Decyzja 2019/722 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich"

DECYZJA KOMISJI (UE) 2019/722
z dnia 30 kwietnia 2019 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich"

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3305)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich" są następujące kwestie: "Aby nie uznawać i nie wspierać izraelskich naruszeń prawa międzynarodowego i praw człowieka, UE ma obowiązek zaprzestać handlu z osiedlami izraelskimi, które stanowią kolonizację okupowanych terytoriów palestyńskich".

(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Komisja Europejska ma wyłączne kompetencje w dziedzinie handlu. W związku z tym i w świetle jej zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego, aby nie uznawać i nie wspierać niezgodnych z prawem działań Izraela w okupowanej Palestynie, Komisja musi: 1. Formalnie uznać, że handel z osiedlami izraelskimi jest zakazany zarówno dla UE jako całości, jak i dla wszystkich państw członkowskich. 2. Wprowadzić rozporządzenie, które zagwarantuje, że towary i usługi pochodzące w całości lub częściowo z takich osiedli przestaną być wprowadzane na rynek europejski."

(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.

(5) Akt prawny dotyczący przedmiotu proponowanej inicjatywy obywatelskiej mógłby zostać przyjęty jedynie na podstawie art. 215 TFUE.

(6) Warunkiem wstępnym przyjęcia aktu prawnego na podstawie art. 215 TFUE jest jednak decyzja przyjęta zgodnie z tytułem V rozdział 2 Traktatu o Unii Europejskiej, która przewiduje zerwanie lub ograniczenie, w całości lub w części, stosunków gospodarczych i finansowych z danym państwem trzecim. Komisja nie ma kompetencji do przedłożenia wniosku dotyczącego takiej decyzji. Przy braku odpowiedniej decyzji przyjętej zgodnie z tytułem V rozdział 2 Traktatu o Unii Europejskiej Komisja nie ma kompetencji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego, który miałby zostać przyjęty na podstawie art. 215 TFUE.

(7) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska zatytułowana "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich" w sposób oczywisty wykracza poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów w rozumieniu art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w związku z jego art. 2 pkt 1,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odmawia się rejestracji proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich", reprezentowanych przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu [dane osobowe usunięto w porozumieniu z organizatorami].

Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.122.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/722 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich"
Data aktu: 30/04/2019
Data ogłoszenia: 10/05/2019