Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

DECYZJA RADY (UE) 2019/638
z dnia 15 kwietnia 2019 r.
dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 2  wdraża konwencję oraz decyzję Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) C(2001)107/FINAL zmieniającą decyzję C(92)39/FINAL w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku (zwaną dalej "decyzją OECD") w Unii.

(3) Zgodnie z konwencją, Konferencja Stron rozważa i w razie potrzeby przyjmuje poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji przyjmowane są na posiedzeniu Konferencji Stron.

(4) Oczekuje się, że na czternastym posiedzeniu Konferencja Stron rozważy, i w razie potrzeby przyjmie poprawki do załączników do konwencji. Poprawki te dodałyby pozycje do załączników II i VIII do konwencji i zmieniłyby pozycję B3010 w załączniku IX do konwencji.

(5) Przedłożone przez Norwegię wnioski dotyczące zmiany załączników II, VIII i IX do konwencji przekazano stronom 26 października 2018 r. Korektę wniosku w sprawie zmiany załącznika IX przekazano stronom 6 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskami odpady tworzyw sztucznych wymagające szczególnej uwagi oraz niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, określone w nowych pozycjach w załącznikach II i VIII do konwencji, podlegałyby systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, podczas gdy inne niż niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, które obejmuje zmieniona pozycja B3010 w załączniku IX do konwencji, będą nadal przedmiotem handlu między państwami w ramach konwencji na obecnych warunkach, co obecnie.

(6) Unia powinna poprzeć cele zaproponowanych zmian załączników do konwencji, ponieważ przyczynią się one do: poprawy kontroli wywozu odpadów tworzyw sztucznych; zapobiegania wywozowi odpadów tworzyw sztucznych do państw nieposiadających odpowiedniej infrastruktury do skutecznego zbierania i bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami; wspierania bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami tworzyw sztucznych; ograniczania ryzyka przedostania się odpadów tworzyw sztucznych do środowiska; oraz zapobiegania globalnemu problemowi środowiskowemu, jakim są odpady morskie. Unia powinna jednak przedłożyć i poprzeć zaproponowane zmiany do zaproponowanych przez Norwegię zmian załączników do konwencji, aby wyjaśnić zakres tych zmian oraz poprawić brzmienie tekstu, a także określić odpowiedni termin rozpoczęcia stosowania tych poprawek, późniejszy niż przewidziano w art. 18 konwencji, a tym samym ułatwić ich wdrażanie i egzekwowanie.

(7) Należy utrzymać obecną sytuację w zakresie przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG, i w związku z tym nie stosować systemu kontroli wynikającego z dodania pozycji w załączniku II do konwencji w odniesieniu do takiego przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w razie potrzeby, wykorzystać procedury określone w decyzji OECD i procedury zawarcia dwustronnych, wielostronnych lub regionalnych umów lub uzgodnień dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów ze stronami oraz państwami, które nie są stronami konwencji, zgodnie z konwencją w celu zapewnienia, by w wyniku przyjęcia poprawki do załącznika II do konwencji lub zmiany pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, nie została wprowadzona dodatkowa kontrola dotycząca przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG.

(8) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji, ponieważ poprawki te będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowiskiem, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii podczas czternastego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwanej dalej "konwencją"), jest poparcie przyjęcia poprawek do załączników II, VIII i IX do Konwencji w celu dodania oraz zmiany pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych, z uwzględnieniem następujących kwestii:
a)
Unia popiera poprawki zaproponowane przez Norwegię dotyczące dodania nowej pozycji dotyczącej odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (które mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji) w załączniku II do konwencji, pod warunkiem że zostanie wyjaśnione, że pozycja ta obejmuje również mieszaniny odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne oraz że ta pozycja zostanie wyraźnie zdefiniowana między innymi poprzez jasne sformułowanie pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji w celu ułatwienia wdrożenia i egzekwowania zobowiązań stron w związku z dodaniem tej nowej pozycji dotyczącej odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne w załączniku II do konwencji;
b)
Unia popiera poprawki zaproponowane przez Norwegię dotyczące dodania nowej pozycji dotyczącej niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych (które mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji) w załączniku VIII do konwencji, pod warunkiem że zostanie wyjaśnione, że pozycja ta obejmuje również mieszaniny niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych;
c)
Unia popiera wniosek Norwegii o zmianę pozycji B3010 w odniesieniu do odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (które nie mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, chyba że takie odpady zawierają materiał należący do kategorii wyszczególnionej w załączniku I do konwencji w zakresie, w jakim przejawia on właściwości odpadów niebezpiecznych określone w załączniku III do konwencji) w załączniku IX do konwencji, pod warunkiem że wniosek ten zostanie zmieniony w celu:
(i)
doprecyzowania zakresu, tak aby pozycja ta uwzględniała wyłącznie materiały z tworzyw sztucznych, które nie są mieszaninami, przeznaczone do recyklingu lub do ponownego użycia, w miarę możliwości z ograniczeniem do operacji oznaczonych kodem R3 zgodnie z załącznikiem IV do konwencji;
(ii)
poprawienia brzmienia tekstu i uproszczenia definicji pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, w celu ułatwienia wdrożenia i egzekwowania zobowiązań stron w związku ze zmianą tej pozycji, w szczególności z uwagi na fakt, że pozycja ta jest powiązana z proponowaną pozycją dotyczącą innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych w załączniku II do konwencji;
d)
Unia proponuje i wspiera określenie odpowiedniej daty rozpoczęcia stosowania poprawek, późniejszej niż data przewidziana w art. 18 konwencji.
2. 
W przypadku gdy na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji dodatkowo do nowej pozycji dotyczącej innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych w załączniku II lub przyjęta zostanie zmiana pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji lub w przypadku gdy oba te wnioski zostaną przyjęte, Unia podejmie, w razie potrzeby, działania wymagane na mocy decyzji OECD i art. 11 konwencji w celu zapewnienia, by nie miało to wpływu na obecne kontrole przemieszczania innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych, w tym niektórych mieszanin innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych na terytorium Unii i EOG.
Artykuł  2

W zależności od rozwoju sytuacji na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji przedstawiciele Unii w porozumieniu z państwami członkowskimi mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 kwietnia 2019 r.
W imieniu Rady
P. DAEA
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (Konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.109.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych
Data aktu: 15/04/2019
Data ogłoszenia: 24/04/2019