpadów komunalnych zbieranych przez podmioty gospodarujące odpadami na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym;
c)
w przypadku pomiaru materiału wyjściowego do obliczenia ilości odpadów przekazanych do aktywnej jednostki recyklingu stosuje się wiarygodny współczynnik.
5.
Pomiar pośredni wymaga przeprowadzenia pomiarów następujących ilości w oparciu o badania składu zebranych odpadów komunalnych, z uwzględnieniem bioodpadów komunalnych zbieranych selektywnie oraz bioodpadów komunalnych, które nie są zbierane selektywnie:
a)
ilość bioodpadów zawartych w zebranych odpadach komunalnych wytwarzanych przez gospodarstwa domowe lub w miejscach, gdzie odpady są segregowane i poddawane recyklingowi u źródła;
b)
ilość bioodpadów zawartych w zebranych odpadach komunalnych wytwarzanych przez gospodarstwa domowe lub w miejscach o charakterze zbliżonym do gospodarstwa domowego lub miejsc, o których mowa w lit. a), nieposegregowanych i nie poddawanych recyklingowi u źródła.
Ilość bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła, określa się na podstawie różnicy między ilościami określonymi w lit. a) i b).
6.
Metoda określania ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła w przeliczeniu na aktywną jednostkę recyklingu zgodnie z pkt 3-5, w szczególności metody doboru próby stosowane w badaniach służących zbieraniu danych, odzwierciedlają co najmniej następujące czynniki:
a)
wielkość i rodzaj gospodarstw domowych korzystających z aktywnej jednostki recyklingu w przypadku odpadów spożywczych i kuchennych;
b)
rozmiar i sposób zarządzania ogrodami i parkami obsługiwanymi przez aktywną jednostkę recyklingu dla odpadów z ogrodów i parków;
c)
dostępny system zbierania odpadów, w szczególności komplementarne wykorzystywanie usług zbierania odpadów dla bioodpadów i zmieszanych odpadów komunalnych;
d)
poziom i sezonowość wytwarzania bioodpadów komunalnych.
7.
W przypadku, gdy udział bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła we wszystkich wytwarzanych odpadach komunalnych wynosi mniej niż 5 % na poziomie krajowym, państwa członkowskie mogą stosować uproszczoną metodę obliczania bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła, stosując następujący wzór:

gdzie:

mMBWRS oznacza masę bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła;

nP oznacza liczbę osób uczestniczących w recyklingu bioodpadów komunalnych u źródła;

mBWpp oznacza masę wytworzonych bioodpadów komunalnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca oraz

qRS oznacza współczynnik oddający udział wytworzonych bioodpadów komunalnych, które prawdopodobnie

zostaną posegregowane i poddane recyklingowi u źródła, w całkowitej ilości wytworzonych bioodpadów komunalnych.

8.
Do celów stosowania wzoru określonego w pkt 7 państwa członkowskie zapewniają, aby:
a)
mBWpp jest obliczana na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, w zależności od przypadku, na podstawie ankiet dotyczących składu odpadów komunalnych zebranych selektywnie i zmieszanych.
b)
qRS określa się z uwzględnieniem czynników wymienionych w pkt 6 lit. a)-d).
9.
Wzory określone w niniejszym załączniku można stosować do wszystkich bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła lub tylko do bioodpadów komunalnych spożywczych i kuchennych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła.
10.
Badania zmierzające do zebrania danych do celów stosowania wzorów określonych w niniejszym załączniku należy przeprowadzić w pierwszym roku sprawozdawczym w zakresie bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła, a następnie co pięć lat, zaś w odniesieniu do pozostałych lat - w przypadku gdy istnieją powody, by oczekiwać znacznych zmian w ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła.

Państwa członkowskie mogą uaktualnić zgłoszoną ilość odpadów komunalnych poddanych recyklingowi u źródła w latach, dla których dane nie są zbierane, za pomocą stosownych oszacowań.

11.
Badania mające na celu zebranie danych do celów stosowania wzorów określonych w niniejszym załączniku oparte są na reprezentatywnych próbkach oraz stosownych podpróbkach. Zgodnie z naukowo przyjętymi technikami statystycznymi wyniki tych badań powinny być statystycznie istotne.
12.
Państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki, aby zgłoszone ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddawanych recyklingowi nie były zawyżane.

ZAŁĄCZNIK  III

METODA OBLICZANIA METALI PODDANYCH RECYKLINGOWI WYDZIELONYCH PO SPALENIU ODPADÓW KOMUNALNYCH, O KTÓREJ MOWA W ART. 5 UST. 2

1.
W odniesieniu do wzorów określonych w niniejszym załączniku stosuje się następujące definicje:

mtotal IBA metals oznacza całkowitą masę metali w popiele dennym pochodzącym ze spalania w danym roku;

mIBA metal concentrates oznacza masę koncentratów metali oddzieloną od surowego popiołu dennego pochodzącego ze spalania odpadów komunalnych w danym roku;

cIBAmetals oznacza stężenie metali w koncentratach metali;

mIBA metals oznacza masę metali w koncentracie metalu w danym roku;

mnon-metallic oznacza masę materiału niemetalowego w koncentracie metalu w danym roku;

mMSW oznacza masę odpadów komunalnych poddanych procesowi spalania w danym roku;

cmetalsMSW oznacza stężenie metali w odpadach komunalnych poddanych procesowi spalania;

mW oznacza masę wszystkich odpadów poddanych procesowi spalania w danym roku;

cmetalsMSWI oznacza stężenie metali we wszystkich odpadach poddanych procesowi spalania; oraz

mMSW IBA metals oznacza masę metali pochodzących z odpadów komunalnych w danym roku.

2.
Po wydzieleniu koncentratu metalu z surowego popiołu dennego pochodzącego ze spalania całkowita masa metali w popiele dennym pochodzącym ze spalania w danym roku obliczana jest według następującego wzoru:

3.
Dane dotyczące masy koncentratów metali uzyskuje się z zakładów, które wydzielają koncentraty metali z surowego popiołu dennego pochodzącego ze spalania.
4.
Stężenie metali w koncentratach metalowych oblicza się na podstawie danych zebranych w drodze regularnych badań przeprowadzanych w zakładach przetwarzających koncentraty metali i dostarczających swoje materiały wyjściowe do zakładów produkujących wyroby metalowe. Należy rozróżnić: metale żelazne, metale nieżelazne i stal nierdzewną. Do obliczenia stężenia metali w koncentratach metalowych stosuje się następujący wzór:

5.
W przypadku, gdy odpady komunalne są spalane wraz z innymi odpadami, stężenie metali w spalonych odpadach z różnych źródeł ustala się przez badanie próbek odpadów poddanych procesowi spalania. Badania te przeprowadza się co najmniej raz na pięć lat oraz kiedy istnieją powody, by przypuszczać, że skład odpadów poddanych przekształceniu termicznemu uległ znacznej zmianie. Masę metali pochodzących z odpadów komunalnych oblicza się za pomocą następującego wzoru:

6.
Jeżeli udział odpadów komunalnych we wszystkich odpadach poddanych przekształceniu termicznemu przekracza 75 %, na zasadzie odstępstwa od pkt 5 masę metali pochodzących z odpadów komunalnych można obliczyć według następującego wzoru:

ZAŁĄCZNIK  IV

DANE DOTYCZĄCE ODPADÓW POCHODZĄCYCH Z GOSPODARSTW DOMOWYCH I PODOBNYCH ODPADÓW INNEGO POCHODZENIA ORAZ DANE DOTYCZĄCE ODPADÓW BUDOWLANYCH I ROZBIÓRKOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7 UST. 1

A.
FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH WYKONANIA ART. 11 UST. 2 LIT. A) DYREKTYWY 2008/98/WE, ODNOSZĄCYCH SIĘ DO PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA I RECYKLINGU ODPADÓW POCHODZĄCYCH Z GOSPODARSTW DOMOWYCH ORAZ PODOBNYCH ODPADÓW INNEGO POCHODZENIA
Metoda obliczeń (1) Wytworzone odpady (2) (t) Przygotowanie do ponownego użycia i recyklingu (3) (t)
(1) Metoda obliczania wybrana na podstawie decyzji 2011/753/UE: należy tu wpisać numer wybranej metody obliczania (1-4), wg drugiej kolumny załącznika I do tej decyzji.

(2) Odpady z gospodarstw domowych lub odpady z gospodarstw domowych i podobne odpady innego pochodzenia, wymagane zgodnie z wybraną metodą obliczeniową.

(3) Przygotowane do ponownego użycia i recyklingu odpady z gospodarstw domowych lub odpady z gospodarstw domowych i podobne odpady innego pochodzenia, wymagane zgodnie z wybraną metodą obliczeniową.

B.
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA W CZĘŚCI A
I.
Cel sprawozdania

Celem tego sprawozdania jest zebranie informacji na temat metod zestawiania danych i zakresu przedłożonych danych. Sprawozdanie powinno umożliwić lepsze zrozumienie podejść przyjętych przez państwa członkowskie, a także możliwości i ograniczeń porównywalności danych pomiędzy poszczególnymi państwami.

II.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja przedkładająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data złożenia/wersja:
III.
Informacje na temat odpadów z gospodarstw domowych oraz podobnych odpadów innego pochodzenia
1.
W jaki sposób szacuje się wytworzone ilości odpadów, aby zapewnić zgodność z celami w zakresie odpadów?
2.
Czy przeprowadzono analizę sortowania odpadów z gospodarstw domowych i podobnych odpadów innego pochodzenia? Tak/Nie
3.
W przypadku stosowania innych metod należy je opisać:
4.
W jaki sposób ilości odpadów zgłoszone w części A odnoszą się do statystyk odpadów w sprawozdaniach złożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ?
5.
Należy opisać skład i źródła odpadów z gospodarstw domowych i podobnych odpadów innego pochodzenia, zaznaczając odpowiednie pola w tabeli.
Materiały odpadowe Kody odpadów (1) Wytwarzane przez
Gospodarstwa domowe Małe przedsiębiorstwa Restauracje, stołówki Przestrzenie publiczne Inne (należy określić)
Papier i tektura 20 01 01, 15 01 01
Metale 20 01 40, 15 01 04
Tworzywa sztuczne 20 01 39, 15 01 02
Szkło 20 01 02, 15 01 07
Odpady kuchenne ulegające biodegradacji 20 01 08
Wraz z kompostowaniem w gospodarstwach domowych? tak/nie
Odpady z ogrodów i parków ulegające biodegradacji 20 02 01 Wraz z kompostowaniem w gospodarstwach domowych? tak/nie
Odpady z ogrodów i parków nieulegające biodegradacji 20 02 02, 20 02 03
Drewno 20 01 38, 15 01 03
Tekstylia 20 01 10, 20 01 11, 15 01 09
Baterie 20 01 34, 20 01 33*
Zużyte urządzenia 20 01 21*, 20 01 23*, 20 01 35*, 20 01 36
Inne odpady komunalne 20 03 01, 20 03 02, 20 03 07, 15 0106
Odpady komunalne niewymienione powyżej (należy wymienić)
(!) W wykazie kodów odpadów ustanowionym decyzją Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępującą decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3).
6.
W odniesieniu do metod obliczania nr 1 i 2: W wierszach od a) do c) poniżej należy podać odpowiednie ilości lub udziały oraz kody odpadów stosowane do obliczania wytwarzania odpadów zgodnie z następującym równaniem:
a)
% papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła (oraz innych jednorodnych strumieni odpadów, w przypadku metody 2) w odpadach z gospodarstw domowych (oraz w podobnych odpadach w, przypadku metody 2), określony na podstawie analizy sortowania odpadów

X

b)
roczna ilość wytworzonych odpadów z gospodarstw domowych (oraz podobnych odpadów, w przypadku metody 2)

+

c)
selektywnie zebrany papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło (oraz inne jednorodne strumienie odpadów, w przypadku metody 2) z gospodarstw domowych (oraz selektywnie zbierane podobne odpady innego pochodzenia, w przypadku metody 2) (kody odpadów 15 01, 20 01)
a)
b)
c)
7.
W jaki sposób opracowuje się dane na temat przygotowania do ponownego użycia i recyklingu?
a)
Czy dane opierają się na ilościach odpadów przesyłanych do zakładów zajmujących się przetwarzaniem wstępnym (np. sortowni, zakładów mechanicznobiologicznego przetwarzania odpadów)? Tak/Nie

Jeśli odpowiedź brzmi "tak", należy przedstawić informacje na temat wydajności recyklingu:

b)
Czy dane opierają się na ilościach odpadów przekazanych do procesu ostatecznego recyklingu? Tak/Nie
c)
Należy opisać proces zatwierdzania danych:
8.
Czy wystąpiły problemy ze stosowaniem zasad obliczania odpadów ulegających biodegradacji? Tak/Nie Jeśli odpowiedź brzmi "tak", należy opisać ten problem/te problemy:
9.
Czy odpady:
a)
wysłano do innego państwa członkowskiego? (Tak/Nie)
b)
wywieziono poza Unię w celu przetworzenia? (Tak/Nie)

Jeśli odpowiedź na pytanie a) lub b) brzmi "tak", w jaki sposób uzyskano, monitorowano i zatwierdzano współczynniki przygotowania do ponownego użycia i recyklingu tych wysyłanych lub wywiezionych ilości?

C.
FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH WYKONANIA ART. 11 UST. 2 LIT. B) DYREKTYWY 2008/98/WE W ODNIESIENIU DO ODPADÓW BUDOWLANYCH I ROZBIÓRKOWYCH
Metoda obliczeń (1) Wytworzone odpady (t) Przygotowywanie do ponownego użycia (t) Recykling (t) Wypełnianie wyrobisk (t) Inne sposoby odzysku

materiałów (2)

(t)

Łączny odzysk materiałów (3) (t)
(1) Metoda obliczania wybrana na podstawie załącznika II do decyzji 2011/753/UE.

(2) Obejmuje to odzysk materiałów inny niż przygotowanie do ponownego użycia, recykling i wypełnianie wyrobisk.

(3) Jest to suma ilości zgłoszonych w ramach przygotowania do ponownego użycia, recyklingu, wypełniania wyrobisk i innych procesów odzysku materiałów.

D.
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA W CZĘŚCI C
I.
Cel sprawozdania

Celem tego sprawozdania jest zebranie informacji na temat metod zestawiania danych i zakresu przedłożonych danych. Sprawozdanie powinno umożliwić lepsze zrozumienie podejść przyjętych przez państwa członkowskie, a także możliwości i ograniczeń porównywalności danych pomiędzy poszczególnymi państwami.

II.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja przedkładająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data złożenia/wersja:
III.
Informacje dotyczące odpadów budowlanych i rozbiórkowych
1.
W jaki sposób określa się ilości wytworzonych odpadów budowlanych i rozbiórkowych? W jaki sposób ilości te odnoszą się do danych zawartych w sprawozdaniach składanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2150/2002?
2.
W jaki sposób opracowuje się dane na temat przygotowania do ponownego użycia, recyklingu, wypełniania wyrobisk i innych sposobów odzysku?

Należy dołączyć opis zastosowania definicji wypełniania wyrobisk określonej w art. 3 pkt 17a dyrektywy 2008/98/WE w kontekście sprawozdawczości dotyczącej odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz opis różnych procesów przetwarzania odpadów zgłoszonych w kategorii "inne sposoby odzysku" w tabeli w części C oraz ich udział (w %).

3.
Czy dane opierają się na ilości odpadów przekazanych do zakładów zajmujących się przetwarzaniem wstępnym? Tak/Nie Jeśli odpowiedź brzmi "tak", należy przedstawić informacje na temat wydajności przetwarzania wstępnego:
4.
Czy dane opierają się na ilości odpadów przekazanych do procesu ostatecznego recyklingu? Tak/Nie
5.
Należy opisać proces zatwierdzania danych:
6.
Czy odpady:
a)
wysłano do innego państwa członkowskiego? Tak/Nie
b)
wywieziono poza Unię w celu przetworzenia? Tak/Nie Jeśli odpowiedź brzmi "tak", w jaki sposób uzyskano, monitorowano i zatwierdzano współczynniki ponownego użycia i recyklingu tych wysyłanych lub wywiezionych ilości?

ZAŁĄCZNIK  V

DANE NA TEMAT ODPADÓW KOMUNALNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7 UST. 2

A.
FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH

grafika

B.
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA W CZĘŚCI A
I.
Cele sprawozdania

Cele sprawozdania z kontroli jakości to:

1.
kontrola kompleksowości stosowania przez państwa członkowskie definicji odpadów komunalnych;
2.
ocena jakości procesów zbierania danych, w tym zakresu i zatwierdzania źródeł danych administracyjnych oraz statystycznej wiarygodności podejść opartych na badaniach;
3.
zrozumienie powodów istotnych zmian w przekazywanych danych między latami referencyjnymi oraz zagwarantowanie dokładności tych danych;
4.
zagwarantowanie stosowania przepisów i wspólnych metod pomiaru metali wydzielonych po spaleniu odpadów komunalnych; oraz
5.
sprawdzenie zgodności ze szczególnymi wymogami ustanowionymi w zasadach obliczania docelowej wielkości recyklingu.
II.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja przedkładająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data złożenia/wersja:
6.
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
III.
Informacje dotyczące odpadów komunalnych
1.
Opis jednostek zaangażowanych w zbieranie danych
Nazwa instytucji Opis kluczowych obowiązków

W stosownych przypadkach dodać wiersze

2.
Czy dane dotyczące odpadów komunalnych zgłoszone w części A zostaną wykorzystywane do wykazania zgodności z wartością docelową określoną w art. 11 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2008/98/WE? Tak/Nie
3.
Opis zastosowanych metod
3.1.
Wytwarzanie odpadów komunalnych
3.1.1.
Metody określania wytwarzania odpadów komunalnych (zaznaczyć krzyżykiem lub wpisać w ostatniej kolumnie)
Składnik odpadów komunalnych Dane administracyjne Badania Rejestr elektroniczny Dane od

podmiotów

gospodarujących

odpadami

Dane z gmin Dane z systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta Inne (wyszczególnić)
Łącznie
Metale
Szkło
Tworzywa sztuczne
Papier i tektura
Bioodpady
Drewno
Tekstylia
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Baterie
Odpady wielkogabarytowe
Odpady zmieszane
Inne (wyszczególnić)
3.1.2.
Opis metody zastosowanej do wdrożenia definicji odpadów komunalnych w krajowych systemach zbierania danych, w tym metody wykorzystywanej do zbierania danych dotyczących frakcji odpadów komunalnych innych niż pochodzące z gospodarstw domowych
3.1.3.
Kody statystyczne, stosowanie kodów odpadów i weryfikacja danych dotyczących wytwarzania odpadów komunalnych
Kody odpadów (1) Inna stosowana klasyfikacja Proces weryfikacji
Składnik odpadów komunalnych Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów

czasowych

(tak/nie)

Audyt (tak/nie) Opis procedury weryfikacji
Metale 20 01 40, 15 01 04, 15 01 11*
Szkło 20 01 02, 15 01 07
Tworzywa sztuczne 20 01 39, 15 01 02
Papier i tektura 20 01 01, 15 01 01
Bioodpady 20 01 08, 20 01 25, 20 02 01
Drewno 20 01 37*, 20 01 38, 15 01 03
Tekstylia 20 01 10, 20 01 11, 15 01 09
Sprzęt elektryczny i elektroniczny 20 01 21*, 20 01 23*, 20 01 35*, 20 01 36
Baterie 20 01 33*, 20 01 34
Odpady wielkogabarytowe 20 03 07
Odpady zmieszane 20 03 01, 15 01 06
Inne (wyszczególnić) 20 01 13*, 20 01 14*, 20 01 15*, 20 01 17*, 20 01 19*, 20 01 26*, 20 01 27*, 20 01 28, 20 01 29*, 20 01 30, 20 01 31*, 20 01 32, 20 01 41, 20 01 99, 20 02 03, 20 03 02, 20 03 03, 20 03 99, 15 01 05, 15 01 10*
(1) Kody odpadów ustanowione decyzją 2000/532/WE.
3.1.4.
Metody szacowania składu mieszanych odpadów komunalnych wytworzonych w odniesieniu do każdego materiału
3.1.5.
Szacunkowy udział odpadów pochodzących z gospodarstw domowych w odpadach komunalnych (w %) oraz sposób jego obliczenia
3.1.6.
Sposoby wyłączania odpadów o charakterze i składzie różnym od odpadów z gospodarstw domowych, a w szczególności:
odpadów opakowaniowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego z komercyjnych i przemysłowych źródeł, które nie są podobne do odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe, oraz
rodzajów odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe, ale niebędących częścią odpadów komunalnych, takich jak odpady budowlane i rozbiórkowe.
3.1.7.
Wyjaśnienie szacunków wykorzystanych do pokrycia luk w danych dotyczących wytworzonych odpadów komunalnych w odniesieniu do ilości odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe (na przykład z powodu niepełnego objęcia gospodarstw domowych systemami zbiórki) oraz podobnych odpadów (na przykład z powodu niepełnego objęcia podobnych odpadów danymi dotyczącymi zbiórki odpadów).
3.1.8.
Różnice w stosunku do danych zgłoszonych w poprzednich latach

Wyjaśnienie wszelkich istotnych zmian metodologicznych w podejściu do zbierania danych dotyczących odpadów komunalnych stosowanych w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu do podejścia zastosowanego w poprzednich latach referencyjnych (w szczególności korekt retrospektywnych, ich charakteru oraz tego, czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).

Szczegółowe wyjaśnienie przyczyn różnicy tonażu dla każdego składnika odpadów komunalnych, dla którego odchylenie w stosunku do danych zgłoszonych za poprzedni rok referencyjny wynosi ponad 10 %.

Składnik odpadów komunalnych Odchylenie (%) Główna przyczyna odchylenia

W stosownych przypadkach dodać wiersze

3.2.
Zarządzanie odpadami komunalnymi
3.2.1.
Klasyfikacja procesów przetwarzania

Informacje dotyczące klasyfikacji procesów przetwarzania (jeżeli stosowana jest standardowa klasyfikacja, taka jak kody procesów unieszkodliwiania lub procesów odzysku określone w załącznikach I i II do dyrektywy 2008/98/WE, należy odnieść się do nazwy lub określić i opisać wszystkie zastosowane odpowiednie kategorie).

3.2.2.
Opis metod określania ilości przetwarzanych odpadów komunalnych (zaznaczyć krzyżykiem)
Metody zbierania danych/Rodzaje odpadów komunalnych Dane administracyjne Badania Rejestr elektroniczny Dane od

podmiotów

gospodarujących

odpadami

Dane z gmin Dane z systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta Inne (wyszczególnić)
Łącznie
Metale
Szkło
Tworzywa sztuczne
Papier i tektura
Bioodpady
Drewno
Tekstylia
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Baterie
Odpady wielkogabarytowe
Odpady zmieszane
Inne (wyszczególnić)

Dodatkowe informacje na temat metod, w tym kombinacji zastosowanych metod

3.2.3.
Przygotowywanie do ponownego użycia

Opis sposobu obliczenia ilości przygotowanych do ponownego użycia.

3.2.4.
Opis zastosowanych punktów pomiarowych recyklingu, np. w punkcie obliczeniowym lub po zakończeniu sortowania przy odjęciu odpowiednio materiałów niedocelowych, i kryteriów zniesienia statusu odpadu itp., w tym w stosownych przypadkach różnic na poziomie regionalnym i lokalnym oraz dla gospodarstw domowych i podobnych odpadów
Składnik odpadów komunalnych Opis zastosowanych punktów pomiarowych
Metale
Metale w popiele dennym pochodzącym ze spalania
Szkło
Tworzywa sztuczne
Papier i tektura
Bioodpady
Drewno
Tekstylia
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Baterie
Odpady wielkogabarytowe
Inne

Szczegółowy opis zastosowanej metody obliczania ilości materiałów niedocelowych, w stosownych przypadkach usuwanych między punktami pomiarowymi i punktami obliczeniowym.

3.2.5.
Opis metody stosowanej do określenia w odniesieniu do każdego materiału ilości materiałów pochodzących z recyklingu zawartych w produktach odpadowych złożonych z wielu materiałów.
3.2.6.
Zastosowanie średnich poziomów strat (ALR)

Opis posortowanych odpadów, do których stosuje się ALR, rodzaje sortowni, do których stosuje się różne ALR, metodologiczne podejście do obliczania ALR w takim punkcie/takich punktach, z uwzględnieniem dokładności statystycznej wszelkich wykorzystanych badań lub charakteru wszelkich specyfikacji technicznych.

Posortowany materiał odpadowy i rodzaj sortowni Zastosowany ALR (w %) Opis

W stosownych przypadkach dodać wiersze

3.2.7.
Przypisanie odpadów do źródeł komunalnych i innych niż komunalne w punkcie pomiarowym

Opis metody zastosowanej do wyłączenia odpadów innych niż komunalne (dopuszczalne jest zagregowanie danych dla zakładów podobnego rodzaju).

Odpady/Kody odpadów Rodzaj zakładu Udział odpadów komunalnych (%) Opis metod zastosowanych do uzyskania udziału procentowego

W stosownych przypadkach dodać wiersze

3.2.8.
Przypisanie odpadów do różnych państw członkowskich w punkcie pomiarowym

Opis metody zastosowanej do wyłączenia odpadów pochodzących z innego państwa członkowskiego lub z krajów trzecich (dopuszczalne jest zagregowanie danych dla zakładów podobnego rodzaju).

Odpady/Kody odpadów Rodzaj zakładu Udział odpadów z danego państwa członkowskiego (%) Opis metod zastosowanych do uzyskania udziału procentowego

W stosownych przypadkach dodać wiersze

3.2.9.
Recykling bioodpadów komunalnych nieposegregowanych lub posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła (stosowne do 2026 r.)

Informacje o środkach mających zapewnić spełnienie warunków określonych w art. 11a ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy 2008/98/WE w odniesieniu do recyklingu bioodpadów komunalnych nieposegregowanych lub posegregowanych i poddawanych recyklingowi u źródła.

3.2.10.
Bioodpady posegregowane i poddane recyklingowi u źródła

Ogólny opis zastosowanej metody, w tym stosowanie pomiaru bezpośredniego i pośredniego oraz zastosowanej uproszczonej metody pomiaru bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła.

Opis metod stosowanych do uzyskania liczby aktywnych jednostek recyklingu lub liczby osób uczestniczących w recyklingu bioodpadów komunalnych segregowanych u źródła za pomocą rejestrów lub badań oraz do zapewnienia, że liczba aktywnych jednostek recyklingu obejmuje tylko jednostki recyklingu aktywnie wykorzystywane przez wytwórców odpadów.

Opis metod ustalania ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła na potrzeby wzorów określonych w załączniku II.

Szczegółowy opis badań, w tym ich częstotliwości, podpróbek, poziomów ufności i przedziałów ufności.

Opis środków mających zapewnić, że zgłoszone ilości bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła, nie są zawyżone (w tym zastosowanie współczynnika utraty wilgoci).

Opis środków mających zapewnić prawidłowe przetwarzanie bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi oraz wykorzystanie materiału wyjściowego pochodzącego z recyklingu z korzyścią dla rolnictwa lub poprawy stanu środowiska.

3.2.11.
Metale wydzielone po spaleniu odpadów komunalnych

Szczegółowy opis metody zbierania danych do obliczenia ilości metali wydzielonych z popiołu dennego pochodzącego ze spalania.

Opis podejścia zastosowanego do pomiaru całkowitej ilości koncentratu metalu pozyskanego z popiołu dennego spalarni.

Opis metody oszacowania poziomu zawartości metali w całkowitej ilości koncentratu metalu, w tym wiarygodności wszelkich przeprowadzonych badań.

Opis metody szacowania udziału odpadów komunalnych wprowadzanych do spalarni, w tym wiarygodności wszelkich przeprowadzonych badań.

3.2.12.
Inne sposoby odzysku odpadów

Opis różnych procesów przetwarzania odpadów zgłoszonych w kategorii "inne sposoby odzysku" w tabeli w części A i ich udział (w %).

3.2.13.
Informacje dotyczące znaczenia tymczasowego składowania odpadów dla ilości odpadów przetworzonych w danym roku oraz wszelkich danych szacunkowych dotyczących odpadów poddanych recyklingowi w bieżącym roku referencyjnym po ich czasowym składowaniu w poprzednim roku referencyjnym/poprzednich latach referencyjnych oraz ilości odpadów przeznaczonych do czasowego składowania w bieżącym roku referencyjnym
3.2.14.
Różnice w stosunku do danych zgłoszonych za poprzednie lata referencyjne

Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu do metody obliczania zastosowanej w poprzednich latach referencyjnych, o ile nastąpiły (w szczególności korekt retrospektywnych, ich charakteru oraz tego, czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).

Szczegółowe wyjaśnienie przyczyn różnic w tonażu (które strumienie odpadów, sektory lub szacunki spowodowały tę różnicę i co jest ich przyczyną) dla każdego składnika odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, który wykazuje ponad 10 % odchylenia w stosunku do danych zgłoszonych za poprzedni rok referencyjny.

Składnik odpadów komunalnych Odchylenie (%) Główna przyczyna odchylenia

W stosownych przypadkach dodać wiersze

3.2.15.
Weryfikacja danych dotyczących recyklingu odpadów komunalnych
Składnik odpadów komunalnych Proces weryfikacji
Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów czasowych (tak/nie) Audyt (tak/nie) Opis procedury weryfikacji
Metale
Metale w popiele dennym pochodzącym ze spalania
Szkło
Tworzywa sztuczne
Papier i tektura
Bioodpady
Drewno
Tekstylia
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Baterie
Odpady wielkogabarytowe
Odpady zmieszane
Inne
4.
Dokładność danych
4.1.1.
Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych dotyczących wytwarzania i przetwarzania odpadów komunalnych, w tym błędów dotyczących pobierania próbek, zakresu, pomiaru, przetwarzania i braku odpowiedzi
4.1.2.
Wyjaśnienie zakresu i ważności badań w celu zebrania danych dotyczących wytwarzania i przetwarzania odpadów komunalnych
4.1.3.
Wykorzystane badania statystyczne dotyczące wytwarzania i przetwarzania odpadów komunalnych
Składnik odpadów komunalnych Rok Odsetek populacji objęty ankietą Dane (tony) Poziom ufności Margines błędu Szczegółowe dane

dotyczące korekt

z roku badania na

bieżący rok

Inne szczegóły

W stosownych przypadkach dodać wiersze

IV.
Poufność

Uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania z kontroli jakości, jeśli złożono o nie wniosek.

V.
Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje
C.
FORMAT SPRAWOZDANIA W SPRAWIE ŚRODKÓW PODJĘTYCH ZGODNIE Z ART. 11A UST. 3 I 8 DYREKTYWY 2008/98/WE
1.
Szczegółowy opis systemu kontroli jakości i identyfikowalności odpadów komunalnych, o których mowa w art. 11a ust. 3 i 8 dyrektywy 2008/98/WE
2.
Kontrola jakości i identyfikowalność odpadów komunalnych przetwarzanych poza terytorium państwa członkowskiego
Składnik odpadów komunalnych Poddane ostatecznemu

przetwarzaniu w danym

państwie członkowskim

(tak/nie)

Wysyłane do innego państwa członkowskiego UE (tak/nie) Wywiezione poza UE (tak/nie) Opis konkretnych środków kontroli jakości i identyfikowalności odpadów komunalnych, w szczególności w odniesieniu do monitorowania i zatwierdzania danych
Metale
Metale w popiele dennym pochodzącym ze spalania
Szkło
Tworzywa sztuczne
Papier i tektura
Bioodpady
Drewno
Tekstylia
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Baterie
Odpady wielkogabarytowe
Odpady zmieszane
Inne
3.
Szczegółowy opis środków umożliwiających eksporterowi wykazanie zgodności przemieszczenia odpadów z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6  oraz przetwarzania ich w warunkach zasadniczo odpowiadających wymaganym na podstawie odpowiednich przepisów unijnych ochrony środowiska.

ZAŁĄCZNIK  VI

DANE DOTYCZĄCE MINERALNYCH I SYNTETYCZNYCH OLEJÓW SMAROWYCH I PRZEMYSŁOWYCH ORAZ OLEJÓW ODPADOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7 UST. 3

A.
FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH
Tabela 1

Sprawozdawczość w zakresie danych dotyczących wprowadzania do obrotu mineralnych i syntetycznych olejów smarowych i przemysłowych oraz

przetwarzania olejów odpadowych

1 2 3 4 5 6 7 8 9
Oleje wprowadzone do obrotu (5) (t) Wytworzony

olej odpadowy

(6) (olej suchy)

(t)

Zebrane selektywnie

(7) oleje odpadowe

(t)

Wywiezione (8) oleje

odpadowe

(t)

Przywiezione (9) oleje

odpadowe

(t)

Regeneracja (10) (t) Inny sposób recyklingu (11) (t) Odzysk energii (12)

(R1)

(t)

Unieszkodliwianie (13) (t)
w tym woda olej suchy (14) w tym woda olej suchy (14) w tym woda olej suchy (14) w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy
Oleje silnikowe i oleje przekładniowe (1)
Oleje przemysłowe (2)
Oleje przemysłowe (tylko emulsje) (3)
Oleje i koncentraty z segregacji (4)
Pola ciemnoszare: sprawozdawczość nie ma zastosowania.

(1) W tym oleje silnikowe i oleje przekładniowe (sektor motoryzacyjny, lotniczy, morski, przemysłowy i inne); z wyłączeniem smarów stałych i olejów zęzowych.

(2) W tym oleje maszynowe, oleje hydrauliczne, oleje turbinowe, oleje transformatorowe, oleje stosowane jako nośniki ciepła, oleje sprężarkowe, oleje bazowe; z wyłączeniem smarów stałych i olejów stosowanych do emulsji.

(3) W tym oleje do obróbki metali; w przypadku gdy krajowa sprawozdawczość nie rozróżnia olejów przemysłowych stosowanych w emulsjach lub w inny sposób, można podać te dane, jako zagregowane dane dotyczące olejów przemysłowych w wierszu "oleje przemysłowe".

(4) Tylko oleje odpadowe objęte kodem 190207* decyzji 2000/532/WE.

(5) Oleje wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim, z uwzględnieniem strat z tytułu wywozu (np. wywóz samochodów osobowych) i zysków w przywozie (np. przywóz samochodów osobowych).

(6) Ilość olejów odpadowych z uwzględnieniem strat związanych ze stratami przy przeładunku i stratami podczas użytkowania. Ilość wytworzonych olejów odpadowych może być obliczana na podstawie statystyk krajowych lub przy użyciu wartości odniesienia wymienionych w tabeli 4.

(7) Oleje odpadowe zebrane selektywnie. W przypadku, gdy ilość zebranych olejów odpadowych jest określana objętościowo, odpowiadającą jej masę określa się stosując współczynnik konwersji 0,9 tony/m3.

(8) Olej odpadowy wywieziony do innego kraju (z uwzględnieniem kategorii odpadów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006).

(9) Olej odpadowy wytworzony w innym państwie i przywieziony z tego państwa (z uwzględnieniem kategorii odpadów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006).

(10-13) Zgłoszone ilości odnoszą się do oleju odpadowego zebranego selektywnie. Suma wartości dla oleju suchego w kolumnach 6-9 powinna być równa sumie wartości dla oleju suchego w kolumnie 3 dostosowanej w przypadku wywiezionych i przywiezionych olejów odpadowych (kolumna 3 - kolumna 4 + kolumna 5 = kolumna 6 + kolumna 7 + kolumna 8 + kolumna 9). Zgodnie z definicją regeneracji olejów odpadowych zawartą w art. 3 ust. 18 dyrektywy 2008/98/WE, z wyłączeniem olejów regenerowanych stosowanych do odzysku energii lub jako paliwa.

(11) Recykling inny niż regeneracja, np. jako olej fluksowy.

(12) W tym wykorzystanie olejów odzyskanych jako paliwa, zgodnie z definicją odzysku zawartą w art. 3 ust. 15 dyrektywy 2008/98/WE.

(13) Proces unieszkodliwiania D10 Przekształcanie termiczne na lądzie zgodnie z załącznikiem 1 do dyrektywy 2008/98/WE.

(14) Oleje odpadowe z wyłączeniem zawartości wody. Zawartość suchego oleju ustala się poprzez pomiar zawartości wody. W przypadku olejów odpadowych innych niż emulsje zawartość suchej masy może być ewentualnie oznaczana przez przyjęcie, że zawartość wody wynosi 8 %. W przypadku suchego oleju w emulsjach zawartość suchej masy może być ewentualnie oznaczana przez przyjęcie, że zawartość wody wynosi 90 %.

Tabela 2

Sprawozdawczość w zakresie danych dotyczących przetwarzania olejów odpadowych

1 2 3 4 5
Rodzaj materiału wyjściowego po odzysku Regeneracja (1) (t) Inny sposób recyklingu (t) Odzysk energii lub ponowne przetwarzanie na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa (w tym regenerowane oleje wykorzystywane jako paliwo) (t) Unieszkodliwianie (D10) (t)
Oleje bazowe regenerowane - grupa I (2)(3)
Oleje bazowe regenerowane - grupa II (4)
Oleje bazowe regenerowane - grupa III (5)
Oleje bazowe regenerowane - grupa IV (6)
Produkty pochodzące z recyklingu (7) (należy określić)
Produkty paliwowe przeznaczone do odzysku energii poza terenem zakładu - lekki olej opałowy
Produkty paliwowe przeznaczone do odzysku energii poza terenem zakładu - destylowany olej opałowy
Produkty paliwowe przeznaczone do odzysku energii poza terenem zakładu - ciężki olej opałowy
Produkty paliwowe przeznaczone do odzysku energii poza terenem zakładu - odzyskany olej opałowy
Produkty paliwowe przeznaczone do odzysku energii poza terenem zakładu - przetworzony olej opałowy
Odzysk energii na terenie zakładu (8)
Inne (należy określić i dodać wiersze w zależności od potrzeby)
Pola ciemnoszare: sprawozdawczość nie ma zastosowania.

(1) Ilość olejów zregenerowanych. Suma wpisów w kolumnie 2 tabeli 2 podzielona przez sumę wpisów w kolumnie 6 tabeli 1 odpowiada sprawności przemiany podczas regeneracji olejów.

(2) Grupa I olejów bazowych zawiera mniej niż 90 % tłuszczów nasyconych lub więcej niż 0,03 % siarki i ma wskaźnik lepkości większy lub równy 80 i mniejszy niż 120.

(3) W przypadku gdy krajowa sprawozdawczość nie rozróżnia grup I-IV, zagregowane dane dotyczące zregenerowanych olejów bazowych podaje się w wierszu "inne".

(4) Grupa II olejów bazowych zawiera przynajmniej 90 % tłuszczów nasyconych i nie więcej niż 0,03 % siarki oraz ma wskaźnik lepkości większy lub równy 80 i mniejszy niż 120.

(5) Grupa III olejów bazowych zawiera przynajmniej 90 % tłuszczów nasyconych i nie więcej niż 0,03 % siarki oraz ma wskaźnik lepkości większy lub równy 120.

(6) Grupa IV olejów bazowych to polialfaolefiny. Olej bazowy nieujęty w grupach I-IV podaje się w wierszu "inne".

(7) Obejmuje produkty pochodzące z innego sposobu recyklingu olejów odpadowych zgłoszonego w kolumnie 7 tabeli 1.

(8) Odzyskiwanie energii w zakładzie oznacza odzyskiwanie olejów odpadowych poprzez wewnętrzne wykorzystanie energii, np. w rafinerii.

Tabela 3

Sprawozdawczość w zakresie danych dotyczących wprowadzania do obrotu mineralnych i syntetycznych olejów smarowych i przemysłowych oraz

przetwarzania olejów odpadowych innych niż wymienione w tabeli 1

1 2 3 4 5 6 7
Zebrane (1) oleje odpadowe (t) Wywiezione (2) Oleje odpadowe (t) Przywiezione (3) oleje odpadowe (t) Unieszkodliwianie4

(D10) (t)

Regeneracja (t) (5) Inny sposób recyklingu (6) (t) Odzysk energii (t) (7)
w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy w tym woda olej suchy
Oleje procesowe
Oleje przemysłowe niebędące olejami smarowymi
Smary stałe
Ekstrakty z rafinacji smaru
Oleje zęzowe
Pola jasnoszare: sprawozdawczość dobrowolna.

(1-7) Zob. kolumny 3-9 w tabeli 1 oraz odpowiednie uwagi do objaśnień użytych terminów.

Tabela 4

Wartości odniesienia do celów obliczania wytworzonego oleju odpadowego

1
Frakcja olejów wprowadzonych do obrotu (w %)
Oleje silnikowe i oleje przekładniowe
Oleje silnikowe 52
Oleje przekładniowe 76
Oleje przemysłowe
Oleje maszynowe 50
Oleje hydrauliczne 75
Oleje turbinowe 70
Oleje transformatorowe 90
Oleje stosowane jako nośniki ciepła 90
Oleje sprężarkowe 50
Oleje bazowe 50
Oleje do obróbki metali stosowane w emulsjach 49
B.
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA W CZĘŚCI A
I.
Informacje ogólne
1.
Państwo członkowskie:
2.
Organizacja przedkładająca dane i opis:
3.
Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:
4.
Rok referencyjny:
5.
Data złożenia/wersja:
6.
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
II.
Informacje na temat olejów wprowadzonych do obrotu oraz olejów odpadowych
1.
Metody zbierania danych (należy oznaczyć odpowiednią kolumnę krzyżykiem, należy wypełnić ostatnią kolumnę)
Metody zbierania danych/Zestaw danych Dane administracyjne Badania Rejestr elektroniczny Dane od podmiotów gospodarujących odpadami Dane z systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta Inne (wyszczególnić) Szczegółowy opis metody
Oleje wprowadzone do obrotu
Zebrane oleje odpadowe
Regeneracja olejów odpadowych
Pozostałe sposoby recyklingu olejów odpadowych
Odzyskiwanie energii z olejów odpadowych
Unieszkodliwianie olejów odpadowych

Dodać wiersze dotyczące przetwarzania określonych rodzajów oleju odpadowego 2. Opis metody zastosowanej do określenia ilości wytworzonego oleju odpadowego

3.
Opis metody zastosowanej do określenia zawartości suchego oleju w oleju odpadowym (np. analiza chemiczna zawartości wody, wiedza specjalistyczna itp.)
4.
Opis materiałów wyjściowych pochodzących z obróbki olejów odpadowych zgłoszonych w kategorii "inny sposób recyklingu" oraz wskazanie ich ilości
5.
Opis metody zastosowanej do określenia ilości oleju odpadowego wykorzystanego jako paliwo
6.
Dane dotyczące przetwarzania oleju odpadowego poza terytorium państwa członkowskiego
7.
Szczegółowy opis konkretnych środków kontroli jakości i identyfikowalności olejów odpadowych w odniesieniu do monitorowania i zatwierdzania danych
8.
Opis źródeł danych dotyczących przetwarzania olejów odpadowych w innym państwie członkowskim lub poza Unią (np. rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 lub dane pierwotne od podmiotu zajmującego się przetwarzaniem) oraz jakości danych
9.
Opis wszelkich trudności związanych ze zbieraniem danych od przetwórców znajdujących się w innym państwie członkowskim lub poza Unią
10.
Opis środków umożliwiających eksporterowi olejów odpadowych wywożonych poza Unię wykazanie zgodności przemieszczenia odpadów z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 oraz przetwarzania ich w warunkach zasadniczo odpowiadających wymaganym na podstawie odpowiednich przepisów unijnych ochrony środowiska.
11.
Dokładność danych
11.1.
Opis głównych kwestii mających wpływ na jakość i dokładność danych dotyczących wytwarzania, zbierania i przetwarzania olejów odpadowych, w tym błędów dotyczących pobierania próbek, zakresu, pomiaru, przetwarzania i braku odpowiedzi
11.2.
Kompletność zbieranych danych dotyczących mineralnych i syntetycznych olejów smarowych i przemysłowych oraz olejów odpadowych

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu, w jakim źródła danych obejmują wszystkie ilości mineralnych i syntetycznych olejów smarowych i przemysłowych wprowadzane do obrotu oraz olejów odpadowych zebranych i poddanych obróbce oraz dotyczące wszelkich ilości dodanych przy użyciu oszacowań, w tym informacje na temat sposobu ustalania danych szacunkowych oraz tego, jaką część całkowitej ilości tych danych stanowią dane pochodzące z tych źródeł.

11.3.
Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku referencyjnego

Istotne zmiany w metodzie obliczania dla bieżącego roku odniesienia w porównaniu z metodą obliczania zastosowaną w odniesieniu do poprzedniego roku/lat.

Szczegółowe wyjaśnienie przyczyn różnic w tonażu (które oleje odpadowe, sektory lub szacunki spowodowały tę różnicę i co jest ich przyczyną) dla każdej kategorii przetwarzanych olejów odpadowych, która wykazuje ponad 10 % odchylenia w stosunku do danych zgłoszonych za poprzedni rok referencyjny.

Kategoria oleju odpadowego i sposób przetwarzania Odchylenie (%) Główna przyczyna odchylenia

W stosownych przypadkach dodać wiersze

III.
Poufność

Uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania, jeśli złożono o nie wniosek.

IV.
Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Obejmuje to sprawozdania dotyczące aspektów jakości danych, zakresu lub innych aspektów egzekwowania, takich jak: sprawozdania dotyczące najlepszych praktyk w zakresie zbierania i przetwarzania oleju odpadowego oraz sprawozdania dotyczące przywozu, wywozu lub strat oleju.

1 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
2 Decyzja Komisji 2011/753/UE z dnia 18 listopada 2011 r. ustanawiająca zasady i metody obliczeń w odniesieniu do weryfikacji zgodności z celami określonymi w art. 11 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE (Dz.U. L 310 z 25.11.2011, s. 11).
3 Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 18 kwietnia 2012 r. ustanawiająca kwestionariusz potrzeby sprawozdań państw członkowskich z wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów (C(2012) 2384 final).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 109).
5 Rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz.U. L 332 z 9.12.2002, s. 1).
6 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.163.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1004 określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji C(2012) 2384
Data aktu: 07/06/2019
Data ogłoszenia: 20/06/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970