uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 992/95 z dnia 10 kwietnia 1995 r. otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi na niektóre produkty rolne i rybołówstwa pochodzące z Norwegii 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 lit. a) i b),
(1) W 2018 r. zawarto porozumienie w formie wymiany listów między Unią Europejską a Królestwem Norwegii w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi 2 ("porozumienie z 2018 r."). Porozumienie to zostało zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2018/760 3 .
(2) W załączniku IV do porozumienia z 2018 r. uwzględniono nowe bezcłowe kontyngenty taryfowe w celu dopuszczenia do obrotu w Unii niektórych produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych pochodzących z Norwegii, a także w celu zwiększenia wielkości kontyngentu taryfowego odnoszącego się do kodu CN 2005 20 20 określonego w rozporządzeniu (WE) nr 992/95. Aby wdrożyć te przepisy, konieczna jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 992/95.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 992/95 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1354/2011 4 określono kontyngenty taryfowe dla produktów pochodzących z Norwegii, objętych odpowiednio pozycjami 0210 i 0204. W załączniku IV do porozumienia z 2018 r. przedmiotowe kontyngenty taryfowe zostały skonsolidowane w ramach jednego kontyngentu taryfowego. Konieczna jest zatem zmiana rozporządzenia (WE) nr 992/95, aby wdrożyć wspomnianą konsolidację w postaci nowego kontyngentu taryfowego i umożliwić przejście do stosowania tego nowego kontyngentu. Dodatkowo kontyngent taryfowy odpowiadający pozycji 0210 powinien zostać usunięty z rozporządzenia (WE) nr 992/95. Jednoczesne wykreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych odpowiadających pozycji 0204 jest przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1232 5 .
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 992/95 uwzględniono zarządzanie kontyngentami taryfowymi, które dotyczą produktów objętych działami CN 3, 15 i 16 odnoszącymi się do ryb albo innych produktów rolnych objętych działami CN 2, 6, 7, 8, 16, 20 i 23. W art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia stwierdzono, że obowiązujące reguły pochodzenia określono w Protokole 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, zmienionym decyzją Wspólnego Komitetu UE-Norwegia nr 1/2016 6 .
(5) W porozumieniu z 2018 r. przewiduje się jednak, że produkty, by mogły korzystać z koncesji, o których mowa w załączniku IV do tego porozumienia, powinny spełniać wymogi reguł pochodzenia określonych w załączniku IV do porozumienia w formie wymiany listów z dnia 2 maja 1992 r. między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącego niektórych uzgodnień w zakresie rolnictwa 7 ("porozumienie z 1992 r."). W porozumieniu tym dodatkowo ustalono, że w odniesieniu do pojęcia "wystarczającej obróbki" w celu nadania statusu produktów pochodzących należy stosować załącznik II do Protokołu 4 do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym zamiast dodatku do załącznika IV do porozumienia z 1992 r. 8 (9 .
(6) Kontyngenty taryfowe określone w rozporządzeniu (WE) nr 992/95, które dotyczą produktów innych niż produkty objęte działami CN 3, 15 i 16, zostały uwzględnione w porozumieniu z 1992 r. albo w porozumieniu w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą a Królestwem Norwegii dotyczącym dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 10 , bądź w porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Królestwem Norwegii dotyczącym dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 11 . We wszystkich tych porozumieniach stwierdza się, że reguły pochodzenia określone w załączniku IV do porozumienia z 1992 r. mają zastosowanie do kontyngentów taryfowych, których dotyczą. Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 992/95, aby uwzględnić stosowanie reguł pochodzenia określonych w załączniku IV do porozumienia z 1992 r.
(7) W celu uwzględnienia znacznej liczby niewielkich zmian w kodach Nomenklatury scalonej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 12 i uwzględnienia podpodziału TARIC konieczne jest zastąpienie załącznika do rozporządzenia (WE) nr 992/95. W celu zachowania przejrzystości kontyngenty taryfowe określone w rozporządzeniu (WE) nr 992/95 powinny zostać podzielone w ramach dwóch odrębnych załączników zgodnie z regułami pochodzenia określonymi w porozumieniach, w których zawarto odpowiednie kontyngenty taryfowe dla produktów rybołówstwa i produktów rolnych.
(8) Kontyngenty taryfowe określone w załączniku IV do porozumienia z 2018 r. przedstawiono w formie ilości rocznych; przywozem należy zatem zarządzać w ramach roku kalendarzowego. Ponieważ porozumienie z 2018 r. ma zastosowanie dopiero od dnia 1 października 2018 r., należy ustalić dodatkowe ilości na 2018 r. obliczane proporcjonalnie oraz roczne ilości na następne lata zgodnie z załącznikiem IV do porozumienia z 2018 r.
(9) Komisja powinna zarządzać kontyngentami taryfowymi na podstawie chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych w celu dopuszczenia do obrotu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 13 .
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 992/95.
(11) Porozumienie z 2018 r. wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem być stosowane od tego samego dnia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.268.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1607 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 992/95 w odniesieniu do unijnych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne, przetworzone produkty rolne i produkty rybołówstwa pochodzące z Norwegii |
| Data aktu: | 24/10/2018 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2018 |
| Data wejścia w życie: | 29/10/2018, 01/10/2018 |