Decyzja 2019/792 w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę

DECYZJA RADY (UE) 2019/792
z dnia 13 maja 2019 r.
w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, określone w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 1 , w szczególności art. 2 ust. 2 regulaminu pracowniczego oraz art. 6 warunków zatrudnienia,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/262 z dnia 6 lutego 2017 r. określającą dla Sekretariatu Generalnego Rady organ powołujący i organ właściwy do zawierania umów o pracę oraz uchylająca decyzję 2013/811/UE 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działający w Komisji Europejskiej Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) odpowiada za administrację i wypłacanie indywidualnych należności finansowych pracownikom Komisji Europejskiej oraz, na mocy umów o świadczeniu usług, pracownikom niektórych innych instytucji i organów Unii. W odniesieniu do pracowników Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) PMO odpowiada za administrację i wypłatę uprawnień emerytalnych i świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. W dziedzinach tych PMO wykonuje uprawnienia organu powołującego i organu właściwego do zawierania umów o pracę, z wyjątkiem uprawnień dotyczących rozpatrywania indywidualnych zażaleń dotyczących świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. PMO świadczy także coraz więcej innych usług i udostępnia SGR swoje narzędzia informatyczne.

(2) Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że administrowanie należnościami indywidualnymi przez jeden wyspecjalizowany organ jest skuteczniejsze i bardziej opłacane. Pozwala na jednolite stosowanie we wszystkich instytucjach regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym") i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, co zapewnia równe traktowanie urzędników Unii oraz zwiększa pewność prawa. Umożliwia także dalsze upraszczanie procedur administracyjnych i współpracy międzyinstytucjonalnej.

(3) W związku z tym SGR i PMO mają podpisać umowę o świadczeniu usług, która rozszerzy zakres usług świadczonych przez PMO o administrację i wypłacanie należności pieniężnych pracownikom przez Sysper -informatyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. Aby umożliwić właściwe funkcjonowanie umowy, wykonywanie odpowiednich uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę w stosunku do pracowników SGR należy powierzyć Komisji Europejskiej (PMO). Ponadto, ponieważ nowa umowa o gwarantowanym poziomie usług zastępuje poprzednią umowę o świadczeniu usług dotyczącą uprawnień emerytalnych, zasiłków dla bezrobotnych i innych należności przysługujących pracownikom, którzy zakończyli służbę, należy potwierdzić uprawnienia PMO w tej dziedzinie.

(4) W początkowym okresie przejściowym po transferze do systemu Sysper organ powołujący Rady i jej organ właściwy do zawierania umów o pracę powinny móc wykonywać te uprawnienia w stosunku do pracowników SGR w przypadkach, w których ewentualna różnica w interpretacji przez PMO przepisów dotyczących należności indywidualnych w stosunku do ich interpretacji stosowanej w SGR przed transferem do systemu Sysper mogłaby mieć niekorzystne skutki dla pracowników SGR,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Bez uszczerbku dla ust. 2 niniejszego artykułu wykonywanie uprawnień przyznanych organowi powołującemu na mocy regulaminu pracowniczego oraz organowi właściwemu do zawierania umów o pracę na mocy warunków zatrudnienia w odniesieniu do pracowników SGR powierza się Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - jeśli chodzi o stosowanie co następuje:
a)
w odniesieniu do należności indywidualnych:
-
art. 67-69, 71, 74 i 75 regulaminu pracowniczego oraz art. 1-13 i 17 załącznika VII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 19-27, 29, 92, 93, 94 i 97 warunków zatrudnienia;
b)
w odniesieniu do programu emerytalnego i innych należności przysługujących pracownikom, którzy zakończyli służbę:
-
art. 70 i 77, art. 78 akapit drugi, trzeci i czwarty oraz art. 79, 80, 81, 81a i 82 regulaminu pracowniczego, załącznika IV do regulaminu pracowniczego, art. 4 załącznika IVa do regulaminu pracowniczego, art. 2-12, art. 13 ust. 1, art. 14 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 17-34 i 40-44 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego oraz art. 20-28 załącznika XIII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 31, art. 33 ust. 1, art. 34-40 i 43, art. 44 akapit pierwszy, art. 99 i 101, art. 102 ust. 2 oraz art. 103-110 i 113-116 warunków zatrudnienia;
c)
w odniesieniu do zasiłków dla bezrobotnych - art. 28a i 96 warunków zatrudnienia;
d)
w odniesieniu do zwrotu nadpłaconych kwot na mocy przepisów, o których mowa w lit. a)-c) niniejszego ustępu:
-
art. 85 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 44 akapit drugi, art. 45, art. 114 ust. 2 i art. 116 warunków zatrudnienia.
2. 
Do dnia 31 grudnia 2021 r. PMO ma obowiązek powiadamiać organ powołujący Rady lub jej organ właściwy do zawierania umów o pracę o wszelkich zażaleniach otrzymanych na mocy art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego lub art. 46 i 117 warunków zatrudnienia dotyczących decyzji wydanych wobec pracownika SGR na mocy ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, oraz przekazać informację na temat planowanej odpowiedzi na to zażalenie. Na żądanie organu powołującego Rady lub jej organu właściwego do zawierania umów o pracę PMO zrzeka się wykonywania uprawnień przekazanych mu na mocy ust. 1 niniejszego artykułu i w takim przypadku organ powołujący Rady lub jej organ właściwy do zawierania umów o pracę wykonuje swoje uprawnienia.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2019 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
2 Dz.U. L 39 z 16.2.2017, s. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.129.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/792 w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę
Data aktu: 13/05/2019
Data ogłoszenia: 17/05/2019
Data wejścia w życie: 17/05/2019