ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/242
z dnia 15 lutego 2018 r.
dotyczące zezwolenia na stosowanie heks-3(cis)-en-1-olu, non-6-en-1-olu, okt-3-en-1-olu, non-6(cis)-enalu, heks-3(cis)-enalu, hept-4-enalu, octanu heks-3(cis)-enylu, mrówczanu heks-3(cis)-enylu, maślanu heks-3-enylu, heksanianu heks-3-enylu, izomaślanu heks-3(cis)-enylu, cytronellolu, (-)-3,7-dimetylo-6-okten-1-olu, cytronellalu, 2,6-dimetylohept-5-enalu, kwasu cytronellowego, octanu cytronellylu, maślanu cytronellylu, mrówczanu cytronellylu, propionianu cytronellylu, 1-etoksy-1-(3-heksenyloksy)etanu i izowalerianianu heks-3-enylu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. Art. 10 tego rozporządzenia przewiduje ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje heks-3(cis)-en-1-ol, non-6-en-1-ol, okt-3-en-1-ol, non-6(cis)-enal, heks-3(cis)-enal, hept-4-enal, octan heks-3(cis)-enylu, mrówczan heks-3(cis)-enylu, maślan heks-3-enylu, heksanian heks-3-enylu, izomaślan heks-3(cis)-enylu, cytronellol, (-)-3,7-dimetylo-6-okten-1-ol, cytronellal, 2,6-dimetylohept-5-enal, kwas cytronellowy, octan cytronellylu, maślan cytronellylu, mrówczan cytronellylu, propionian cytronellylu, 1-etoksy-1-(3-heksenyloksy)etan i izowalerianian heks-3-enylu ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę przedmiotowych substancji jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 12 lipca 2016 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko. Urząd stwierdził, że skoro przedmiotowe substancje są skuteczne w zastosowaniach w żywności jako środki aromatyzujące, a ich funkcja w paszy jest zasadniczo taka sama co w żywności, nie jest konieczne dalsze wykazywanie ich skuteczności. Stwierdzenie to można zatem ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek w odniesieniu do wody do pojenia. Powinna istnieć jednak możliwość stosowania przedmiotowych substancji w mieszankach paszowych podawanych następnie z wodą.
(5) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Uwzględniając fakt, że względy bezpieczeństwa nie wymagają ustanowienia maksymalnej zawartości, oraz uwzględniając ponowną ocenę dokonaną przez Urząd, zalecaną zawartość należy podać na etykiecie dodatku. W przypadku przekroczenia tej zawartości pewne informacje należy podawać na etykietach premiksów oraz w ramach etykietowania materiałów paszowych i mieszanek paszowych.
(6) Urząd stwierdził, że zagrożenie z powodu narażenia skóry, oczu i dróg oddechowych jest uznane. Większość z tych substancji sklasyfikowano jako drażniące dla dróg oddechowych. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: