uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii między innymi obszaru bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach procesu produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności w rozporządzeniu tym przewidziano, że określone zwierzęta i towary mogą być wprowadzane na terytorium Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub regionu państwa trzeciego, które występują w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia ich zgodności z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 (bezpieczeństwo żywności), lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne. Warunki te obejmują identyfikację zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg przybycia z państwa trzeciego lub jego regionu wymienionego w wykazie zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(3) Wykazy państw trzecich lub ich regionów na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi ustanawia się w celu zapewnienia zgodności z wymogami w zakresie bezpieczeństwa żywności zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , które zostanie uchylone do dnia 14 grudnia 2019 r. rozporządzeniem (UE) 2017/625, oraz z wymogami dotyczącymi zdrowia zwierząt zgodnie z art. 8 ust. 1 dyrektywy Rady 2002/99/WE 4 . W przypadkach gdy niezbędne było zachowanie zgodności zarówno z wymogami dotyczącymi zdrowia ludzi, jak i z wymogami dotyczącymi zdrowia zwierząt, ustanowiono wykazy obejmujące oba te aspekty: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/759 5 , rozporządzeniem Komisji (UE) nr 206/2010 6 , rozporządzeniem Komisji (WE) nr 119/2009 7 , decyzją Komisji 2007/777/WE 8 , decyzją Komisji 2003/779/WE 9 i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 605/2010 10 .
(4) Dodatkowe wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dopuszczone jest wprowadzanie do Unii małży, szkarłupni, osłonic, ślimaków morskich i produktów rybołówstwa, w oparciu o względy zdrowia publicznego, zostały ustanowione w decyzji Komisji 2006/766/WE 11 , przyjętej na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 854/2004.
(5) Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 854/2004 zostaje uchylone rozporządzeniem (UE) 2017/625 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. oraz w celu ustanowienia jednego aktu prawnego obejmującego wszystkie państwa trzecie lub ich regiony, które muszą figurować w wykazie, aby móc wprowadzać do obrotu w Unii niektóre zwierzęta i towary z perspektywy żywności i bezpieczeństwa żywności, należy ustanowić wykazy dotyczące tych zwierząt i towarów w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Jako że w kontekście wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 12 trwają dyskusje w sprawie wymogów dotyczących wykazu państw trzecich lub ich regionów na potrzeby wprowadzania do Unii niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego ze względu na zdrowie zwierząt, należy również sporządzić wykazy dotyczące tych produktów pochodzenia zwierzęcego poprzez ustanowienie odniesień do istniejących wykazów ze względu na zdrowie zwierząt w celu uniknięcia powielania wykazów. Wykazy te zostały sporządzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 854/2004 oraz dyrektywy 2002/99/WE na wniosek zainteresowanych państw trzecich. Aby znaleźć się w tych wykazach, właściwe organy państw trzecich przedstawiły odpowiednie gwarancje, w szczególności dotyczące zgodności lub równoważności z unijnym prawem żywnościowym oraz organizacji właściwych organów państw trzecich. Ponowna ocena zgodności z tymi warunkami zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 nie jest zatem konieczna.
(7) Należy utrzymać wspólne wykazy dotyczące żywności i bezpieczeństwa żywności do celów rozporządzenia (UE) 2017/625 z istniejącymi wykazami, ustanowionymi ze względu na zdrowie zwierząt, oraz zachować skoordynowane podejście, w stosownych przypadkach ujmując państwa trzecie i ich regiony w wykazach tylko wówczas, gdy zatwierdzony został program kontroli pozostałości zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 13 .
(8) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 14 ustanowiono wymogi dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, które przywożą produkty pochodzenia zwierzęcego oraz produkty złożone. W szczególności stanowi ono, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze, które przywożą produkty pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich lub ich regionów, muszą zapewnić, aby państwo trzecie wysyłki znajdowało się w wykazie państw trzecich, z których przywóz takich produktów jest dozwolony.
(9) Środki przejściowe przewidujące odstępstwa od warunków przywozu ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i mające zastosowanie do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego określono w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/185 15 i stosuje się je do dnia 31 grudnia 2020 r.
(10) Należy zatem ustanowić dodatkowe wykazy państw trzecich lub ich regionów najpóźniej przed wygaśnięciem środków przejściowych określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/185, aby uniknąć przerwy we wprowadzaniu do Unii przesyłek tych produktów pochodzenia zwierzęcego. Należy ustanowić wykazy w szczególności w odniesieniu do wytopionych tłuszczów zwierzęcych i skwarków, mięsa gadów, owadów i osłonek.
(11) Żywność składająca się, wyekstrahowana lub produkowana z owadów lub ich części, w tym żywych owadów, podlega zezwoleniom na nową żywność zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 16 . Należy ustanowić wykaz tych grup produktów.
(12) Przed zakończeniem obowiązywania środków przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2017/185 należy ustanowić wykaz produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż te, w odniesieniu do których w niniejszym rozporządzeniu ustanowiono specjalne wykazy, aby uniknąć sytuacji, w której zagrożone byłoby wprowadzanie do Unii obecnie przywożonych produktów pochodzenia zwierzęcego, które mają zasadnicze znaczenie dla europejskich podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze.
(13) Środki przejściowe określone w rozporządzeniu (UE) 2017/185 w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych wprowadzono, ponieważ stanowią one niskie ryzyko dla zdrowia ludzi ze względu na bardzo niskie spożycie lub fakt, że wytwarzanie tych produktów w dużej mierze wyklucza zagrożenie dla zdrowia ludzi. W związku z tym wymaganie od państw trzecich wszelkich dowodów i gwarancji zgodnie z art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 i art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 jest zatem nieproporcjonalne.
(14) Należy ustanowić wykazy w niniejszym rozporządzeniu i usunąć je z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/759 i decyzji 2006/766/WE. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/759 i uchylić decyzję 2006/766/WE.
(15) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(16) Wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest - na podstawie statusu zdrowia zwierząt -wprowadzanie do Unii przesyłek osłonek, zostaną ustanowione dopiero od dnia 21 kwietnia 2021 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429. Wykaz państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek osłonek do spożycia przez ludzi, powinien mieć zastosowanie dopiero od tej samej daty. Dlatego też okres obowiązywania środków przejściowych przewidujących odstępstwa dotyczące wymogów w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek osłonek należy wydłużyć do dnia 20 kwietnia 2021 r.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1981/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.308.72) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2209/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.438.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1981/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.308.72) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1572/2020 z dnia 28 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.359.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 171/2021 z dnia 12 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.50.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.131.31 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/626 dotyczące wykazów państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii Europejskiej niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/759 w odniesieniu do tych wykazów |
| Data aktu: | 05/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2019, 06/06/2019 |