Decyzja wykonawcza 2018/954 ustanawiająca określone środki ochronne w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy w Bułgarii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/954
z dnia 4 lipca 2018 r.
ustanawiająca określone środki ochronne w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy w Bułgarii

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 4374)

(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lipca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pomór małych przeżuwaczy jest poważną chorobą wirusową małych przeżuwaczy, tj. owiec i kóz, przenoszoną głównie poprzez bezpośredni kontakt. Zachorowalność i umieralność w przypadku pomoru małych przeżuwaczy mogą być bardzo wysokie, zwłaszcza na obszarach, gdzie choroba ta pojawia się po raz pierwszy, i mogą mieć poważne skutki gospodarcze dla sektora rolnego. Pomór małych przeżuwaczy nie przenosi się na ludzi. Choroba ta jest endemiczna w wielu krajach Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i dobrostanu zwierząt.

(2) Dyrektywą Rady 92/119/EWG 3  ustanowiono ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierząt, w tym pomoru małych przeżuwaczy. Są to m.in. środki kontroli, które należy zastosować w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie pomoru małych przeżuwaczy. Obejmują one również ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ognisk choroby oraz inne dodatkowe środki zwalczania tej choroby.

(3) W dniu 23 czerwca 2018 r. Bułgaria powiadomiła Komisję i pozostałe państwa członkowskie o ognisku pomoru małych przeżuwaczy, które wystąpiło w trzech wspólnie wypasających zwierzęta gospodarstwach w gminie Bolarowo w obwodzie Jamboł w Bułgarii.

(4) Bułgaria zastosowała środki kontroli przewidziane w dyrektywie 92/119/EWG, a w szczególności likwidację zakażonych stad oraz ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ognisk choroby zgodnie z przepisami tej dyrektywy. Zintensyfikowano również nadzór w gminach sąsiadujących z obszarami dotkniętymi chorobą, a także w gminach leżących wzdłuż granicy Unii z państwami trzecimi, które nie są wolne od pomoru małych przeżuwaczy.

(5) Oprócz stosowania środków kontroli przewidzianych w dyrektywie 92/119/EWG należy zastosować dodatkowe środki ochronne zapobiegające rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy. W związku z tym, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy na inne obszary Bułgarii oraz do innych państw członkowskich i do państw trzecich, w szczególności poprzez handel małymi przeżuwaczami i ich materiałem biologicznym, należy objąć kontrolą wysyłanie przesyłek z małymi przeżuwaczami oraz wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzących od małych przeżuwaczy.

(6) Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy na inne części Bułgarii oraz do innych państw członkowskich i państw trzecich, przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/911 4 . Akt ten przewiduje tymczasowe środki ochronne, a w szczególności zakazuje wysyłania przesyłek małych przeżuwaczy oraz wprowadzania do obrotu niektórych produktów pochodzących od małych przeżuwaczy z regionu Jamboł w Bułgarii.

(7) Od dnia przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2018/911 Bułgaria powiadomiła Komisję o nowym ognisku pomoru małych przeżuwaczy w gospodarstwie prowadzącym hodowlę tych zwierząt w regionie Burgas tego państwa członkowskiego.

(8) Bułgaria powiadomiła także Komisję o tym, że w następstwie niedawnego wystąpienia tego ogniska wprowadziła niezbędne środki wymagane zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG, w tym ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone wokół zakażonego gospodarstwa w tym państwie członkowskim.

(9) Środki ochronne przewidziane w niniejszej decyzji powinny uwzględniać aktualną sytuację epidemiologiczną w Bułgarii i zastąpić tymczasowe środki ochronne ustanowione w decyzji wykonawczej (UE) 2018/911. Należy zatem uchylić tę decyzję.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszą decyzją ustanawia się środki ochronne w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy w Unii.

Mają one zastosowanie do małych przeżuwaczy oraz do nasienia, komórek jajowych i zarodków tych zwierząt, a także do niektórych produktów pochodzących od tych zwierząt.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"małe przeżuwacze" oznaczają wszystkie zwierzęta z gatunków owiec lub kóz;
b)
"produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego" oznaczają produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego zgodne z definicją w art. 3 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 5 ;
c)
"produkty pochodne" oznaczają produkty pochodne zgodne z definicją w art. 3 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.

Ponadto zastosowanie mają definicje określone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .

Artykuł  3

Bułgaria zakazuje wysyłki następujących towarów z obszarów wymienionych w załączniku do innych części Bułgarii, do innych państw członkowskich oraz do państw trzecich:

a)
małe przeżuwacze;
b)
nasienie, komórki jajowe i zarodki małych przeżuwaczy.
Artykuł  3a  7
1. 
Bułgaria zakazuje wysyłki następujących towarów w obrębie obszarów wymienionych w załączniku:
a)
małych przeżuwaczy;
b)
nasienia, komórek jajowych i zarodków małych przeżuwaczy.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od zakazu określonego w ust. 1 niniejszego artykułu właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie małych przeżuwaczy do miejsca przeznaczenia znajdującego się w obrębie obszarów wymienionych w załączniku, pod warunkiem że gospodarstwo pochodzenia nie podlega żadnym ograniczeniom przewidzianym w dyrektywie 92/119/EWG w odniesieniu do pomoru małych przeżuwaczy, a małe przeżuwacze spełniają następujące warunki:
a)
wszystkie małe przeżuwacze w gospodarstwie pochodzenia zostały poddane kontroli klinicznej w dniu wysyłki i nie wykazywały żadnych objawów klinicznych pomoru małych przeżuwaczy;
b)
małe przeżuwacze wysyłane są bezpośrednio do rzeźni wyznaczonej przez właściwy organ i znajdującej się w obrębie obszarów wymienionych w załączniku w celu natychmiastowego uboju;
c)
małe przeżuwacze poddano badaniu diagnostycznemu mającemu na celu wykrycie przeciwciał przeciwko pomorowi małych przeżuwaczy z wynikiem ujemnym nie więcej niż 7 dni przed datą wysyłki;
d)
w gospodarstwie pochodzenia przeprowadzono badanie serologiczne nie więcej niż 14 dni przed datą wysyłki, obejmujące pobranie próbek od wystarczającej liczby małych przeżuwaczy w celu wykrycia co najmniej 5 % seroprewalencji z 95 % poziomem ufności, z wynikiem ujemnym.
Artykuł  4
1. 
Bułgaria zakazuje wprowadzania do obrotu poza obszarami wymienionymi w załączniku następujących towarów, jeżeli towary te są uzyskane z małych przeżuwaczy pochodzących z obszarów wymienionych w załączniku:
a)
świeżego mięsa;
b)
mięsa mielonego i surowych wyrobów mięsnych wyprodukowanych z mięsa, o którym mowa w lit. a);
c)
produktów mięsnych i przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit do spożycia przez ludzi, wyprodukowanych z mięsa, o którym mowa w lit. a), innych niż te, które poddano zabiegowi w celu wyeliminowania niektórych zagrożeń dla zdrowia zwierząt zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy Rady 2002/99/WE 8 ;
d)
mleka surowego i produktów mleczarskich, innych niż te, które poddano obróbce w hermetycznie zamkniętych pojemnikach przy wartości F0 wynoszącej 3,00 lub większej zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy 2002/99/WE;
e)
produktów zawierających towary, o których mowa w lit. a)-d);
f)
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od zakazu określonego w ust. 1 lit. f) niniejszego artykułu właściwy organ może zezwolić na wysyłkę produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pod nadzorem urzędowym z przeznaczeniem do przetworzenia na produkty pochodne lub unieszkodliwienia w zakładzie zatwierdzonym przez ten organ do tego celu na terytorium Bułgarii zgodnie z przepisami art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
Artykuł  5

Decyzja wykonawcza (UE) 2018/911 traci moc.

Artykuł  6

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 28 grudnia 2018 r.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 9  

Następujące obwody w Bułgarii:
-
obwód Jamboł,
-
obwód Burgas,
-
obwód Chaskowo.
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzająca ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/911 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca tymczasowe środki ochronne w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się pomoru małych przeżuwaczy w Bułgarii (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 67).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
7 Art. 3a dodany przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1499 z dnia 8 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.253.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11).
9 Załącznik zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2018/1499 z dnia 8 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.253.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024