(Dz.U.UE L z dnia 14 sierpnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie i czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE 2 przewiduje kontrolę zdrowia roślin i środki, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin. Artykuy 1-4 tej decyzji tracą moc z dniem 31 lipca 2018 r.
(2) Z kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych przez państwa członkowskie na podstawie przedmiotowej decyzji, a także art. 13a dyrektywy 2000/29/WE wynika, że drewniany materiał opakowaniowy stosowany w transporcie niektórych towarów pochodzących z Białorusi i Chin ("określonych towarów") był niezgodny z wymogami Unii dotyczącymi oznakowania drewnianego materiału opakowaniowego określonymi w części A sekcja I pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, a w niektórych przypadkach również zakażony przez organizmy szkodliwe wymienione w części A załącznika I do tej dyrektywy
(3) Aby zapewnić lepsze przygotowanie organów przeprowadzających odpowiednie kontrole zdrowia roślin, władze lotniska, portu, inne organy odpowiedzialne za kontrolę przemieszczania towarów lub każdy podmiot zawodowy zaangażowany w przywóz określonych towarów, którym towarzyszy drewniany materiał opakowaniowy, powinny niezwłocznie po uzyskaniu wiadomości o rychłym przybyciu drewnianego materiału opakowaniowego powiadomić o tym urząd celny miejsca wprowadzenia oraz odpowiedzialny organ urzędowy miejsca wprowadzenia.
(4) Drewniany materiał opakowaniowy stosowany w przypadku dostaw określonych towarów powinien podlegać regularnym kontrolom zdrowia roślin. Państwa członkowskie powinny ustalić wskaźnik drewnianego materiału opakowaniowego stosowanego w transporcie określonych towarów, który podlega regularnym kontrolom zdrowia roślin. W celu zapewnienia, aby kontrolowana próba była reprezentatywna, wskaźnik ten nie powinien być niższy niż 1 % przywożonego drewnianego materiału opakowaniowego określonych towarów.
(5) W celu zapewnienia, aby swobodny przepływ drewnianych materiałów opakowaniowych, jak również określonych towarów w obrębie terytorium Unii nie stwarzał zagrożeń fitosanitarnych, do momentu zakończenia kontroli zdrowia roślin powinny one podlegać przepisom unijnym dotyczącym nadzoru.
(6) Kontrole zdrowia roślin powinny odbywać się w miejscu wprowadzenia na terytorium Unii lub w miejscu przeznaczenia zatwierdzonym do tego celu przez odpowiedzialny organ urzędowy, aby zapewnić prowadzenie takich kontroli w najbardziej odpowiednich obiektach.
(7) Jeśli kontrole zdrowia roślin prowadzone są w miejscu przeznaczenia i wykazują, że nie zachowano wymogów ustalonych w części A sekcja I pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE lub że drewniany materiał opakowaniowy jest zakażony szkodliwymi organizmami wymienionymi w części A załącznika I do wspomnianej dyrektywy, odnośne państwo członkowskie powinno odpowiednio zająć się drewnianym materiałem opakowaniowym i niezwłocznie go zniszczyć, aby zapewnić ochronę fitosanitarną na terytorium Unii.
(8) Państwa członkowskie powinny zawiadomić Komisję za pośrednictwem specjalnego elektronicznego formularza sprawozdawczego o liczbie i wynikach kontroli zdrowia roślin prowadzonych zgodnie z niniejszą decyzją.
(9) Z doświadczenia w zakresie przeprowadzonych dotychczas kontroli zdrowia roślin wynika, że aby dostarczyć krajowym organizacjom ochrony roślin przedmiotowych państw trzecich dalsze szczegółowe informacje na temat odnotowanych przypadków zatrzymania drewnianych materiałów opakowaniowych, konieczne jest, by państwa członkowskie zgłaszały wszelkie informacje potrzebne do identyfikacji źródeł niewiarygodnego lub niewłaściwego oznakowania.
(10) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 października 2018 r., aby odpowiedzialne organy urzędowe i podmioty zawodowe miały wystarczający czas na dostosowanie do nowych przepisów.
(11) Aby uniknąć powstania do tego momentu próżni prawnej, art. 1-4 decyzji wykonawczej 2013/92/UE, które tracą moc z dniem 31 lipca 2018 r., powinny mieć zastosowanie do dnia 30 września 2018 r.
(12) W celu zachowania jasności prawa należy uchylić decyzję wykonawczą 2013/92/UE z dniem 1 października 2018 r., czyli z dniem rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji.
(13) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do dnia 30 czerwca 2020 r., aby umożliwić przyjęcie do tego czasu właściwych niezbędnych środków.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.205.54 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1137 w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie towarów pochodzących z niektórych państw trzecich |
| Data aktu: | 10/08/2018 |
| Data ogłoszenia: | 14/08/2018 |
| Data wejścia w życie: | 14/08/2018, 01/10/2018 |