uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 2 wdraża konwencję oraz decyzję Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) C(2001)107/FINAL zmieniającą decyzję C(92)39/FINAL w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku (zwaną dalej "decyzją OECD") w Unii.
(3) Zgodnie z konwencją, Konferencja Stron rozważa i w razie potrzeby przyjmuje poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji przyjmowane są na posiedzeniu Konferencji Stron.
(4) Oczekuje się, że na czternastym posiedzeniu Konferencja Stron rozważy, i w razie potrzeby przyjmie poprawki do załączników do konwencji. Poprawki te dodałyby pozycje do załączników II i VIII do konwencji i zmieniłyby pozycję B3010 w załączniku IX do konwencji.
(5) Przedłożone przez Norwegię wnioski dotyczące zmiany załączników II, VIII i IX do konwencji przekazano stronom 26 października 2018 r. Korektę wniosku w sprawie zmiany załącznika IX przekazano stronom 6 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskami odpady tworzyw sztucznych wymagające szczególnej uwagi oraz niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, określone w nowych pozycjach w załącznikach II i VIII do konwencji, podlegałyby systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, podczas gdy inne niż niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, które obejmuje zmieniona pozycja B3010 w załączniku IX do konwencji, będą nadal przedmiotem handlu między państwami w ramach konwencji na obecnych warunkach, co obecnie.
(6) Unia powinna poprzeć cele zaproponowanych zmian załączników do konwencji, ponieważ przyczynią się one do: poprawy kontroli wywozu odpadów tworzyw sztucznych; zapobiegania wywozowi odpadów tworzyw sztucznych do państw nieposiadających odpowiedniej infrastruktury do skutecznego zbierania i bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami; wspierania bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami tworzyw sztucznych; ograniczania ryzyka przedostania się odpadów tworzyw sztucznych do środowiska; oraz zapobiegania globalnemu problemowi środowiskowemu, jakim są odpady morskie. Unia powinna jednak przedłożyć i poprzeć zaproponowane zmiany do zaproponowanych przez Norwegię zmian załączników do konwencji, aby wyjaśnić zakres tych zmian oraz poprawić brzmienie tekstu, a także określić odpowiedni termin rozpoczęcia stosowania tych poprawek, późniejszy niż przewidziano w art. 18 konwencji, a tym samym ułatwić ich wdrażanie i egzekwowanie.
(7) Należy utrzymać obecną sytuację w zakresie przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG, i w związku z tym nie stosować systemu kontroli wynikającego z dodania pozycji w załączniku II do konwencji w odniesieniu do takiego przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w razie potrzeby, wykorzystać procedury określone w decyzji OECD i procedury zawarcia dwustronnych, wielostronnych lub regionalnych umów lub uzgodnień dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów ze stronami oraz państwami, które nie są stronami konwencji, zgodnie z konwencją w celu zapewnienia, by w wyniku przyjęcia poprawki do załącznika II do konwencji lub zmiany pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, nie została wprowadzona dodatkowa kontrola dotycząca przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG.
(8) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji, ponieważ poprawki te będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| P. DAEA | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.109.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych |
| Data aktu: | 15/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2019 |