Decyzja 2019/597 w sprawie utworzenia grupy mędrców wysokiego szczebla ds. europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju

DECYZJA RADY (UE) 2019/597
z dnia 9 kwietnia 2019 r.
w sprawie utworzenia grupy mędrców wysokiego szczebla ds. europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy zastanowić się nad europejską infrastrukturą finansową na rzecz rozwoju. W tym celu należy utworzyć grupę mędrców wysokiego szczebla ds. europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju (zwaną dalej "grupą mędrców").

(2) Grupa mędrców powinna przedstawić Radzie niezależne sprawozdanie zawierające opinię na temat wyzwań i możliwości w zakresie usprawnienia i zracjonalizowania europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju, a także scenariusze jej rozwijania zgodnie z celami europejskiej polityki; sprawozdanie posłuży za materiał do rozważań Rady nad tą kwestią,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie i zadanie

1. 
Niniejszym w ramach Sekretariatu Generalnego Rady tworzy się grupę mędrców wysokiego szczebla ds. europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju (zwaną dalej "grupą mędrców").
2. 
Grupa mędrców ma za zadanie przedstawić Radzie niezależne sprawozdanie odpowiadające założeniom przedstawionym w załączniku do niniejszej decyzji. Grupę mędrców ustanawia się w celu wykonywania jej mandatu jak zdefiniowano w zakresie zadań i zgodnie z określonym w nim terminem.
Artykuł  2

Członkostwo

1. 
Thomas WIESER zostaje niniejszym mianowany przewodniczącym grupy mędrców.
2. 
José Antonio ALONSO, Monique BARBUT, Erik BERGLÖF, Jacek DOMINIK, Nanno D. KLEITERP, Norbert KLOPPENBURG, Franco PASSACANTANDO oraz Susan ULBÆK zostają niniejszym mianowani członkami grupy mędrców.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 9 kwietnia 2019 r.
W imieniu Rady
G. CIAMBA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

GRUPA MĘDRCÓW WYSOKIEGO SZCZEBLA DS. EUROPEJSKIEJ INFRASTRUKTURY FINANSOWEJ NA RZECZ ROZWOJU

ZAŁOŻENIA
1.
Grupa mędrców
1.1.
Skład

W skład grupy wchodzi od sześciu do ośmiu niezależnych i bezstronnych ekspertów. Są oni mianowani na podstawie kwalifikacji zawodowych i technicznych oraz doświadczenia w zakresie finansów, rozwoju oraz odnośnych realiów instytucjonalnych. Skład grupy mędrców uwzględnia konieczność zachowania równowagi płci i równowagi geograficznej. Odzwierciedla szeroki zakres tych kryteriów i uwzględnia zróżnicowanie instytucjonalne państw członkowskich. Przewodniczący i członkowie grupy mędrców deklarują po mianowaniu, że nie zachodzi żaden konflikt interesów i że są niezależni i bezstronni.

1.2.
Wybór

Rada mianuje przewodniczącego i członków grupy mędrców po przeanalizowaniu zaproponowanych kandydatur przez Coreper. Przewodniczący jest odpowiedzialny za zaproponowanie określonej grupy ekspertów, której skład będzie odzwierciedlał zasady, o których mowa w pkt 1.1. Przed przystąpieniem przez Coreper do analizy państwa członkowskie otrzymują szczegółowe życiorysy wszystkich proponowanych kandydatów.

1.3.
Postanowienia finansowe

Członkowie grupy mędrców, którzy w celu wykonywania swoich obowiązków muszą odbyć podróż ze swojego miejsca zamieszkania do Brukseli, uprawnieni są do zwrotu poniesionych kosztów podróży oraz do diety służbowej zgodnie z decyzją nr 21/2009 zastępcy Sekretarza Generalnego Rady Unii Europejskiej w sprawie zwrotu kosztów delegacji osób innych niż członkowie personelu Rady Unii Europejskiej. Wynikające stąd wydatki pokrywa Rada.

2.
Kalendarium

Wkrótce po mianowaniu grupa mędrców przedstawia Coreperowi swój program prac. W terminie trzech miesięcy od utworzenia grupa mędrców informuje Coreper o stanie prac. Na wniosek grupa ekspertów regularnie przekazuje aktualne informacje odnośnym organom Rady, w tym Grupie Roboczej Radców Finansowych, Grupie Roboczej ds. Współpracy Rozwojowej oraz grupie roboczej ad hoc ds. Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej.

Sześć miesięcy po swoim mianowaniu grupa mędrców przedstawia Radzie sprawozdanie końcowe. Sprawozdanie oraz wszelkie zalecenia, które grupa sformułuje w ramach wypełniania swojego mandatu, mają być wkładem i pomóc Radzie w prowadzonych dyskusjach i ewentualnym podejmowaniu decyzji. Sprawozdania ani zalecenia w żadnym razie nie mogą być rozumiane jako stanowisko Rady, również w odniesieniu do procedur ustawodawczych w toku. Rada podejmuje decyzję w sprawie działań, które należy podjąć w związku ze sprawozdaniem. Zapewnia się zaangażowanie i współpracę Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych oraz Rady do Spraw Zagranicznych (rozwój).

3.
Mandat

Do celów niniejszych założeń europejska infrastruktura finansowa na rzecz rozwoju obejmuje Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz instrumenty finansowe zarządzane przez Komisję. Analizując europejską infrastrukturę finansową na rzecz rozwoju, grupa mędrców przyjmuje perspektywę obejmującą cały system.

Aby nie dopuszczać do powielania istniejących działań i wspierać możliwości dalszej współpracy z innymi kluczowymi podmiotami w dziedzinie rozwoju, grupa mędrców w szczególności rozważa, w jaki sposób zmaksymalizować wartość dodaną wnoszoną przez europejską infrastrukturę finansową na rzecz rozwoju w istniejące zróżnicowane realia odnośnych krajowych organów państw członkowskich, takich jak krajowe instytucje i agencje finansowe działające na rzecz rozwoju, oraz międzynarodowych i wielostronnych organów instytucjonalnych, takich jak Bank Rozwoju Rady Europy lub Bank Światowy. Grupa mędrców uwzględnia także ogólny rozwój sytuacji i potrzeby, które z czasem ukształtowały światową infrastrukturę finansową na rzecz rozwoju, oraz sposoby jej ewentualnego dostosowywania do rozwoju sytuacji i potrzeb.

Grupa mędrców opisuje wyzwania i możliwości w zakresie zracjonalizowania europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju, odnosząc się w szczególności do odnośnych ról EBI i EBOR. Zaleca scenariusze dotyczące ewolucji europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju, w tym przygotowuje zalecenia co do jasnego określenia priorytetów i kolejności działań, z uwzględnieniem potencjalnych związanych z tym kosztów, na podstawie:

-
oceny zdolności obecnej europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju do zrealizowania priorytetów unijnej polityki w zakresie działań zewnętrznych i rozwoju, zwłaszcza co się tyczy wpływu na rozwój, skuteczności, dodatkowości, nakładania się i stosunku wartości do ceny,
-
analizy mocnych i słabych stron mandatów i instrumentów wszystkich zaangażowanych podmiotów, w tym zarządzania ryzykiem, administracji, powiązań kapitałowych oraz struktur zachęty EBI i EBOR,
-
oceny strategii przedstawionych przez EBI, EBOR i Komisję w celu dalszego rozwijania ich mandatów z myślą o zwiększeniu rozwoju sektora prywatnego i zaciągania pożyczek państwowych, w tym, w stosownych przypadkach, w krajach najsłabiej rozwiniętych i państwach niestabilnych.
4.
Konsultacje

Grupa mędrców może konsultować się z właściwymi instytucjami i organami Unii, w tym z Parlamentem Europejskim, Komisją i EBI, a także z odnośnymi krajowymi instytucjonalnymi organami państw członkowskich, takimi jak krajowe instytucje i agencje finansowe działające w dziedzinie rozwoju. Może też konsultować się z EBOR. W razie potrzeby grupa mędrców może zwracać się do innych organów, w tym organów z krajów korzystających, by przedstawiły uwagi pisemne lub wypowiedziały się podczas posiedzenia grupy.

Grupa mędrców zapewnia przejrzystość procesu konsultacji, wymieniając wszystkie konsultacje w dodatku do swojego sprawozdania.

5.
Sekretariat

Za sekretariat grupy mędrców odpowiada Sekretariat Generalny Rady. Zapewnia on wsparcie administracyjne, niezbędne by zapewnić funkcjonowanie grupy mędrców, również w odniesieniu do publikacji dokumentów. Odnośne koszty, w tym związane z organizacją i posiedzeniami, pokrywa Rada.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.103.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/597 w sprawie utworzenia grupy mędrców wysokiego szczebla ds. europejskiej infrastruktury finansowej na rzecz rozwoju
Data aktu: 09/04/2019
Data ogłoszenia: 12/04/2019
Data wejścia w życie: 13/04/2019