Rozporządzenie wykonawcze 2019/661 zapewniające sprawne działanie elektronicznego rejestru kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/661
z dnia 25 kwietnia 2019 r.
zapewniające sprawne działanie elektronicznego rejestru kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przewiduje ustanowienie centralnego rejestru elektronicznego służącego zarządzaniu kontyngentami na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów i celom sprawozdawczości, w tym zgłaszaniu wprowadzonych do obrotu urządzeń napełnionych wodorofluorowęglowodorami ("rejestr").

(2) W następstwie poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 2  od dnia 1 stycznia 2019 r. przywóz do Unii i wywóz z Unii hurtowych ilości wodorofluorowęglowodorów podlega systemowi licencji określonemu w art. 4B protokołu montrealskiego. Ważna rejestracja w rejestrze na mocy rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przedsiębiorstwa działającego jako importer lub eksporter, w zależności od przypadku, jest uznawana za taką licencję.

(3) W celu zapewnienia sprawnego działania rejestru ważne jest określenie wymogów dla przedsiębiorstw podlegających obowiązkowej rejestracji. Należy między innymi ustanowić wymóg informowania o finansowym i prawnym statusie tych przedsiębiorstw. Takie informacje mogą być niezbędne w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia przydziału kontyngentów, zapobiegania zakłóceniom w przydziale kontyngentów oraz zapobiegania obchodzeniu i nadużywaniu wymogów prawnych.

(4) W wymogach związanych z rejestracją należy również uwzględnić różnice w sytuacji przedsiębiorstw, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 517/2014.

(5) Aby umożliwić skuteczne wdrożenie mechanizmu kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów za pośrednictwem rejestru, ważne jest stworzenie zabezpieczeń, które pozwolą zagwarantować sprawiedliwy i zgodny z prawem przydział kontyngentów. Zadaniem rejestru jest ułatwienie skutecznego wdrożenia mechanizmu kontyngentów. Rejestr powinien być zatem zorganizowany i zarządzany w taki sposób, aby stanowił narzędzie zapobiegania obchodzeniu lub nadużywaniu wymogów dotyczących przydziału kontyngentów. W szczególności, jeżeli jeden beneficjent rzeczywisty rejestruje kilka przedsiębiorstw aby uzyskać większy przydział kontyngentu niż wynosi udział jednego przedsiębiorstwa w maksymalnej ilości wodorofluorowęglowodorów, którą można wprowadzić do obrotu w Unii zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, do celów przydziału kontyngentów określonego w art. 16 ust. 5 rozporządzenia przedsiębiorstwa zarejestrowane przez tego samego beneficjenta rzeczywistego należy uznać za jedno przedsiębiorstwo. Własność rzeczywista może należeć do podmiotu prawnego każdego rodzaju, w tym na przykład do małego lub średniego przedsiębiorstwa.

(6) Biorąc pod uwagę krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw, Komisja potrzebuje wsparcia ze strony państw członkowskich aby ocenić kompletność i dokładność informacji przedstawianych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do współpracy i wymiany informacji z Komisją, aby zapewnić sprawne działanie rejestru.

(7) Komisja jest zobowiązana do zapewnienia, aby dane osobowe przedłożone na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 .

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ogólne wymogi operacyjne dotyczące rejestracji w rejestrze ustanowionym na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014.

Artykuł  2

Definicje

"Beneficjent rzeczywisty" oznacza beneficjenta rzeczywistego zgodnie z definicją w art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 4 .

Artykuł  3

Informacje wymagane w celu rejestracji w rejestrze

1. 
W celu zarejestrowania w rejestrze przedsiębiorstwa mające siedzibę w Unii przekazują Komisji następujące informacje:
a)
nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa w brzmieniu, w jakim pojawiają się one w odnośnych dokumentach urzędowych zgodnie z krajowymi przepisami i praktykami;
b)
pełny adres przedsiębiorstwa, w tym nazwę ulicy i numer budynku, kod pocztowy, nazwę miasta i kraju;
c)
numer telefonu przedsiębiorstwa, w tym międzynarodowy numer kierunkowy;
d)
numer VAT przedsiębiorcy;
e)
numer rejestracyjny i identyfikacyjny przedsiębiorcy (numer EORI), w stosownych przypadkach;
f)
imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów, która spełnia warunki określone w ppkt (i) i (ii), oraz indywidualny adres elektroniczny używany przez tę osobę do celów zawodowych, posiadający, w miarę możliwości, wyraźny związek z przedsiębiorstwem:
(i)
osoba ta jest beneficjentem rzeczywistym przedsiębiorstwa lub jest zatrudniona przez przedsiębiorstwo;
(ii)
osoba ta jest upoważniona do wykonywania w imieniu przedsiębiorstwa wszystkich obowiązków i podejmowania wszystkich stosownych działań związanych z rejestrem w sposób prawnie wiążący dla przedsiębiorstwa;
g)
opis działalności gospodarczej przedsiębiorstwa;
h)
pisemne potwierdzenie zamiaru rejestracji przedsiębiorstwa w rejestrze, podpisane przez beneficjenta rzeczywistego lub pracownika przedsiębiorstwa, który jest uprawniony do składania prawnie wiążących oświadczeń w imieniu przedsiębiorstwa;
i)
dane rachunku bankowego przedsiębiorstwa potwierdzone dokumentem podpisanym przez przedstawiciela banku lub oryginalnym urzędowym wyciągiem bankowym pochodzącym z rachunku bankowego w Unii, który przedsiębiorstwo wykorzystuje w działalności gospodarczej i obejmuje okres ostatnich trzech miesięcy.
2. 
W celu zarejestrowania w rejestrze przedsiębiorstwa mające siedzibę poza Unią, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela, o którym mowa w art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, przekazują Komisji następujące informacje:
a)
informacje wymienione w ust. 1 lit. a), b) i c), ale w odniesieniu do zarówno do przedsiębiorstwa, jak i wyłącznego przedstawiciela oraz - w przypadku informacji wymienionych w lit. a) - dołącza do nich odnośny dokument urzędowy, w którym zawsze podana jest nazwa i forma prawna przedsiębiorstwa, wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język angielski;
b) 5
 informacje wymienione w ust. 1 lit. d) oraz i), ale w odniesieniu do jedynego przedstawiciela, a nie przedsiębiorstwa;
c)
imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów, która spełnia warunki określone w ppkt (i) i (ii) oraz indywidualny adres elektroniczny używany przez tę osobę do celów zawodowych, zawierający, w miarę możliwości, wyraźny związek z wyłącznym przedstawicielem:
(i)
osoba ta jest beneficjentem rzeczywistym wyłącznego przedstawiciela lub jest przez niego zatrudniona;
(ii)
osoba ta jest upoważniona przez przedsiębiorstwo i wyłącznego przedstawiciela do wykonywania w ich imieniu wszystkich obowiązków i podejmowania wszystkich stosownych działań związanych z rejestrem w sposób prawnie wiążący zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i wyłącznego przedstawiciela;
d)
adres elektroniczny wyłącznego przedstawiciela;
e)
opis działalności gospodarczej przedsiębiorstwa;
f)
pisemne potwierdzenie wymienione w ust. 1 lit. h), ale podpisane dodatkowo przez beneficjenta rzeczywistego lub pracownika wyłącznego przedstawiciela, który jest uprawniony do składania prawnie wiążących oświadczeń w imieniu wyłącznego przedstawiciela;
g) 6
 numer EORI przedsiębiorstwa, w stosownych przypadkach.
3. 
W powiadomieniu wydanym na mocy art. 16 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 517/2014 Komisja określi warunki kwalifikowalności do złożenia deklaracji na podstawie art. 16 ust. 2 lub 4 tego rozporządzenia w odniesieniu do danego roku, terminy składania deklaracji oraz składania wniosków o rejestrację w rejestrze.
4. 
Przedsiębiorstwa zarejestrowane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia przedkładają informacje zgodnie z ust. 1 lub 2, w zależności od tego, który z nich ma zastosowanie, w terminie trzech miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, o ile informacje te nie zostały wcześniej uwzględnione w rejestrze.
Artykuł  4

Dodatkowe informacje wymagane w celu rejestracji w rejestrze

1. 
Komisja może zwrócić się do przedsiębiorstwa o udzielenie informacji na temat tożsamości beneficjenta rzeczywistego lub beneficjentów rzeczywistych przedsiębiorstwa oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznego przedstawiciela przedsiębiorstwa, w tym informacji na temat rodzaju własności rzeczywistej oraz rodzaju i poziomu kontroli, do których wykonywania taki beneficjent jest uprawniony.
2. 
Komisja może również, w przypadku gdy jest to uzasadnione po dokonaniu wstępnej oceny informacji przedstawionych zgodnie z art. 3 oraz, w stosownych przypadkach, z ust. 1 niniejszego artykułu, zażądać od przedsiębiorstwa przedstawienia następujących informacji:
a)
dodatkowych informacji lub dowodów potwierdzających dokładność i kompletność informacji przedstawionych zgodnie z art. 3 lub, w zależności od przypadku, z ust. 1 niniejszego artykułu;
b)
sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa z poprzedniego roku lub, jeżeli nie są dostępne, dowodu posiadania wystarczających środków finansowych na przyszłą działalność, w odniesieniu do której przedsiębiorstwo zamierza zarejestrować się w rejestrze;
c)
planu biznesowego przedsiębiorstwa uwzględniającego przyszłą działalność oraz przeglądu wcześniejszej działalności gospodarczej;
d)
dokumentu potwierdzającego strukturę kierowniczą przedsiębiorstwa;
e)
informacji dotyczących wszelkich powiązań (np. prawnych, gospodarczych lub podatkowych) z innymi przedsiębiorstwami lub beneficjentami rzeczywistymi innych przedsiębiorstw, które złożyły wniosek o rejestrację lub są już zarejestrowane w rejestrze.
3. 
W stosownych przypadkach Komisja może zażądać, aby do wszelkich dodatkowych informacji lub dowodów potwierdzających, o które - zgodnie z ust. 2 - zwraca się do przedsiębiorstw, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela, załączać ich uwierzytelnione tłumaczenie na język angielski.
4. 
Przedsiębiorstwa przedstawiają wszelkie informacje lub dowody wymagane na mocy niniejszego artykułu w ciągu 10 dni roboczych od daty złożenia wniosku lub w terminie, na jaki Komisja może zgodzić się po rozpatrzeniu należycie uzasadnionego wniosku przedsiębiorstwa o przedłużenie terminu.
Artykuł  5

Obowiązek aktualizacji informacji

Przedsiębiorstwa zarejestrowane w rejestrze dbają o to, by informacje przedstawione przez nie lub w ich imieniu na podstawie niniejszego rozporządzenia były aktualizowane oraz dostarczają Komisji aktualne informacje, gdy tylko informacje te ulegną zmianie lub przestaną być kompletne bądź dokładne.

Artykuł  6

Odmowa, zawieszenie i anulowanie rejestracji

1. 
Komisja może odmówić zarejestrowania przedsiębiorstwa w rejestrze lub zawiesić rejestrację przedsiębiorstwa, jeżeli nie są przestrzegane wymogi niniejszego rozporządzenia dotyczące tego przedsiębiorstwa lub jeżeli jakiekolwiek informacje albo dowody przedstawione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez przedsiębiorstwo lub w jego imieniu są niedokładne lub niekompletne. Przedsiębiorstwo, którego to dotyczy, oraz właściwy organ danego państwa członkowskiego są informowane za pośrednictwem rejestru o przyczynach odmowy lub zawieszenia rejestracji.
2. 
W przypadku gdy rejestracja przedsiębiorstwa została zawieszona na mocy ust. 1, Komisja cofa zawieszenie i przywraca rejestrację jeżeli wymogi niniejszego rozporządzenia dotyczące przedsiębiorstwa są znów przestrzegane lub, w stosownych przypadkach, informacje lub dowody przedstawione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez przedsiębiorstwo lub w jego imieniu zaktualizowano, tak że są dokładne i kompletne.
3. 
Komisja anuluje rejestrację przedsiębiorstw w przypadkach, gdy umyślnie przekazano fałszywe informacje lub jeżeli dane przedsiębiorstwo, po zawieszeniu jego rejestracji, uporczywie nie dostarcza wymaganych informacji bądź nie aktualizuje informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przedsiębiorstwo, którego to dotyczy, oraz właściwy organ danego państwa członkowskiego są informowane za pośrednictwem rejestru o przyczynach zawieszenia rejestracji.
Artykuł  7

Przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym lub beneficjentach rzeczywistych

1. 
Do celów przydziału kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 wszystkie przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym lub beneficjentach rzeczywistych uznaje się za jednego deklarującego zgodnie z art. 16 ust. 2 i 4 rozporządzenia. Wspomnianym jednym deklarującym jest przedsiębiorstwo, które zostało zarejestrowane jako pierwsze lub, w stosownych przypadkach, inne zarejestrowane przedsiębiorstwo wskazane przez beneficjenta rzeczywistego. Do celów przeliczenia wartości odniesienia zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 wszystkie przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym lub beneficjentach rzeczywistych uznaje się za jednego importera lub producenta. Wspomnianym jednym importerem lub producentem jest przedsiębiorstwo, które zostało zarejestrowane jako pierwsze lub, w stosownych przypadkach, inne zarejestrowane przedsiębiorstwo wskazane przez beneficjenta rzeczywistego.
2. 
W odniesieniu do przedsiębiorstw, w przypadku których ust. 1 stosuje się do dwóch okresów składania deklaracji, Komisja anuluje rejestrację przedsiębiorstw o tym samym beneficjencie rzeczywistym lub beneficjentach rzeczywistych, z wyjątkiem przedsiębiorstwa, które było zarejestrowane jako pierwsze lub, w stosownych przypadkach, innego zarejestrowanego przedsiębiorstwa wskazanego przez beneficjenta rzeczywistego, chyba że inne niewypełnione zobowiązania wymagają rejestracji w rejestrze zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 517/2014.
Artykuł  8

Wymiana informacji

Na żądanie państwa członkowskie współpracują i wymieniają informacje z Komisją, gdy jest to konieczne do oceny kompletności i dokładności informacji przedstawianych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji na mocy niniejszego rozporządzenia, w szczególności gdy informacje te dotyczą krajowych przepisów i praktyk.

Artykuł  9
1. 
Odnoszące się do przedsiębiorstwa dane osobowe przetwarzane w rejestrze mogą być przechowywane przez okres maksymalnie pięciu lat po anulowaniu rejestracji zgodnie z art. 6 ust. 3.
2. 
Komisja, przy użyciu środków technicznych, zapewnia usuwanie danych osobowych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  10

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Dz.U. L 236 z 14.9.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).
5 Art. 3 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 980/2021 z dnia 17 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.216.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2021 r.
6 Art. 3 ust. 2 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 980/2021 z dnia 17 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.216.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2021 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024