Rozporządzenie 2019/636 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/636
z dnia 23 kwietnia 2019 r.
zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4 lit. a) i ust. 5 oraz art. 14 ust. 2 i 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdrożono do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2  w imieniu Wspólnoty, oraz zobowiązania Protokołu do konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanego dalej "Protokołem"), zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3  w imieniu Wspólnoty.

(2) Na siódmym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w dniach 4 kwietnia i 15 maja 2015 r. uzgodniono, że do załącznika A (Eliminacja) do Konwencji dodany zostanie pentachlorofenol oraz jego sole i estry (zwane dalej "pentachlorofenolem").

(3) W związku z poprawką do Konwencji konieczna jest zmiana załączników IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu włączenia pentachlorofenolu do załączników oraz określenia odpowiednich dopuszczalnych wartości stężenia, aby odpadami zawierającymi pentachlorofenol zarządzano zgodnie z postanowieniami Konwencji.

(4) Proponowane dopuszczalne wartości stężenia w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 zostały ustalone z zastosowaniem metody wykorzystanej do ustanowienia dopuszczalnych wartości w poprzednich zmianach załączników IV i V 4 . Proponowane dopuszczalne wartości stężenia uznano za najwłaściwsze do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska w związku ze zniszczeniem lub nieodwracalną transformacją pentachlorofenolu.

(5) Należy przewidzieć odpowiedni okres czasu, aby umożliwić przedsiębiorstwom i właściwym organom dostosowanie się do nowych wymogów.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 31 października 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli w załączniku IV dodaje się wiersz w brzmieniu:

Wykaz substancji objętych przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami określonymi w art. 7

Substancja Nr CAS Numer WE Dopuszczalna wartość stężenia,

o której mowa w art. 7 ust. 4

lit. a)

"Pentachlorofenol oraz jego sole i estry 87-86-5 i inne 201-778-6 i inne 100 mg/kg"
2)
w części 2 załącznika V tabela otrzymuje brzmienie:
"Odpady sklasyfikowane w decyzji Komisji 2000/532/WE (1) Maksymalne dopuszczalne wartości stężeń substancji wymienionych w załączniku IV (2) Działanie
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Chloroalkany C10-13 (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane) (SCCP): 10 000 mg/kg;

Aldryna: 5 000 mg/kg;

Chlordan: 5 000 mg/kg;

Chlordekon: 5 000 mg/kg;

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan): 5 000 mg/kg;

Dieldryna: 5 000 mg/kg;

Endosulfan: 5 000 mg/kg;

Endryna: 5 000 mg/kg;

Heptachlor: 5 000 mg/kg;

Heksabromobifenyl: 5 000 mg/kg;

Heksabromocyklododekan (3): 1 000 mg/kg;

Heksachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Heksachlorobutadien: 1 000 mg/kg;

Heksachlorocykloheksan łącznie z lindanem: 5 000 mg/kg;

Mireks: 5 000 mg/kg;

Pentachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Pentachlorofenol oraz jego sole i estry: 1 000 mg/kg;

Kwas perfluorooktanosulfonowy i jego pochodne (PFOS)

(C8F17SO2X)

(X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery): 50 mg/kg;

Polichlorowane bifenyle (PCB) (4): 50 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany: 5 mg/kg;

Polichlorowane naftaleny (*): 1 000 mg/kg;

Suma stężeń eteru tetrabromodifenylu C12H6Br4O), eteru pentabromodifenylu (C12H5Br), eteru heksabromodifenylu (C12H4Br6O) i eteru heptabromodifenylu (C12H3Br7O): 10 000 mg/kg;

Toksafen: 5 000 mg/kg;

Stałe składowanie jest dozwolone wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

1) Składowanie odbywa się w jednym z następujących miejsc:

- bezpiecznym, głębokim, podziemnym magazynie zbudowanym w twardej skale;

- kopalniach soli;

- składowisku odpadów niebezpiecznych, pod warunkiem że odpady zostały zestalone lub, tam gdzie to technicznie możliwe, częściowo zestabilizowane, zgodnie z wymogami klasyfikacji odpadów podanymi

w podrozdziale 19 03 decyzji 2000/532/WE.

2) Przestrzega się przepisów dyrektywy Rady 1999/31/WE (5) i decyzji Rady 2003/33/WE (6).

3) Zostało udowodnione, że wybrane działanie jest bardziej korzystne dla środowiska.

10 01 Odpady z elektrowni i innych obiektów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem 19)
10 01 14 (*) Popioły paleniskowe, żużle i pyły z kotłów z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 01 16 (*) Popioły lotne z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali
10 02 07 (*) Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium
10 03 04 (*) Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08 (*) Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09 (*) Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19 (*) Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 21 (*) Inne cząstki stałe i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29 (*) Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01 (*) Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02 (*) Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04 (*) Pyły z gazów odlotowych
10 04 05 (*) Inne cząstki i pyły
10 04 06 (*) Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03 (*) Pyły z gazów odlotowych
10 05 05 (*) Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03 (*) Pyły z gazów odlotowych
10 06 06 (*) Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08 (*) Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15 (*) Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09 (*) Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH W WYKAZIE
16 11 Odpadowe okładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01 (*) Węglopochodne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03 (*) Inne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty, ceramika
17 01 06 (*) Zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba i ziemia (włącznie z glebą i ziemią wydobytą z miejsc skażonych), kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03 (*) Gleba i ziemia oraz kamienie zawierające substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02 (*) Odpady budowlane i rozbiórkowe zawierające PCB z wyłączeniem sprzętu zawierającego PCB
17 09 03 (*) Inne odpady budowlane i rozbiórkowe (w tym odpady zmieszane) zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z POZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07 (*) Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
19 01 11 (*) Popioły i żużle paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13 (*) Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15 (*) Pyły z kotłów zawierające substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone

i z procesów zeszkliwiania

19 04 02 (*) Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów odlotowych
19 04 03 (*) Niezeszklona faza stała"
(1) Decyzja Komisji 2000/532/EC z dnia 3 maja 2000 r. zastępująca decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3).

(2) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni soli.

(3) "Heksabromocyklododekan" oznacza heksabromocyklododekan, 1,2,5,6,9,10-heksabromocyklododekan i jego główne diastereoizomery: alfa-hek-sabromocyklododekan, beta-heksabromocyklododekan i gamma-heksabromocyklododekan

(4) Tam, gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczania określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.

(5) Dyrektywa Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1).

(6) Decyzja Rady 2003/33/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiająca kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska, na podstawie art. 16 i załącznika II do dyrektywy 1999/31/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 27).

(*) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką "*" są uznawane za odpady niebezpieczne na mocy dyrektywy 2008/98/WE i podlegają przepisom tej dyrektywy.

Maksymalną dopuszczalną wartość stężenia dla polichlorowanych dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów (PCDD i PCDF) oblicza się zgodnie z następującymi współczynnikami równoważnymi toksyczności (TEF):

PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003
1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1195/2006 z dnia 18 lipca 2006 r. zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 217 z 8.8.2006, s. 1), rozporządzenie Rady (WE) nr 172/2007 z dnia 16 lutego 2007 r. zmieniające załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 55 z 23.2.2007, s. 1), rozporządzenie Komisji (UE) nr 756/2010 z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V (Dz.U. L 223 z 25.8.2010, s. 20), rozporządzenie Komisji (UE) nr 1342/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V (Dz.U. L 363 z 18.12.2014, s. 67) oraz rozporządzenie Komisji (UE) 2016/460 z dnia 30 marca 2016 r. zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 80 z 31.3.2016, s. 17).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024