uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 7,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji, czy kwestie takie jak bezpieczeństwo żywności są zgodne z prawodawstwem Unii na wszystkich etapach procesu produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewiduje ono przeprowadzanie kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi w celu zweryfikowania zgodności z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 4 oraz rozporządzeniu Rady (WE) nr 1099/2009 5 .
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/625 uchyla rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia obecnie szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi w celu weryfikacji zgodności z wymogami rozporządzeń (WE) nr 852/2004, (WE) nr 853/2004 i (WE) nr 1069/2009. Przewidziano w nim również możliwość przyznawania pewnych odstępstw od tych wymogów.
(3) Przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić kontynuację wymogów obecnie ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004, z uwzględnieniem doświadczenia zdobytego od momentu przyjęcia tego aktu, a także nowych dowodów naukowych i notyfikowanych środków krajowych mających na celu zapewnienie dalszego stosowania tradycyjnych metod na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności.
(4) Rozporządzenie (UE) 2017/625 przewiduje przyjęcie aktów delegowanych określających kryteria i warunki odstępstw od niektórych wymogów tego rozporządzenia, tak aby badania przedubojowe i poubojowe nie musiały być przeprowadzane przez urzędowego lekarza weterynarii lub pod jego nadzorem, a mogły być przeprowadzane na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii. Te akty delegowane powinny również określać kryteria i warunki, zgodnie z którymi kontrole urzędowe mogą być przeprowadzane przez innych pracowników wyznaczonych przez właściwe organy w zakładach rozbioru mięsa.
(5) Badanie przedubojowe ma zasadnicze znaczenie dla ochrony zdrowia ludzi oraz zdrowia i dobrostanu zwierząt, a zatem pozostaje w zakresie odpowiedzialności urzędowego lekarza weterynarii. Jednakże niektóre rutynowe zadania w ramach badania przedubojowego w rzeźniach mogą być wykonywane przez urzędowego pracownika pomocniczego bez szkody dla osiągnięcia celów rozporządzenia (UE) 2017/625, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów i warunków.
(6) W szczególności, jeżeli badanie przedubojowe zostało przeprowadzone przez urzędowego lekarza weterynarii w gospodarstwie pochodzenia, należy zapewnić większą elastyczność w odniesieniu do badania przedubojowego w chwili przybycia do rzeźni: badanie to mogłoby być przeprowadzane na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii. Jednakże w przypadku, gdy nie przeprowadzono badania przedubojowego na terenie gospodarstwa pochodzenia, przekazanie zadań powinno być dozwolone tylko wówczas, gdy badania są nadzorowane przez urzędowego lekarza weterynarii, z zastrzeżeniem określonych kryteriów i warunków odnoszących się do gatunków innych niż drób i zajęczaki.
(7) W przypadku uboju z konieczności nie można przeprowadzić badania przedubojowego w rzeźni. Aby uniknąć zadawania zwierzętom niepotrzebnych cierpień, transportując je do rzeźni, oraz aby ograniczyć straty ekonomiczne podmiotów i ograniczyć marnotrawienie żywności, należy ustanowić kryteria i warunki pozwalające na przeprowadzenie badania przedubojowego poza rzeźnią w przypadku uboju z konieczności. Zwierzęta poddane ubojowi z konieczności mogą nadal być zdatne do spożycia przez ludzi, o ile zostanie przeprowadzona kontrola mięsa z pozytywnym wynikiem. Kontrole te powinny zapewniać maksymalną gwarancję zdatności do spożycia, w przypadkach gdy dochodzi do uboju z konieczności poza rzeźnią.
(8) Bardziej skuteczne może być ocenianie spełnienia wymogów w zakresie zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt poprzez przeprowadzanie badań przedubojowych na terenie gospodarstwa pochodzenia, a nie w rzeźni. Należy zatem zezwolić na odstępstwa od badań przedubojowych w rzeźni w odniesieniu do wszystkich gatunków, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów.
(9) Badania poubojowe i działania audytowe mają zasadnicze znaczenie dla ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt, a zatem powinny pozostać w zakresie odpowiedzialności urzędowego lekarza weterynarii. Niektóre zadania mogą być jednak wykonywane przez urzędowego pracownika pomocniczego, pod warunkiem że zostaną zapewnione wystarczające zabezpieczenia w odniesieniu do tej ochrony oraz jeżeli spełnione są określone kryteria i warunki. Te kryteria i warunki powinny w szczególności umożliwiać kontynuację obecnych praktyk w przypadku gdy ubój w rzeźniach o niskiej wydajności oraz w zakładach obróbki dziczyzny o niskiej wydajności nie jest prowadzony w sposób ciągły.
(10) Należy określić kryteria i warunki w przypadku odstępstwa od podstawowych wymogów badania przedubojowego i poubojowego w rzeźniach i w zakładach obróbki dziczyzny. Próg produkcji jest niedyskryminującym kryterium, uwzględniającym w szczególności najmniejsze zakłady, zgodnie z art. 16 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625. Ponieważ struktura tych zakładów różni się w poszczególnych państwach członkowskich, próg ten powinien opierać się na liczbie zwierząt poddanych ubojowi lub obróbce lub na wykazaniu, że próg ten stanowi ograniczony i stały odsetek mięsa wprowadzonego do obrotu. W rozporządzeniu (WE) nr 1099/2009 zdefiniowano jednostki żywego inwentarza i ustanowiono przeliczniki w celu wyrażenia liczby zwierząt określonych gatunków w jednostkach żywego inwentarza. Przepisy te należy wykorzystać do ustalenia progów i zharmonizowania odstępstw od pewnych wymogów opartych na wielkości rzeźni.
(11) Niektóre zadania w zakładach rozbioru mięsa mogą być wykonywane przez pracowników wyznaczonych przez właściwe organy, bez uszczerbku dla celów ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt, jeśli spełnione są określone kryteria i warunki.
(12) Kontrole urzędowe produkcji małży są niezbędne do zapewnienia zgodności z kryteriami i celami ustanowionymi w prawodawstwie Unii. Zgodnie z sekcją VII rozdział II część A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 żywe małże należy odławiać z obszarów produkcyjnych, które zostały sklasyfikowane przez właściwe organy i z których organy te zezwalają na odławianie. Rozporządzenie (UE) 2017/625 przewiduje przyjęcie aktów delegowanych ustanawiających kryteria i warunki umożliwiające ustalenie, w odniesieniu do przegrzebkowatych, ślimaków morskich i strzykw, kiedy obszary produkcyjne i obszary przejściowe nie muszą być klasyfikowane.
(13) Należy również ustanowić miejsce, w którym mają być przeprowadzane kontrole urzędowe w odniesieniu do produkcji tych przegrzebkowatych oraz ślimaków morskich i strzykw, które nie są filtratorami.
(14) Rozporządzenie (UE) 2017/625 przewiduje również możliwość ustanowienia szczególnych odstępstw w odniesieniu do kontroli urzędowych dotyczących renifera tundrowego Rangifer tarandus tarandus, pardwy mszarnej Lagopus lagopus i pardwy górskiej Lagopus mutus w celu umożliwienia kontynuacji utrwalonych lokalnych zwyczajów i tradycji.
(15) Zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 państwa członkowskie miały możliwość przyjmowania środków krajowych w celu umożliwienia dalszego stosowania tradycyjnych metod lub uwzględnienia potrzeb przedsiębiorstw spożywczych o niewielkim przerobie czy też znajdujących się w regionach o szczególnych ograniczeniach geograficznych. Na tej podstawie Szwecja i Finlandia notyfikowały Komisji i pozostałym państwom członkowskim środki krajowe przewidujące szczególne odstępstwa od określonych wymogów w zakresie kontroli urzędowych mięsa z renifera i mięsa z pardwy. Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 nie zezwala już na takie dostosowanie za pomocą środków krajowych, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odstępstwa w odniesieniu do kontroli urzędowych obejmujących renifery i pardwy w celu umożliwienia kontynuacji utrwalonych lokalnych zwyczajów i tradycji, które nie mają wpływu na realizację celów rozporządzenia (UE) 2017/625.
(16) Rozporządzenie (UE) 2017/625 ustanawia szczegółowe wymogi minimalne dotyczące pracowników wyznaczonych przez właściwe organy oraz urzędowych lekarzy weterynarii, a także urzędowych pracowników pomocniczych zaangażowanych w kontrole urzędowe i niektóre inne czynności urzędowe. Określono w nim również wymogi minimalne dotyczące szkoleń pracowników rzeźni zaangażowanych w kontrole urzędowe i niektóre inne działania kontrolne.
(17) Należy ustanowić szczegółowe wymogi minimalne dla urzędowych lekarzy weterynarii, urzędowych pracowników pomocniczych i innych pracowników wyznaczonych przez właściwe organy w celu utrzymania wysokiego i odpowiedniego poziomu wykonywania powierzonych im zadań, a tym samym zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt. Powinny one obejmować szczegółowe wymogi minimalne dotyczące szkoleń. Należy zapewnić wystarczającą elastyczność w celu dostosowania tego wymogu do wykonywanych zadań z uwzględnieniem doświadczenia zawodowego.
(18) W celu utrzymania wysokich i odpowiednich wyników należy również ustanowić odpowiednie wymogi minimalne dotyczące szkoleń, mające zastosowanie do pracowników rzeźni pomagających przy wykonywaniu zadań związanych z kontrolami urzędowymi i innymi urzędowymi działaniami kontrolnymi określonymi w rozporządzeniu.
(19) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 uchyla rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.131.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/624 dotyczące szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 |
| Data aktu: | 08/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 06/06/2019, 14/12/2019 |